4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Miközben a számos országban letarolják az online kereskedelmet az ágazat kínai óriásai, Délkelet-Ázsiában nem fogadják tárt karokkal a „nagy sárkányokat”. Magyarország és ellencsapásra készül. 

Az elmúlt két-három év nagy sztorija az online kereskedelemben a kínai Temu és Shein világhódító útja, amit nevetségesen olcsó, közvetlenül a kínai gyárakból szállított termékeiknek köszönhetnek. Úgy tűnik azonban, hogy van a világnak egy része, ahol a kormányok vehemensen védelmezik a hazai e-kereskedőket és beszállítóikat: Délkelet-Ázsia.

Indonéziában októberben elrendelték, hogy az alkalmazások közül vegyék ki a Temut. Arra hivatkoztak, ogy így nyújtanak védelmet a helyi kis webáruházaknak. November közepén a vietnámi kormány egyszerűen betiltással fenyegette meg a Temut és a Sheint hónap végi határidővel, mert nincs működési engedélyük az országban – derül ki a Guardian összeállításából

De facto megjelentek a kínai gyárak a nemzeti piacokon

A Temu immáron a világ minden táján a kereskedelmet szabályozó hatóságok célkeresztjébe került – mondta Simon Torring, a Cube piackutató cég alapítója. Az import szabályozásának szigorításával akarják távolabb tolni a két óriást, hogy megvédjék a hazai e-kereskedőket. Hogy miről van szó, azt jól mutatja egy thaiföldi történet.

Poom Chotikavan, a thaiföldi Taksa Toys webáruház tulajdonosa arról számolt be, hogy egyszer csak eltűntek a színről megszokott hazai beszállítói. Miért vásárolna a vevő hazai terméket, ha ahhoz hasonlót kaphat olcsóbban közvetlenül a kínai üzemekből? – utalt arra, hogy a Temu és a Shein üzleti modelljében az elektronikus piactéren közvetlenül összekapcsolják a vevőt és a gyártót.

A kínaiak a világon mindenütt ráhajtanak az emberek pénzére

Thaiföldön összesen kétezer gyár zárt be, ötvenezer embert téve az utcára az elmúlt egy évben – derült ki a Reuters jelentéséből. Ennek jelentős részét a kínai versenytársak újfajta piaci megjelenése okozta. A Temu egyébként először a Fülöp-szigeteken, aztán Malajziában, majd Thaiföldön, Bruneiben kezdett el terjeszkedni. A vietnámi piacon csak 2024-ben jelent meg.

Megfékeznék a mamutokat
Megfékeznék a mamutokat
Fotó: Pixabay

 

Miközben a kínai gazdaság lassúsága miatt a helyi gyártóknál tartalékkapacitás keletkezett, a délkelet-ázsiai országok fogyasztóinak elkölthető jövedelme nő. Mi más kínálhatna annál jobb üzletet, mint hogy ezt a kettőt összekössék? – tették fel a költői kérdést a Temu és a Shein kitalálói. A kínaiak és a helyi gyártók árai közt jelentős a különbség.

Reménytelen helyzetbe hozza a hazai gyártókat az árverseny

Például szőtt táskákat három dollárnak (1200 forint) megfelelő helyi valutáért lehet kapni a Temun, miközben a indonéziai eladók ennek hatszorosát kérik. Vietnámban a 15 dolláros (6000 forint) dzsekinek megfelelő terméket a kínai kiskereskedő ingyen házhoz szállítással kínálja. Válaszul Indonéziában léptek fel a legkeményebben a kínai versenytársakkal szemben.

Emelték az adókat és betiltották az elektronikus kereskedelmet a közösségi portálokon 2023-ban. Ennek nyomán a TikTok Shop kénytelen volt bevásárolni magát egyik vergődő helyi versenytársába, hogy folytathassa tevékenységét. A Temu vezetősége azt üzente a kormányoknak, hogy változtathatják a szabályokat ahogy akarják, meg fogják találni az utat a nemzeti piacokra. Végül is a „kínai sárkány” úgy gondolja, hogy a küldetése a világ meghódítása.

Magyar és uniós pofont kaphat a Temu

A kínai online mamutáruházak térnyerését visszafogná az Európai Unió mellett Magyarország is. Előbbi vizsgálatot indítana annak kiderítésére, megsérti-e a kínai online kerekedő az uniós kereskedelem szabályait.

Közben – ahogy arról laptársunk, a Klasszis Médiához tartozó Mfor már beszámolt – a magyar kormány egy új módosítással kiterjesztené a kiskereskedelmi különadót az olyan online piacterekre, mint az Amazon, az Ebay, a Temu, a Shein vagy az Aliexpress. Az intézkedést Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a magyar webshopok védelmével indokolja, de a szakértők szerint inkább áremelkedést hozhat a vásárlóknak, miközben a magyar webshopok helyzetét nem javítja.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG