A fővárosi személyfuvarozási piac évente 5 milliárd forintos forgalmat bonyolít le. Ez a társaságok árbevétele, a taxisoké többször ennyi. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) idei ellenőrzései semmilyen lényegi javulást nem mutattak az egy évvel korábbi adatokhoz képest - írja a Népszava.
Minden hetedik taxisnál találtak kisebb-nagyobb szabálytalanságot, 2000-ből 1400 esetben. Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint ebben a 70 százalékos jogsértési arányban az is benne van, amikor valamelyik személyszállítónak hiányzik egy matricája vagy éppen dohányzik, de azt is rögzítik az ellenőrök, ha egy taxiállomáson akár öt-tíz percre magára hagyja az autóját, amíg elszalad valahová.
A 2000 ellenőrzésből 80 esetben visszavonták a taxis droszthasználati engedélyét. Százból négy taxis követ el olyan súlyos szabálysértést a fővárosban, mint például a túlszámlázás és a jogosulatlan tevékenység végzése” - mondja a szövetség elnöke.
A BKK által elvégzett célirányos ellenőrzések azonban ezen túlmenően is feltártak minden olyan esetet, amelyek eltértek a fővárosi taxirendelet szabályozásától. A BKK azonban továbbra sem rendelkezik hatósági jogkörrel, ezért jóval eredményesebbek a hatóságok (Innovációs és Technológiai Minisztérium, kormányhivatalok, NAV, rendőrség) bevonásával közösen végzett ellenőrzések, lévén ezeknek van következménye.
A BKK Népszavának adott válaszában kiemelte, hogy az ellenőrzések során nem a taxisok 70 százalékát büntették, mivel elsősorban mindig a jogsértéssel, panaszokkal fokozottan érintett helyszínekre figyelnek, így egy-egy taxist többször is ellenőrizhetnek. Hozzátették, a szabálytalanságok nagy része pótolható technikai hiányosság. Pozitívumként említették, hogy a Liszt Ferenc Repülőtéren komoly változásokat lehet tapasztalni. A terület üzemeltetője lecserélte a biztonsági szolgálatot, melynek többek között az utasra vadászó személyek és csoportok kiszűrése a feladata, szorosan együttműködve a repülőtéri rendőrséggel.
A taxispiac Tarlós-féle reformjáról több, általuk megkérdezett szolgáltató azt mondja: a volt főpolgármester lényegében csak látványintézkedéseket tett. A tavalyi tarifarendezés után – benne a 450-ről 700 forintra emelt alapdíjjal és a 280-ról 300 forintra emelt kilométerdíjjal – az utasközönség kevésbé tolerálja az átveréseket, az új városvezetésnek tehát bizonnyal „bérlete lesz a problémához”.