Az autóvezetők 25 százaléka ráadásul csak az első hó érkezése után szereltet fel téli abroncsokat, noha téli körülmények között nyári abroncsokon közlekedve akár több mint kétszeresére is megnőhet a féktávolság. Annak ellenére, hogy javasolt 4 mm-es profilmélység alatt a téli abroncsok már jelentősen veszítenek tapadási képességükből, a megkérdezett autószervizek vezetői szerint a magyar autóvezetők 70 százaléka csak a 2-3 mm-es profilmélység elérése után szereltet fel új téli abroncsokat. Azt pedig, hogy a nyári gumi és alacsony profilmélység nehezebb kezelhetőséget és rosszabb tapadást is okozhat, az autóvezetők csupán elenyésző hányada tudja.
Nem kötelező, de erősen ajánlott
Ausztriában akár 5000 euróra is megbüntethetik azt az autóvezetőt, aki november 1. és április 15. között nyári abroncsokon, vagy hólánc használata nélkül vág neki a téli osztrák utaknak. Szlovéniában november 15. és március 15. között mind a négy kerékre,
Horvátországban pedig téli útviszonyok között legalább a hajtott tengelyen kötelező a téli gumi. Szlovákiában – ha az utakat összefüggő hó- vagy jégréteg borítja – mind a négy keréken előírás a megfelelő abroncs használata. Csehországban, Franciaországban és Németországban nem kötelező ugyan, de hólánc nélkül soha ne induljunk el, mert büntetésekre számíthatunk.
Hasznos vezetési tanácsok téli utakra
1. Téli útviszonyok között nagyon fontos, hogyan fékezünk. Blokkolt kerékkel csúszós úton az esetek többségében nem tudjuk irányítani az autót. Ezért, ha nincs ABS rendszerünk, akkor óvatosan és fokozatosan fékezzünk, hogy elkerüljük a kerekek blokkolását és a megállásig irányítani tudjuk az autót.
2. Elinduláskor és kigyorsításkor szintén legyünk óvatosak. Ha nagy gázzal indulunk, az abroncs kipörög és elveszti a tapadását. Induljunk tehát lassan és kis gázzal, így a téli abroncs valamennyi éle és mintablokkja maximális mennyiségű havat vesz fel a futófelületre, így biztosítva a megfelelő tapadást az útfelszínnel.
3. Kanyarodásnál nagyon fontos, hogy ne fékezzünk erősen és próbáljuk meg minél kisebb ívben bevenni a kanyart.
4. Különösen szélsőséges viszonyok mellett – pl. amikor jég borítja az utat – az is veszélyes lehet, ha levesszük a lábukat a gázpedálról. Amikor a hátsó kerekek (túlkormányzás) vagy az első kerekek (alulkormányzás) kipörögnek a havas úton, óvatosan hozzuk egyenesbe a kerekeket és lassítsunk, amint visszanyertük a tapadást.
5. Autónk akkumulátora akár 50 százalékot is veszíthet teljesítményéből 0°C hőmérséklet alatt, ezért az abroncsunk cseréje során ellenőriztessük az akkumulátor megfelelő működését is.
Noha a Közlekedéstudományi Intézet adatai szerint a közúti balesetek 7 százaléka esetén lehetett szerepe a gépjármű abroncsainak is a balesetben, Magyarországon jelenleg még nem előírás téli abroncsokat felszereltetnünk a hideg időszak megérkezésével. Saját és családunk biztonsága érdekében azonban erősen ajánlott váltanunk, mert a baleseti statisztikák szomorú képet mutatnak.
Hogyan válasszunk téli abroncsot?
Ha a téli gumicsere alkalmával új abroncsot szereltetünk fel, érdemes egy-két fontos szempontot figyelembe vennünk. Nem árt, ha tudjuk, hogy a jobb minőségű, úgynevezett prémium téli abroncsok vásárlásakor nem a márkajelzésért fizetünk kicsivel többet, hanem a gumikeverék összetételében és a mintázatok kialakításában elért legújabb fejlesztésekért, amelyek akár 15 százalékkal nagyobb tapadást biztosíthatnak az átlagos abroncsokhoz képest. Ezek kombinációja biztosítja számunkra, hogy szakszerű vezetés mellett autónk és szeretteink is biztonságosan utazhatnak a téli fagyok és az első havazás érkezésekor is.