4p

Legyen szó csak elektromos vagy hibrid autóról, a töltés nem olyasmi, amit benzines autók kezelése során megismerhetünk. Éppen ezért annak, aki frissen tért át, elsőre nehéz dolga lehet az újfajta feladattal.

A töltőberendezés

Az elektromos autók két nagy típusa a kizárólag elektromos (EV vagy BEV) és a plug-in-hybrid (PHEV) modellek, azonban mindkettő töltési elve hasonló. Amikor pedig töltőberendezésről beszélünk, akkor nem feltétlenül a töltőpontokra kell gondolni.

Az elektromos autók akkumulátorainak rendeltetésszerű, az akku technológiához illeszkedő töltéséről a járművekbe gyárilag elhelyezett fedélzeti töltőegység gondoskodik, melyek a betáplálás módjától függetlenül egyenárammal töltik az akkumulátort. E fedélzeti töltők betáplálási módját választhatjuk meg a külső töltőegységgel, mely lehet váltakozó áramú (AC) illetve egyenáramú (DC), illetve Mode1, Mode2, Mode3 és Mode4 kategóriájú.

Érdemes odafigyelni a fedélzeti töltő teljesítményére, mert ez gyárilag benne van az autóban, általában nem lehet utólag nagyobb teljesítményűre cserélni. A fedélzeti töltő teljesítményének függvénye a töltési idő.

A betáplálást adó, külső töltőpontok igen széles termékskáláról válaszhatók. Otthoni, fél-publikus és publikus töltők nagy választékát megtalálhatod az innolabshop.hu webáruházban. E töltők között kínálunk társasházak, szállodák, apartmanok, telephelyek parkolójába is telepíthető, fél-publikus töltőket, melyekkel a töltést csak arra jogosult személyek vehetik igénybe.

Lényegében intelligens kábelként tekinthetünk rájuk. Európában az úgynevezett Type 2 töltőfej a jellemző, ez a legtöbb 2015 óta gyártott elektromos autóval kompatibilis.

A töltőpontok által biztosított töltési módok

Az egyes töltőpontok négy töltési móddal rendelkezhetnek. Ezek azonban inkább teljesítményben térnek el; ha a kábel kompatibilis, bármelyik autót képesek tölteni.

A Mode1 a legegyszerűbb töltési mód, mely lassú töltést biztosít, háztartási dugaljból. Ez manapság a lassúsága, a beépített védelem és az intelligens hozzáférés hiánya miatt elavultnak tekinthető, nem jellemző alkalmazása. Ehhez hasonlóan a Mode2 2,3-3,5 kW nagyságrendben képes töltést biztosítani. A Mode2-es töltők tipikusan hordozható, az autóhoz gyárilag biztosított intelligens töltőkábelek, melyek beépített elektronikus vezérlőeszközzel (ICBB) tipikusan 8-12 óra alatti feltöltést tesznek lehetővé. E töltők normál töltőknek számítanak.

A Mode3 típussal elérkezünk a gyorsabb töltést biztosító, 7,4-22 kW teljesítménnyel tölteni tudó berendezésekig, amelyek a vezérlő elektronikának, a beépített biztonsági funkcióknak és a távoli elérésnek köszönhetően közkedvelt, leggyakoribb otthoni töltőkategóriát jelentik. Töltési idők Mode 3-as töltők mellett 1,5-7 óra között alakulhat. A 22 kW-os töltőket gyorstöltőknek is nevezik. 

A leggyorsabb töltést Mode4-gyel, azaz az ún. villámtöltővel lehet elérni, mely a korábbi három típustól eltérően egyenáramú (DC) töltést tesz lehetővé. Jellemzően 40 kW vagy e feletti teljesítményűek és lehetővé teszik, hogy akár fél óra alatt a jármű akkumulátorát 80%-os töltöttségűre töltsük.

Mire figyeljünk a töltőnél?

Az elektromos autóhoz használható töltő teljesítményét alapvetően két tényezőhöz javasolt igazítani: mekkora a maximális teljesítmény, amivel tölthető az autó, amit maga a jármű fedélzeti töltője határoz meg, valamint mi a rendelkezésre álló villamos hálózat (betáplálás) maximális kapacitása.

Az utóbbi mindenképp egy szigorúbb követelmény, és elsősorban a hálózat terhelhetősége határozza meg, hogy milyen töltő telepíthető az adott helyre. 

Közületi, tehát bárki számára elérhető töltőpontok esetén továbbá az sem mindegy, hogy mennyibe kerül egy-egy töltés. Otthon természetesen a lakossági villamos energia ára alapján számolgathatunk, de ez máshol nem ilyen egyértelmű.

A publikus töltőpontokhoz kötődően három jogkört szüksége megkülönböztetni: töltőpont tulajdonosa, szolgáltatója és üzemeltetője. A szolgáltató az, aki a töltés díjszabását megadja.

A magyarországi köztéri töltőpontokat többnyire az ELMŰ és az MVM működteti, és nagyjából 90-100 forintot számol fel “elfogyasztott” kilowattóránként, illetve előrodul egyszeri töltésindítási és/vagy idő alapú árképzés is mindemellett. Egy elektromos autó átlagos fogyasztása 15kWh/100km, melyhez 20-90 kWh akkumulátor kapacitás tartozhat. A Tesla modellek 80 kWh körüli, míg például a Nissan Leaf 2012-es szériája 23,8 kWh, az Opel Ampera 70 kWh akkumulátor kapacitással rendelkeznek.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG