4p

Tovább drágultak a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésében szereplő termékek az Aldi, Lidl és Penny alkotta triónál. Decemberhez képest a hosszú ideig stabil árat mutató félbarna kenyér is többe kerül. 

Január elején történelmi csúcsot ért el a Privátbankár Árkosár-felmérés, másfél év után először mutatott ki két számjegyű átlagos élelmiszerár-emelkedést a rengeteg terméket kínáló hazai hipermarketekben. Az volt a kérdés, hogy vajon a másik összeállítás, a diszkontokban elérhető mindennapos alapvető élelmiszerek hogyan kezdik az idei esztendőt. 

Nos, a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés szerint is drágulást hozott az év első hónapja. A kosár átlagára átlépte a 12 ezer forintot, egészen pontosan 12 165 forintba került. Ez a decemberi 11 983 forintos összeghez képest másfél százalékos emelkedésnek felel meg. A tavaly januári értékhez képest ugyanakkor már bő 10 százalékos emelkedést takar. 

Elmozdult a kenyér ára

Az élelmiszerláncok egyik kulcsterméke, a félbarna kenyér kilós átlagára sokáig stabilan 575-577 forint volt. Mostanáig. Ezt az évet 1 forint híján 600 forinton nyitotta a termék, ami több mint 4 százalékkal haladja meg a decemberi szintet.

Főszerepbe került
Főszerepbe került
Fotó: Depositphotos

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatsora is összhangban van a felméréseinkkel. A hivatalos inflációs adatok szerint a félbarna kenyér kilós ára a múlt év egészében átlagosan 734 forint volt. Ezen belül havi szinten is relatív szűk sávban, 725 és 740 forint között mozgott az ár. 

Havi szinten ugyancsak feljebb lépett a banán ára, amely a 600 forint alatti szintről 616 forintra drágult, miután az egyik láncban 649, a másik kettőben pedig 599 forint volt. Ez a gyümölcs a KSH-adatok szerint tavaly átlagosan 739 forintba került. 

A fagyasztott hasábburgonya is sokáig tartotta magát a 700 forint alatti szinten, idén januárban azonban átlépte azt. Decemberhez képest majdnem 6 százalékos drágulás következett be, így az év első hónapjára 729 forintos összeg adódott. A gyorsfagyasztott krumpli kilója a KSH-nál tavaly 1000 forintot meghaladó éves átlagárral zárta a múlt év egészét.   

Megjegyzés: A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban októbertől 19  termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagettivel. Tavaly februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint azt, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni.  A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek.  

A Coca-Cola esetében úgy tűnik, lehet készülni a 800 forint körüli átlagárra: a 2 literes kiszerelés már 789 forintnál tart, szemben a decemberi 729 forinttal. Meg persze a korábbi, 600 forint alatti akciós árral. A mostani diszkontos kólaár megközelíti a KSH-s kosárban szereplő szintet, amely literenként 383 forintos átlagot mutatott 2024-ben, így két literre vetítve 766 forintról van szó. 

Sajnos a tojás ára stabilizálódott a korábbi magas szinten. Az S-es méretű tojások darabra vetített ára továbbra is meghaladja a 70 forintot. Miközben tavaly januárban még a 40 forintos szintnél tartottak. A kólánál és a tojásnál is a KSH több kiszerelés alapján adja meg az átlagárat, ezért nem vethető össze egy az egyben a árkosaras árral, csak a nagyságrend miatt fontosak. 

Azért még az átlagnál olcsóbbak a diszkontok

Tehát az látszik, hogy felfelé ment a kosár ára, de azért az egyes termékek a KSH által mért országos átlag alatt maradnak a diszkontokban. Persze ez nem vigasz a kasszáknál való fizetésnél. 

Ahogy az is látszik, hogy a diszkontok között nagyon komoly a verseny, a legalapvetőbb élelmiszereknél és egyébként a legtöbb más termék esetében is fej fej mellett haladnak, azaz igyekeznek egymáshoz belőni az árakat. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG