7p

Ismét hajszálra van a két számjegyűtől az élelmiszerárak emelkedése a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés szerint. Januárban újabb történelmi csúcs született. Ha ebben a tempóban folytatódna a drágulás, akár már 2 hónapon belül is elérheti a 40 ezer forintot a családi élelmiszer-nagybevásárlás ára. 

Nagyot ment a múlt havi Privátbankár Árkosár-felmérés, amely másfél év után először mutatott ki két számjegyű átlagos élelmiszerár-emelkedést a hazai hipermarketekben. Az eredményekkel az online média mellett több tévéműsor (RTL, ATV) is foglalkozott , az egyik ábra – amelyen az elmúlt 17 év áralakulása látható – pedig önálló életre kelt a közösségi médiában. Természetesen 2025-ben is folytatjuk a felmérést, amely februárban hivatalosan is nagykorúvá válik: akkor tölti majd be a 18. életévét a Privátbankár Árkosár. Ahogy 2007 februárja óta minden egyes hónapban, ezúttal is végiglátogattuk három hazai hipermarket egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. 

Az adatokat ezúttal is a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) inflációs adatközlése előtt egy nappal publikáljuk. (A módszertanunkról bővebben itt olvashat.) A hivatal legutóbbi jelentése egyébként szintén nem fest derűs képet az élelmiszerek árának alakulásáról: a novemberre vonatkozó adat volt a legutóbbi, ebben a 3,7 százalékos éves átlagos inflációnál lényegesen magasabb, 4,9 százalékos éves élelmiszerár-emelkedésről adtak hírt. A kedden érkező KSH-adat a decemberi mellett az egész 2024-es évre vonatkozó számokat is tartalmazza majd.

Továbbra is 10 százalék közelében az éves drágulás

Ami a mi felmérésünket illeti: érdemben javuló tendenciáról az év elején sem tudunk beszámolni. Csak egy hajszálon múlt, hogy ne jöjjön össze ezúttal is a decemberihez hasonló két számjegyű éves áremelkedés:

2025 januárjában 9,7 százalékkal került többe a nagybevásárlás, mint egy évvel ezelőtt.

Ezúttal is egy irányba mutatnak a különböző boltokban mért átárazások. A három vizsgált hipermarket közül még a legkisebb mértékű drágulással jellemezhető Tescóban is 7,5 százalékkal magasabb lett a számla végösszege egy év alatt; az Auchan 9,2, az Interspar pedig 12,6 százalékot emelt az Árkosár árán egy év alatt. Havi összehasonlításban nagyobb a szórás, itt egy esetben árcsökkenést, két szereplő esetében áremelést mértünk; az átlagos havi áremelkedés mértéke 3,2 százalék lett, ennyivel drágult egyetlen hónap alatt a nagybevásárlás.

Ami az átlagos kosárértéket illeti: a múlt havi történelmi csúcsról jelentős mértékben, közel 1200 forinttal még feljebb került a végösszeg: a Privátbankár Árkosár közel 18 éves történetének 

új történelmi csúcsa 38 378 forint – ennyibe kerül egy átlagos élelmiszer-bevásárlás egy családnak.

Ha egy kicsit több mint 4 százalékkal feljebb kúszik a kosárérték, akkor bekövetkezik az, ami korábban elképzelhetetlennek tűnt: eléri a 40 ezer forintot a Privátbankár Árkosár ellenértéke – holott tavaly januárban még kevesebb mint 35 ezer forintba került a családi élelmiszer-bevásárlás, három évvel ezelőtt pedig alig több mint 25 ezer forintot kellett adnunk ugyanezért a 30 termékért.

Nem mutat túl biztató képet laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor friss felmérése sem, ugyanis alig 150 forint híján minden idők legmagasabb értékét mérték a Nyugdíjas Árkosárra. Erről itt olvashat részleteket >>>>

Két áruház között mindössze 4 forint a különbség a teljes bevásárlásra

Visszatérve az áruházankénti eltérésekre, jól látszik, hogy 2025 elejére az összesített kosárértékekben csak minimális különbség van az egyes áruházak között – az Auchan és az Interspar kosara között konkrétan 4 forint a differencia a 30 termék súlyozott összegzése után. A legolcsóbb és a legdrágább kosár között is pusztán 1188 forint a különbség, ami épphogy meghaladja a 3 százalékot ezen az árszinten. Az egyes termékek árai között persze sok esetben vannak eltérések – de ha valaki képes lenne mindent ott megvásárolni, ahol a legolcsóbban adják, még akkor is 34 772 forintot kellene kifizetnie a bevásárlás végén. Ez csak 3600 forinttal kevesebb az átlagos kosárértéknél, miközben komolyabb logisztikát és utánajárást, illetve tripla utazgatást igényel, ami nem biztos, hogy kifizetődő. 

Meg lehet persze ennél olcsóbban úszni a nagybevásárlást a hipermarketekben, ehhez azonban a hűségprogramokba mindenképp be kell lépni. Árkosarunkban az akciós árakkal számolunk (kivéve a mennyiségi, „kettőt fizet-hármat vihet” illetve „két termék vásárlása esetén alacsonyabb egységár” jellegű akciókat), de a hűségkártyákat, -applikációkat igénylő kedvezményekkel nem.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Ha a jelentősebb, 10 százalékot meghaladó árváltozásokat nézzük az előző hónaphoz képest, akkor a dráguló termékekből van eggyel több. A kávé és a margarin ára ugrott meg a legnagyobb mértékben decemberhez képest, 30 százalékot is meghaladóan. A pezsgő és az UHT tej 20, a banán és a száraztészta pedig 10 százaléknál jobban drágult egy hónap alatt. Legalább 20 százalékot csökkent viszont a sajt, a krumpli és az alma átlagára egy hónap alatt, de a teáért és a párizsiért is legalább 10 százalékkal kevesebbet kell adni most, mint decemberben.

Az éves áremelkedési listát továbbra is a narancslé vezeti, majdnem 122 százalékkal többe kerül most, mint 2024 januárjában. A liszt esetében is jelentős, 58 százalékot közelítő áremelkedést mértünk. A képzeletbeli dobogóra még az étolaj fért fel, a Top 5 között szerepel a csirkemell és a kávé is. A legnagyobb mértékben a gyümölcsjoghurt ára csökkent egy év alatt, most majdnem 20 százalékkal olcsóbb, mint egy éve. Az alma és a tea 13 százaléknál nagyobb éves árcsökkenést produkált. A 10 százalékot meghaladó éves árváltozásokat az alábbi grafikonon gyűjtöttük össze:

Havi legolcsóbbak: indiai életérzés olcsón, a saját konyhánkban

Minden hónapban választunk 3 élelmiszert (akár az Árkosár szokásos listáján kívülről is), és megvizsgáljuk, hogy árra és minőségre való tekintet nélkül (az Árkosár általános módszertanától eltérve) hol lehet azokat a legolcsóbban beszerezni a felmérés idején. Ezúttal is rezonálunk a közéleti történésekre: ha valaki nem tud az év elején a csodálatos Indiába utazni és még hazai éttermekben sem tudja megkóstolni a különleges keleti ízeket, megpróbálhatja a saját konyhájában reprodukálni az indiai ízeket. Ehhez néhány alapösszetevőt ajánlunk most.

Az indiai konyha egyik legjellemzőbb fűszere a currypor. Bár többféle ilyen fűszert is árulnak a hipermarketek, a legalacsonyabb árú mindháromban a Lucullus terméke volt, 20 grammos kiszerelésben: a legolcsóbban az Auchanban találtuk meg 215 forintért, míg a Tesco 225, az Interspar pedig 249 forintért árulta ottjártunkkor.

Nagyon gyakori alapanyag az indiai konyhában a gyömbér, amit szintén bármelyik hipermarketben be tudunk szerezni – ráadásul ugyanonnan és ugyanannyiért. Az Auchan, az Interspar és a Tesco is kilónként 2999 forintos áron kínálta a Brazíliából származó fűszer- és gyógynövényt.

Néhány éve Magyarországon is hallani a Veganuary / Veganuár kihívásról – ennek keretében arra biztatják a résztvevőket, hogy egy hónapon át próbálják ki a vegán étrendet. Az indiai konyha ennek egyébként bőven része lehet: számos húsos fogás mellett rengeteg húsmentes (vegetáriánus) és állati eredetű alapanyag nélkül készülő (vegán) étel is megtalálható egy átlagos indiai menüben. Akár húsos, akár vega ételeknek is gyakori összetevője a rizs, amelyből a legolcsóbbat ezúttal az Auchanban és az Intersparban találtuk – 599 forintért mindkét boltban sajátmárkás rizst kínálnak. A Tescóban a legolcsóbb rizs kilónként 649-ért a Mesterrizs A minőségű rizs volt ottjártunkkor.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG