4p

Legyen szó csak elektromos vagy hibrid autóról, a töltés nem olyasmi, amit benzines autók kezelése során megismerhetünk. Éppen ezért annak, aki frissen tért át, elsőre nehéz dolga lehet az újfajta feladattal.

A töltőberendezés

Az elektromos autók két nagy típusa a kizárólag elektromos (EV vagy BEV) és a plug-in-hybrid (PHEV) modellek, azonban mindkettő töltési elve hasonló. Amikor pedig töltőberendezésről beszélünk, akkor nem feltétlenül a töltőpontokra kell gondolni.

Az elektromos autók akkumulátorainak rendeltetésszerű, az akku technológiához illeszkedő töltéséről a járművekbe gyárilag elhelyezett fedélzeti töltőegység gondoskodik, melyek a betáplálás módjától függetlenül egyenárammal töltik az akkumulátort. E fedélzeti töltők betáplálási módját választhatjuk meg a külső töltőegységgel, mely lehet váltakozó áramú (AC) illetve egyenáramú (DC), illetve Mode1, Mode2, Mode3 és Mode4 kategóriájú.

Érdemes odafigyelni a fedélzeti töltő teljesítményére, mert ez gyárilag benne van az autóban, általában nem lehet utólag nagyobb teljesítményűre cserélni. A fedélzeti töltő teljesítményének függvénye a töltési idő.

A betáplálást adó, külső töltőpontok igen széles termékskáláról válaszhatók. Otthoni, fél-publikus és publikus töltők nagy választékát megtalálhatod az innolabshop.hu webáruházban. E töltők között kínálunk társasházak, szállodák, apartmanok, telephelyek parkolójába is telepíthető, fél-publikus töltőket, melyekkel a töltést csak arra jogosult személyek vehetik igénybe.

Lényegében intelligens kábelként tekinthetünk rájuk. Európában az úgynevezett Type 2 töltőfej a jellemző, ez a legtöbb 2015 óta gyártott elektromos autóval kompatibilis.

A töltőpontok által biztosított töltési módok

Az egyes töltőpontok négy töltési móddal rendelkezhetnek. Ezek azonban inkább teljesítményben térnek el; ha a kábel kompatibilis, bármelyik autót képesek tölteni.

A Mode1 a legegyszerűbb töltési mód, mely lassú töltést biztosít, háztartási dugaljból. Ez manapság a lassúsága, a beépített védelem és az intelligens hozzáférés hiánya miatt elavultnak tekinthető, nem jellemző alkalmazása. Ehhez hasonlóan a Mode2 2,3-3,5 kW nagyságrendben képes töltést biztosítani. A Mode2-es töltők tipikusan hordozható, az autóhoz gyárilag biztosított intelligens töltőkábelek, melyek beépített elektronikus vezérlőeszközzel (ICBB) tipikusan 8-12 óra alatti feltöltést tesznek lehetővé. E töltők normál töltőknek számítanak.

A Mode3 típussal elérkezünk a gyorsabb töltést biztosító, 7,4-22 kW teljesítménnyel tölteni tudó berendezésekig, amelyek a vezérlő elektronikának, a beépített biztonsági funkcióknak és a távoli elérésnek köszönhetően közkedvelt, leggyakoribb otthoni töltőkategóriát jelentik. Töltési idők Mode 3-as töltők mellett 1,5-7 óra között alakulhat. A 22 kW-os töltőket gyorstöltőknek is nevezik. 

A leggyorsabb töltést Mode4-gyel, azaz az ún. villámtöltővel lehet elérni, mely a korábbi három típustól eltérően egyenáramú (DC) töltést tesz lehetővé. Jellemzően 40 kW vagy e feletti teljesítményűek és lehetővé teszik, hogy akár fél óra alatt a jármű akkumulátorát 80%-os töltöttségűre töltsük.

Mire figyeljünk a töltőnél?

Az elektromos autóhoz használható töltő teljesítményét alapvetően két tényezőhöz javasolt igazítani: mekkora a maximális teljesítmény, amivel tölthető az autó, amit maga a jármű fedélzeti töltője határoz meg, valamint mi a rendelkezésre álló villamos hálózat (betáplálás) maximális kapacitása.

Az utóbbi mindenképp egy szigorúbb követelmény, és elsősorban a hálózat terhelhetősége határozza meg, hogy milyen töltő telepíthető az adott helyre. 

Közületi, tehát bárki számára elérhető töltőpontok esetén továbbá az sem mindegy, hogy mennyibe kerül egy-egy töltés. Otthon természetesen a lakossági villamos energia ára alapján számolgathatunk, de ez máshol nem ilyen egyértelmű.

A publikus töltőpontokhoz kötődően három jogkört szüksége megkülönböztetni: töltőpont tulajdonosa, szolgáltatója és üzemeltetője. A szolgáltató az, aki a töltés díjszabását megadja.

A magyarországi köztéri töltőpontokat többnyire az ELMŰ és az MVM működteti, és nagyjából 90-100 forintot számol fel “elfogyasztott” kilowattóránként, illetve előrodul egyszeri töltésindítási és/vagy idő alapú árképzés is mindemellett. Egy elektromos autó átlagos fogyasztása 15kWh/100km, melyhez 20-90 kWh akkumulátor kapacitás tartozhat. A Tesla modellek 80 kWh körüli, míg például a Nissan Leaf 2012-es szériája 23,8 kWh, az Opel Ampera 70 kWh akkumulátor kapacitással rendelkeznek.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Levelet küldtek Brüsszelbe egy jelentős ügyben – Orbán Viktor is az aláírók közt volt?
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 08:57
Megtartanák a hibrid autókat 2035 után is.
Vásárló Adják is, veszik is a használt mobilokat a Magyar Telekomnál
PR | 2025. december 5. 13:41
2 évvel ezelőtti indulása óta már 30 ezernél is több felújított készüléket vásároltak a Magyar Telekom ügyfelei. A vállalat portfóliójában az összes online értékesített mobil 10 százaléka felújított. A felújított készülékek vásárlása mellett folyamatosan nő a népszerűsége a Telekom és a Recommerce közös online platformjának is, ahol bárki eladhatja használt mobilját, tabletét vagy játékkonzolját. Ezzel a megoldással a januári indulás óta több mint 75 millió forintnyi eszközt adtak el az ügyfelek.
Vásárló Leszámolnak az oroszok az iPhone egyik legkedveltebb funkciójával
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 13:51
Korlátozzák a FaceTime működését.
Vásárló Mi a különbség a különleges bankkártyák között?
Mester Nándor | 2025. december 3. 10:47
Van egy tárgy, amely a legtöbb dolgozó zsebében ott lapul, és amelyet akár nap mint nap használ: ez pedig a bankkártya. Ennek a kis eszköznek többféle változata is van, cikkünkben ezeket vesszük szemügyre.
Vásárló Itt vannak az új üzemanyagárak – további jó hírt kaphatnak az autósok
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 09:47
Az autósok egyik fele örülhet.
Vásárló Így lesz hosszú életű a telefon
Márkázott tartalom | 2025. december 2. 09:37
A mobiltelefon egy olyan eszköz, amely szinte 24 órán keresztül használatban van. Ha nem szeretnénk gyakran cserélgetni, akkor vigyáznunk kell rá – nemcsak a külsőre, de a belsőre is. Cikkünkben hozunk pár praktikus tanácsot ezzel kapcsolatban.
Vásárló Hogyan befolyásolja a jármű története az autó eladási árát?
PR | 2025. december 1. 14:34
A motorháztetőn lévő embléma ma már nem minden. Kiderült, hogy a vásárlók számára nagyobb jelentőséggel bír az autó tényleges műszaki állapota és története, amelyek kulcsfontosságú döntési tényezőkké válnak a vásárlásnál. Nem csoda – a jármű élettörténetének ismerete segít elkerülni jelentős anyagi veszteségeket. Pontosan milyen hatással van az autó története a vétel- és viszonteladási árra?
Vásárló Mosógéptisztítás otthon, egyszerűen és hatékonyan
Márkázott tartalom | 2025. december 1. 14:32
Léteznek olyan mindennapos problémák, amikre nem keresünk azonnal megoldást, pedig bosszantóak lehetnek. A mosógép tönkreteheti a frissen mosott ruhák illatát, ha nem fordítunk figyelmet a penész és a vízkő okozta kellemetlen szagokra.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG