4p

Legyen szó csak elektromos vagy hibrid autóról, a töltés nem olyasmi, amit benzines autók kezelése során megismerhetünk. Éppen ezért annak, aki frissen tért át, elsőre nehéz dolga lehet az újfajta feladattal.

A töltőberendezés

Az elektromos autók két nagy típusa a kizárólag elektromos (EV vagy BEV) és a plug-in-hybrid (PHEV) modellek, azonban mindkettő töltési elve hasonló. Amikor pedig töltőberendezésről beszélünk, akkor nem feltétlenül a töltőpontokra kell gondolni.

Az elektromos autók akkumulátorainak rendeltetésszerű, az akku technológiához illeszkedő töltéséről a járművekbe gyárilag elhelyezett fedélzeti töltőegység gondoskodik, melyek a betáplálás módjától függetlenül egyenárammal töltik az akkumulátort. E fedélzeti töltők betáplálási módját választhatjuk meg a külső töltőegységgel, mely lehet váltakozó áramú (AC) illetve egyenáramú (DC), illetve Mode1, Mode2, Mode3 és Mode4 kategóriájú.

Érdemes odafigyelni a fedélzeti töltő teljesítményére, mert ez gyárilag benne van az autóban, általában nem lehet utólag nagyobb teljesítményűre cserélni. A fedélzeti töltő teljesítményének függvénye a töltési idő.

A betáplálást adó, külső töltőpontok igen széles termékskáláról válaszhatók. Otthoni, fél-publikus és publikus töltők nagy választékát megtalálhatod az innolabshop.hu webáruházban. E töltők között kínálunk társasházak, szállodák, apartmanok, telephelyek parkolójába is telepíthető, fél-publikus töltőket, melyekkel a töltést csak arra jogosult személyek vehetik igénybe.

Lényegében intelligens kábelként tekinthetünk rájuk. Európában az úgynevezett Type 2 töltőfej a jellemző, ez a legtöbb 2015 óta gyártott elektromos autóval kompatibilis.

A töltőpontok által biztosított töltési módok

Az egyes töltőpontok négy töltési móddal rendelkezhetnek. Ezek azonban inkább teljesítményben térnek el; ha a kábel kompatibilis, bármelyik autót képesek tölteni.

A Mode1 a legegyszerűbb töltési mód, mely lassú töltést biztosít, háztartási dugaljból. Ez manapság a lassúsága, a beépített védelem és az intelligens hozzáférés hiánya miatt elavultnak tekinthető, nem jellemző alkalmazása. Ehhez hasonlóan a Mode2 2,3-3,5 kW nagyságrendben képes töltést biztosítani. A Mode2-es töltők tipikusan hordozható, az autóhoz gyárilag biztosított intelligens töltőkábelek, melyek beépített elektronikus vezérlőeszközzel (ICBB) tipikusan 8-12 óra alatti feltöltést tesznek lehetővé. E töltők normál töltőknek számítanak.

A Mode3 típussal elérkezünk a gyorsabb töltést biztosító, 7,4-22 kW teljesítménnyel tölteni tudó berendezésekig, amelyek a vezérlő elektronikának, a beépített biztonsági funkcióknak és a távoli elérésnek köszönhetően közkedvelt, leggyakoribb otthoni töltőkategóriát jelentik. Töltési idők Mode 3-as töltők mellett 1,5-7 óra között alakulhat. A 22 kW-os töltőket gyorstöltőknek is nevezik. 

A leggyorsabb töltést Mode4-gyel, azaz az ún. villámtöltővel lehet elérni, mely a korábbi három típustól eltérően egyenáramú (DC) töltést tesz lehetővé. Jellemzően 40 kW vagy e feletti teljesítményűek és lehetővé teszik, hogy akár fél óra alatt a jármű akkumulátorát 80%-os töltöttségűre töltsük.

Mire figyeljünk a töltőnél?

Az elektromos autóhoz használható töltő teljesítményét alapvetően két tényezőhöz javasolt igazítani: mekkora a maximális teljesítmény, amivel tölthető az autó, amit maga a jármű fedélzeti töltője határoz meg, valamint mi a rendelkezésre álló villamos hálózat (betáplálás) maximális kapacitása.

Az utóbbi mindenképp egy szigorúbb követelmény, és elsősorban a hálózat terhelhetősége határozza meg, hogy milyen töltő telepíthető az adott helyre. 

Közületi, tehát bárki számára elérhető töltőpontok esetén továbbá az sem mindegy, hogy mennyibe kerül egy-egy töltés. Otthon természetesen a lakossági villamos energia ára alapján számolgathatunk, de ez máshol nem ilyen egyértelmű.

A publikus töltőpontokhoz kötődően három jogkört szüksége megkülönböztetni: töltőpont tulajdonosa, szolgáltatója és üzemeltetője. A szolgáltató az, aki a töltés díjszabását megadja.

A magyarországi köztéri töltőpontokat többnyire az ELMŰ és az MVM működteti, és nagyjából 90-100 forintot számol fel “elfogyasztott” kilowattóránként, illetve előrodul egyszeri töltésindítási és/vagy idő alapú árképzés is mindemellett. Egy elektromos autó átlagos fogyasztása 15kWh/100km, melyhez 20-90 kWh akkumulátor kapacitás tartozhat. A Tesla modellek 80 kWh körüli, míg például a Nissan Leaf 2012-es szériája 23,8 kWh, az Opel Ampera 70 kWh akkumulátor kapacitással rendelkeznek.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nyaralni indul? Ezt a tippet fogadja meg tankoláshoz!
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 09:33
Ez történt az üzemanyagokkal.
Vásárló Valami készül a benzinkutakon – örülhetnek az autósok?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 10:26
Ez történt az üzemanyagok árával.
Vásárló Lefújták az egészen különös sztrájkot Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. június 24. 16:08
Mégsem lesz benzinkútsztrájk.
Vásárló Hogyan írjunk figyelemfelkeltő ingatlanhirdetést?
Márkázott tartalom | 2025. június 19. 09:55
Ingatlan eladásakor az egyik legfontosabb tényező a hatásos hirdetési szöveg. A piacon rengeteg hasonló hirdetés található, amelyeket az érdeklődők könnyen átfutnak. Mi teremtheti meg azt a különbséget, ami a mi hirdetésünket kiemeli a tömegből? Egy jól megírt szöveg nemcsak az adatok felsorolásából áll, hanem az ingatlan hangulatát is át kell adnia. Gondoltunk már arra, hogy a részletek és az érzelmek közvetítése az, ami igazán megragadhat egy potenciális vevőt?
Vásárló Nagy durranás készül a magyar patikákban – Nagy Márton már örül
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 16:42
Itt is vállalják az árkorlátozást.
Vásárló Leszegi a fejét, ha meglátja a hétvégi üzemanyagárakat!
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 12:45
A nemzetközi áremelkedés szombattól megjelenik a hazai kutakon is.
Vásárló Diszkrét fogszabályzó módszerek
Márkázott tartalom | 2025. június 13. 10:52
A nem megfelelően nőtt fogak és a torlódásuk hosszú távon igen kellemetlen fogászati problémákhoz vezethetnek, mindemellett esztétikailag sem túl vonzóak. Sokan felnőttkorban jutnak el arra a pontra, hogy szeretnék az egymásra torlódott fogakat szabályozó viselésével helyreállítani.
Vásárló Váratlan veszély leselkedik a gyerekekre – baljós jelentést tettek közzé
Kollár Dóra | 2025. június 11. 15:03
Egy friss jelentés szerint Európában és Nagy-Britanniában folyamatosan nő az új autók motorháztetejének magassága, ami egyre komolyabb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent, különösen a gyerekek számára.
Vásárló Hónapok óta nem láttunk ilyet a boltokban: megint drágább lett a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. június 10. 05:47
Az árrésstopos termékek ára csökkent, de így is megszakadt egy kedvező trend júniusban: három hónap után most először drágult újra a családi nagybevásárlás a Privátbankár Árkosár-felmérése szerint. Alaposan megvizsgáltuk, hogyan alakítja az árakat az intézkedés, amivel a kormány elégedett, de a szakszövetség szerint csúnyán vissza fog majd ütni.
Vásárló Kinek segíthet a lézeres látásjavítás?
Márkázott tartalom | 2025. június 8. 11:56
Sokak számára a szemüveg és a kontaktlencse már évek óta része a mindennapoknak – hol több, hol kevesebb kellemetlenséget okozva. Pedig létezik egy korszerű, tartós és biztonságos megoldás azok számára, akik szívesen búcsút mondanának ezeknek az eszközöknek. A kérdés csak az, hogy kik élhetnek ezzel a remek lehetőséggel, azaz a lézeres látásjavítással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG