4p
Megbízhatatlan, kiszivárogtatható, és az emberi lustaságból adódóan gyakorlatilag semmit sem ér – ez jellemzi leginkább a mai napig széles körben használt jelszavas védelmet. Az emberek többsége egyébként sem szeret erős jelszavakat adni a fiókjainak, így ma már egyre szélesebb körben terjednek az egyéb védelmi technológiák. Ujjlenyomat-olvasós e-mail fiók, retinaszkenneres regisztráció – tényleg ez vár ránk a jövőben?

A Windows-alapító Bill Gates gyakorlatilag 13 évvel ezelőtt megjósolta a jelszó halálát, ma pedig már látjuk a jóslat beteljesülésének előszelét. Az emberek ugyanis nehezen adják fel a régi szokásaikat, amellett, hogy az egyéb védelmi technológiák eddig nem álltak széles körben rendelkezésre, így maradt a jól bevált jelszavas védelem. A sorozatban történő hackertámadások és kiszivárogtatási botrányok azonban újból és újból felhívják a figyelmet arra, hogy valamin sürgősen változtatni kell, írja a Bloomberg. A szakértők szerint ugyanakkor még legalább ötven évig biztosan nem szabadulunk meg a felhasználónév-jelszó párosoktól.

Az első számú közellenség: a lustaság

Ahogy arról már korábban is többször írtunk a Privátbankár.hu-n, hiába minden igyekezet és felhívás, az emberek nem szeretnek nehéz, nehezen feltörhető jelszavakat adni a fiókjaiknak. A Keeper Security felmérése szerint a világon valaha feltört fiókok 17 százalékának ugyanaz a számsor a jelszava: „123456”. Ez és az ehhez hasonló jelszavak gyakorlatilag semmit sem érnek, ha az adataink biztonságáról van szó, ezért is forszírozzák a weblapok és különböző felületek a kis- és nagybetűk, valamint a számok és a különleges karakterek használatát, sőt, van, ahol még értelmes szó sem lehet a jelszavunkban.

Mindeközben újabb zsarolóvírus szedi áldozatait - mi a WannaCry és hogyan védekezzünk ellene? >>>

Ez azonban borzalmasan megnehezíti a felhasználó dolgát, így ugyanis gyakorlatilag annyi jelszót kéne megjegyeznünk, ahány fiókunk van, ezt pedig gyakorlatilag lehetetlen fejben tartani. A Yahoo 2015-ben kezdett el így egy valamivel barátibb megoldást terjeszteni: az e-mail fiókokhoz nem tartozott fix jelszó, hanem minden egyes alkalommal egy egyszeri, véletlenszerűen generált kódot kellett beírni, amit SMS-ben kapott meg a felhasználó. Hasonló, kétlépcsős funkciót ma már szinte mindenhol találunk, ilyet kínál egyebek mellett a Google és a Facebook is. Ugyanakkor ezt a lehetőséget is először aktiválnia kell a felhasználónak, ráadásul a Yahoo-t ez sem mentette meg a mintegy félmilliárd embert érintő adat-kiszivárogtatástól.

Ki a régivel, be az újjal?

A legegyszerűbb így az lenne, ha teljes egészében megszabadulnánk a kódsoroktól és jelszavaktól, és egy teljesen egyedi, ellophatatlan azonosítási módszert vezetnénk be – márpedig úgy tűnik, efelé halad a világ. A biometrikus biztonsági rendszerek, a különböző ujjlenyomat- és retinaszkennerek ma már filléres technológiává váltak, az újabb okostelefonokban már mindkettő szerepel.

Emellett rohamosan terjednek a hangfelismerő szoftverek, az Amazon Echója például azt is meg tudja különböztetni, ha tényleg mi mondjuk ki a parancsot, és azt, ha valaki felvételről játssza vissza a hangunkat. Az utóbbi technológiát már a bankok is használják, így a telebankolás is biztonságosabb, mint valaha. A Yahoo! Inc. alelnöke, Dylan Casey szerint így a 10 jegyű jelszavak hamarosan olyan röhejesen régimódiak lesznek, mint ahogy ma a gyerekeink néznek furcsán, amikor CD-n vásárolunk zenét.

Na, jó, de ezek mennyire biztonságosak?

Természetesen az új technológiáknak is vannak lelkes élharcosai és ellenzői. A Barclay’s szakértője szerint a bankok által használt hangfelismerő szoftvereket eddig még senki sem tudta feltörni, lévén az emberek hangja épp olyan egyedi, mint az ujjlenyomatuk vagy az íriszük mintája.

A Menting szakemberei szerint ugyanakkor a mesterséges intelligencia fejlődésével a számítógépek egyre élethűbb módon tudják utánozni az emberi beszédet, így nem kizárt, hogy idővel képesek lesznek az egyes felhasználók hangsávját „kikeverni”, és ezáltal feltörni fiókokat. Ehhez pedig bőven elég, ha valaki betáplál nekik egy egyperces felvett szöveget a mi hangunkkal – ezt tudja ma már a Montreal AI startup Lyrebird mesterséges intelligencia. Igaz, ők a saját állításuk szerint még sosem próbálták ki az AI-t egy hangfelismerő program ellen.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG