Nagyot ment a múlt havi Privátbankár Árkosár-felmérés, amely másfél év után először mutatott ki két számjegyű átlagos élelmiszerár-emelkedést a hazai hipermarketekben. Az eredményekkel az online média mellett több tévéműsor (RTL, ATV) is foglalkozott , az egyik ábra – amelyen az elmúlt 17 év áralakulása látható – pedig önálló életre kelt a közösségi médiában. Természetesen 2025-ben is folytatjuk a felmérést, amely februárban hivatalosan is nagykorúvá válik: akkor tölti majd be a 18. életévét a Privátbankár Árkosár. Ahogy 2007 februárja óta minden egyes hónapban, ezúttal is végiglátogattuk három hazai hipermarket egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke.
Az adatokat ezúttal is a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) inflációs adatközlése előtt egy nappal publikáljuk. (A módszertanunkról bővebben itt olvashat.) A hivatal legutóbbi jelentése egyébként szintén nem fest derűs képet az élelmiszerek árának alakulásáról: a novemberre vonatkozó adat volt a legutóbbi, ebben a 3,7 százalékos éves átlagos inflációnál lényegesen magasabb, 4,9 százalékos éves élelmiszerár-emelkedésről adtak hírt. A kedden érkező KSH-adat a decemberi mellett az egész 2024-es évre vonatkozó számokat is tartalmazza majd.
Továbbra is 10 százalék közelében az éves drágulás
Ami a mi felmérésünket illeti: érdemben javuló tendenciáról az év elején sem tudunk beszámolni. Csak egy hajszálon múlt, hogy ne jöjjön össze ezúttal is a decemberihez hasonló két számjegyű éves áremelkedés:
2025 januárjában 9,7 százalékkal került többe a nagybevásárlás, mint egy évvel ezelőtt.
Ezúttal is egy irányba mutatnak a különböző boltokban mért átárazások. A három vizsgált hipermarket közül még a legkisebb mértékű drágulással jellemezhető Tescóban is 7,5 százalékkal magasabb lett a számla végösszege egy év alatt; az Auchan 9,2, az Interspar pedig 12,6 százalékot emelt az Árkosár árán egy év alatt. Havi összehasonlításban nagyobb a szórás, itt egy esetben árcsökkenést, két szereplő esetében áremelést mértünk; az átlagos havi áremelkedés mértéke 3,2 százalék lett, ennyivel drágult egyetlen hónap alatt a nagybevásárlás.
Ami az átlagos kosárértéket illeti: a múlt havi történelmi csúcsról jelentős mértékben, közel 1200 forinttal még feljebb került a végösszeg: a Privátbankár Árkosár közel 18 éves történetének
új történelmi csúcsa 38 378 forint – ennyibe kerül egy átlagos élelmiszer-bevásárlás egy családnak.
Ha egy kicsit több mint 4 százalékkal feljebb kúszik a kosárérték, akkor bekövetkezik az, ami korábban elképzelhetetlennek tűnt: eléri a 40 ezer forintot a Privátbankár Árkosár ellenértéke – holott tavaly januárban még kevesebb mint 35 ezer forintba került a családi élelmiszer-bevásárlás, három évvel ezelőtt pedig alig több mint 25 ezer forintot kellett adnunk ugyanezért a 30 termékért.
Nem mutat túl biztató képet laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor friss felmérése sem, ugyanis alig 150 forint híján minden idők legmagasabb értékét mérték a Nyugdíjas Árkosárra. Erről itt olvashat részleteket >>>>
Két áruház között mindössze 4 forint a különbség a teljes bevásárlásra
Visszatérve az áruházankénti eltérésekre, jól látszik, hogy 2025 elejére az összesített kosárértékekben csak minimális különbség van az egyes áruházak között – az Auchan és az Interspar kosara között konkrétan 4 forint a differencia a 30 termék súlyozott összegzése után. A legolcsóbb és a legdrágább kosár között is pusztán 1188 forint a különbség, ami épphogy meghaladja a 3 százalékot ezen az árszinten. Az egyes termékek árai között persze sok esetben vannak eltérések – de ha valaki képes lenne mindent ott megvásárolni, ahol a legolcsóbban adják, még akkor is 34 772 forintot kellene kifizetnie a bevásárlás végén. Ez csak 3600 forinttal kevesebb az átlagos kosárértéknél, miközben komolyabb logisztikát és utánajárást, illetve tripla utazgatást igényel, ami nem biztos, hogy kifizetődő.
Meg lehet persze ennél olcsóbban úszni a nagybevásárlást a hipermarketekben, ehhez azonban a hűségprogramokba mindenképp be kell lépni. Árkosarunkban az akciós árakkal számolunk (kivéve a mennyiségi, „kettőt fizet-hármat vihet” illetve „két termék vásárlása esetén alacsonyabb egységár” jellegű akciókat), de a hűségkártyákat, -applikációkat igénylő kedvezményekkel nem.
Mi lett olcsóbb? Mi drágult?
Ha a jelentősebb, 10 százalékot meghaladó árváltozásokat nézzük az előző hónaphoz képest, akkor a dráguló termékekből van eggyel több. A kávé és a margarin ára ugrott meg a legnagyobb mértékben decemberhez képest, 30 százalékot is meghaladóan. A pezsgő és az UHT tej 20, a banán és a száraztészta pedig 10 százaléknál jobban drágult egy hónap alatt. Legalább 20 százalékot csökkent viszont a sajt, a krumpli és az alma átlagára egy hónap alatt, de a teáért és a párizsiért is legalább 10 százalékkal kevesebbet kell adni most, mint decemberben.
Az éves áremelkedési listát továbbra is a narancslé vezeti, majdnem 122 százalékkal többe kerül most, mint 2024 januárjában. A liszt esetében is jelentős, 58 százalékot közelítő áremelkedést mértünk. A képzeletbeli dobogóra még az étolaj fért fel, a Top 5 között szerepel a csirkemell és a kávé is. A legnagyobb mértékben a gyümölcsjoghurt ára csökkent egy év alatt, most majdnem 20 százalékkal olcsóbb, mint egy éve. Az alma és a tea 13 százaléknál nagyobb éves árcsökkenést produkált. A 10 százalékot meghaladó éves árváltozásokat az alábbi grafikonon gyűjtöttük össze:
Havi legolcsóbbak: indiai életérzés olcsón, a saját konyhánkban
Minden hónapban választunk 3 élelmiszert (akár az Árkosár szokásos listáján kívülről is), és megvizsgáljuk, hogy árra és minőségre való tekintet nélkül (az Árkosár általános módszertanától eltérve) hol lehet azokat a legolcsóbban beszerezni a felmérés idején. Ezúttal is rezonálunk a közéleti történésekre: ha valaki nem tud az év elején a csodálatos Indiába utazni és még hazai éttermekben sem tudja megkóstolni a különleges keleti ízeket, megpróbálhatja a saját konyhájában reprodukálni az indiai ízeket. Ehhez néhány alapösszetevőt ajánlunk most.
Az indiai konyha egyik legjellemzőbb fűszere a currypor. Bár többféle ilyen fűszert is árulnak a hipermarketek, a legalacsonyabb árú mindháromban a Lucullus terméke volt, 20 grammos kiszerelésben: a legolcsóbban az Auchanban találtuk meg 215 forintért, míg a Tesco 225, az Interspar pedig 249 forintért árulta ottjártunkkor.
Nagyon gyakori alapanyag az indiai konyhában a gyömbér, amit szintén bármelyik hipermarketben be tudunk szerezni – ráadásul ugyanonnan és ugyanannyiért. Az Auchan, az Interspar és a Tesco is kilónként 2999 forintos áron kínálta a Brazíliából származó fűszer- és gyógynövényt.
Néhány éve Magyarországon is hallani a Veganuary / Veganuár kihívásról – ennek keretében arra biztatják a résztvevőket, hogy egy hónapon át próbálják ki a vegán étrendet. Az indiai konyha ennek egyébként bőven része lehet: számos húsos fogás mellett rengeteg húsmentes (vegetáriánus) és állati eredetű alapanyag nélkül készülő (vegán) étel is megtalálható egy átlagos indiai menüben. Akár húsos, akár vega ételeknek is gyakori összetevője a rizs, amelyből a legolcsóbbat ezúttal az Auchanban és az Intersparban találtuk – 599 forintért mindkét boltban sajátmárkás rizst kínálnak. A Tescóban a legolcsóbb rizs kilónként 649-ért a Mesterrizs A minőségű rizs volt ottjártunkkor.