Az elmúlt két-három év nagy sztorija az online kereskedelemben a kínai Temu és Shein világhódító útja, amit nevetségesen olcsó, közvetlenül a kínai gyárakból szállított termékeiknek köszönhetnek. Úgy tűnik azonban, hogy van a világnak egy része, ahol a kormányok vehemensen védelmezik a hazai e-kereskedőket és beszállítóikat: Délkelet-Ázsia.
Indonéziában októberben elrendelték, hogy az alkalmazások közül vegyék ki a Temut. Arra hivatkoztak, ogy így nyújtanak védelmet a helyi kis webáruházaknak. November közepén a vietnámi kormány egyszerűen betiltással fenyegette meg a Temut és a Sheint hónap végi határidővel, mert nincs működési engedélyük az országban – derül ki a Guardian összeállításából.
De facto megjelentek a kínai gyárak a nemzeti piacokon
A Temu immáron a világ minden táján a kereskedelmet szabályozó hatóságok célkeresztjébe került – mondta Simon Torring, a Cube piackutató cég alapítója. Az import szabályozásának szigorításával akarják távolabb tolni a két óriást, hogy megvédjék a hazai e-kereskedőket. Hogy miről van szó, azt jól mutatja egy thaiföldi történet.
Poom Chotikavan, a thaiföldi Taksa Toys webáruház tulajdonosa arról számolt be, hogy egyszer csak eltűntek a színről megszokott hazai beszállítói. Miért vásárolna a vevő hazai terméket, ha ahhoz hasonlót kaphat olcsóbban közvetlenül a kínai üzemekből? – utalt arra, hogy a Temu és a Shein üzleti modelljében az elektronikus piactéren közvetlenül összekapcsolják a vevőt és a gyártót.
A kínaiak a világon mindenütt ráhajtanak az emberek pénzére
Thaiföldön összesen kétezer gyár zárt be, ötvenezer embert téve az utcára az elmúlt egy évben – derült ki a Reuters jelentéséből. Ennek jelentős részét a kínai versenytársak újfajta piaci megjelenése okozta. A Temu egyébként először a Fülöp-szigeteken, aztán Malajziában, majd Thaiföldön, Bruneiben kezdett el terjeszkedni. A vietnámi piacon csak 2024-ben jelent meg.
Miközben a kínai gazdaság lassúsága miatt a helyi gyártóknál tartalékkapacitás keletkezett, a délkelet-ázsiai országok fogyasztóinak elkölthető jövedelme nő. Mi más kínálhatna annál jobb üzletet, mint hogy ezt a kettőt összekössék? – tették fel a költői kérdést a Temu és a Shein kitalálói. A kínaiak és a helyi gyártók árai közt jelentős a különbség.
Reménytelen helyzetbe hozza a hazai gyártókat az árverseny
Például szőtt táskákat három dollárnak (1200 forint) megfelelő helyi valutáért lehet kapni a Temun, miközben a indonéziai eladók ennek hatszorosát kérik. Vietnámban a 15 dolláros (6000 forint) dzsekinek megfelelő terméket a kínai kiskereskedő ingyen házhoz szállítással kínálja. Válaszul Indonéziában léptek fel a legkeményebben a kínai versenytársakkal szemben.
Emelték az adókat és betiltották az elektronikus kereskedelmet a közösségi portálokon 2023-ban. Ennek nyomán a TikTok Shop kénytelen volt bevásárolni magát egyik vergődő helyi versenytársába, hogy folytathassa tevékenységét. A Temu vezetősége azt üzente a kormányoknak, hogy változtathatják a szabályokat ahogy akarják, meg fogják találni az utat a nemzeti piacokra. Végül is a „kínai sárkány” úgy gondolja, hogy a küldetése a világ meghódítása.
Magyar és uniós pofont kaphat a Temu
A kínai online mamutáruházak térnyerését visszafogná az Európai Unió mellett Magyarország is. Előbbi vizsgálatot indítana annak kiderítésére, megsérti-e a kínai online kerekedő az uniós kereskedelem szabályait.
Közben – ahogy arról laptársunk, a Klasszis Médiához tartozó Mfor már beszámolt – a magyar kormány egy új módosítással kiterjesztené a kiskereskedelmi különadót az olyan online piacterekre, mint az Amazon, az Ebay, a Temu, a Shein vagy az Aliexpress. Az intézkedést Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a magyar webshopok védelmével indokolja, de a szakértők szerint inkább áremelkedést hozhat a vásárlóknak, miközben a magyar webshopok helyzetét nem javítja.