3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Egyre tudatosabban készülnek a szülők az iskolakezdésre, előre félretesznek a tanszerekre, a szalagavatóra, de még a felsőoktatási tanulmányokra is.
Tanévnyitó a nyíregyházi Waldorf Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskolában .(Forrás: MTI Fotó, Balázs Attila)

A Provident Pénzügyi Zrt. 1000 fős kutatása szerint a tavalyi évhez viszonyítva jellemzően kisebb összegből sikerült megvásárolni a tanszereket és iskolai kellékeket. A megkérdezettek 17 százaléka 40-50 ezer forintot fordít a beiskolázásra, 19 százalék 30-40 ezer forintot, míg 20 százalék 20-30 ezer forint közötti összegből vásárol - utóbbi szülők aránya a tavalyi évhez képest 6 százalékponttal nőtt. 2017-hez hasonlítva majdnem 20 százalékponttal, 28 százalékra esett vissza azon szülők aránya, akik 50 ezer forint felett költöttek erre a célra.

A kutatásban a havi fizetéshez mérten is vizsgálták az iskolakezdésre költött összeget. A megkérdezettek majdnem felénél (48%) a havi bevétel maximum 30 százalékát teszik ki a költségek. Pozitív trend körvonalazódik azok körében is, akik az egyhavi bevétel több mint felét fordítják beiskolázásra (22%): 2017-ben az ő arányuk még 24%, 2016-ban pedig 27% volt.

Egyértelműen kiderült az is, hogy a családok mind nagyobb arányban készülnek fel előre pénzügyi szempontból az iskolakezdésre. Míg 2016-ban a megkérdezettek 41 százaléka, 2017-ben a fele, idén már 78 százaléka előre félretette a szükséges összeget, egyúttal csökken azok aránya, akik kölcsönt vesznek fel erre a célra. Tavaly minden ötödik megkérdezett (18%), idén a válaszadók csupán 3 százaléka fordul pénzintézethez, hogy fedezhesse iskolai kiadásait.

A különórákra is sok pénz megy

A beiskolázás mellett a tanév során is időről-időre felmerülnek további költségek. Tavaly a megkérdezett szülők 23 százaléka tudott a tanév folyamán több mint ötvenezer forintot külön foglalkozásokra fordítani, az ő arányuk idén 27 százalékra nőtt. A válaszadók 43 százaléka évközben kevesebb, mint húszezer forintot költ különórákra vagy táborokra.

A ballagásra és szalagavatóra egyre előrelátóbban készülnek a magyar családok; a megkérdezettek 57 százaléka félretesz a ruhabérlésre és a táncórákra, mindössze 3 százalékuk kér családtagtól segítséget, illetve 4 százalék fordul valamely pénzintézethez.

A középiskolásokat nevelő szülők több mint fele (58%) tervezi, hogy gyermeke valamilyen felsőfokú intézményben folytatja tanulmányait. Idén a kutatásban résztvevők 31 százaléka előre félretette az ehhez szükséges összeget, amit az előző évben csupán a szülők 14 százaléka tudott megtenni. A kiadásokat mind nagyobb mértékben fedezik maguk a diákok: a családok majdnem ötöde (18%) tervezi úgy, hogy egyetemista gyermekük munkát fog vállalni a tanulás mellett, ez az arány tavaly csupán 10 százalék volt.

Kéne a pénzügyi oktatás

A kutatás arra is kitért, hogy a szülők szeretnék-e, ha gyermekeik alapvető gazdasági, pénzügyi ismereteket tanulhatnának az iskolában. A megkérdezettek csaknem háromnegyede (72%) igényelné, hogy gyermeke ilyen jellegű oktatásban részesüljön.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG