Az online vásárolt áru ingyenes visszaküldésének lehetőségével notóriusan visszaélő vásárlók az Egyesült Királyságban idén várhatóan fejenként 1400 font (675 ezer forint) értékű terméket fordítanak vissza az webáruházakba valamilyen kifogással – írta a jelenséget taglaló cikkében a Guardian a visszaküldéssel foglalkozó ZigZag logisztikai vállalt és a Retail Economics piackutató cég adatait idézve.
Ezzel ez a vásárlócsoport összesen 6,6 milliárd font - 3181 milliárd forint - árut fordít vissza. A notórius visszaküldők aránya a vásárlókon belül 11 százalék, ám az összes visszaküldött áru évi 27 milliárdos fontos - több mint 13 billió forintos - értékének negyede az ő számlájukra írható. Ahogy az online kiskereskedelem forgalma nőtt az elmúlt években, úgy vált ez a probléma egy súlyosabbá a boltosoknak.
Gyakran a túlrendelés a ludas
Az Egyesült Királyságban az interneten eladott nem élelmiszer termékek ötöde visszakerül a feladóhoz, ami immáron elviselhetetlen szállítási és raktározási kiadással jár. A fiatalabb generációk tagjai „rutinosan” alkalmazzák azokat az online kereskedelemben kipróbálható módszereket, amelyek növelik a visszaküldéseket.
A legjellemzőbb ezek közül a túlrendelés. Például ugyanazt az árut több színben is kiszállíttatják a megrendelők, hogy aztán azokat, amelyek nem tetszenek vissza küldjék. A Z generáció tagjainak 69 százaléka ismerte el a felmérésben, hogy élt már ezzel a lehetőséggel, míg a 60 felettieknél csak 16 százalék volt ez az arány. Szerencsére jóval kisebb, 16 százalék azok súlya, akik felvették azt a tapló szokást, hogy azért rendelnek árut a divatcikkeket kínáló webáruházakban, hogy az egyszer-kétszer, egy-egy eseményre felvegyék, majd visszaküldjék a feladónak. Ugyanennyien csak egyet pózolni akarnak a közösségi médiában a csini ruciban.
Az ilyenféle notórius visszaküldés felőrölte az online kereskedők türelmét. Elkezdték keresni a módjait annak, hogy az ezzel járó költségeknek legalább egy részét ráhárítsák a vásárlókra. Ez persze azoknak is kiadást fog jelenteni, akik trükközés nélkül küldenek vissza valamilyen terméket. Az Asos divatcég 4 fontot (1928 forint) kér azoktól a visszaküldőktől, akik nem tartanak meg a vásárlásukból legalább 40 fontnyi (19 280 ezer forint) árut. Más vállalatok, amelyeknek fizikai üzleteik is vannak, azt vezették be, hogy ráterhelik a visszaszállítás költségét azokra, akik nem viszik vissza személyesen a boltjaikba a visszaküldésre szánt árut.