4p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Legyen szó csak elektromos vagy hibrid autóról, a töltés nem olyasmi, amit benzines autók kezelése során megismerhetünk. Éppen ezért annak, aki frissen tért át, elsőre nehéz dolga lehet az újfajta feladattal.

A töltőberendezés

Az elektromos autók két nagy típusa a kizárólag elektromos (EV vagy BEV) és a plug-in-hybrid (PHEV) modellek, azonban mindkettő töltési elve hasonló. Amikor pedig töltőberendezésről beszélünk, akkor nem feltétlenül a töltőpontokra kell gondolni.

Az elektromos autók akkumulátorainak rendeltetésszerű, az akku technológiához illeszkedő töltéséről a járművekbe gyárilag elhelyezett fedélzeti töltőegység gondoskodik, melyek a betáplálás módjától függetlenül egyenárammal töltik az akkumulátort. E fedélzeti töltők betáplálási módját választhatjuk meg a külső töltőegységgel, mely lehet váltakozó áramú (AC) illetve egyenáramú (DC), illetve Mode1, Mode2, Mode3 és Mode4 kategóriájú.

Érdemes odafigyelni a fedélzeti töltő teljesítményére, mert ez gyárilag benne van az autóban, általában nem lehet utólag nagyobb teljesítményűre cserélni. A fedélzeti töltő teljesítményének függvénye a töltési idő.

A betáplálást adó, külső töltőpontok igen széles termékskáláról válaszhatók. Otthoni, fél-publikus és publikus töltők nagy választékát megtalálhatod az innolabshop.hu webáruházban. E töltők között kínálunk társasházak, szállodák, apartmanok, telephelyek parkolójába is telepíthető, fél-publikus töltőket, melyekkel a töltést csak arra jogosult személyek vehetik igénybe.

Lényegében intelligens kábelként tekinthetünk rájuk. Európában az úgynevezett Type 2 töltőfej a jellemző, ez a legtöbb 2015 óta gyártott elektromos autóval kompatibilis.

A töltőpontok által biztosított töltési módok

Az egyes töltőpontok négy töltési móddal rendelkezhetnek. Ezek azonban inkább teljesítményben térnek el; ha a kábel kompatibilis, bármelyik autót képesek tölteni.

A Mode1 a legegyszerűbb töltési mód, mely lassú töltést biztosít, háztartási dugaljból. Ez manapság a lassúsága, a beépített védelem és az intelligens hozzáférés hiánya miatt elavultnak tekinthető, nem jellemző alkalmazása. Ehhez hasonlóan a Mode2 2,3-3,5 kW nagyságrendben képes töltést biztosítani. A Mode2-es töltők tipikusan hordozható, az autóhoz gyárilag biztosított intelligens töltőkábelek, melyek beépített elektronikus vezérlőeszközzel (ICBB) tipikusan 8-12 óra alatti feltöltést tesznek lehetővé. E töltők normál töltőknek számítanak.

A Mode3 típussal elérkezünk a gyorsabb töltést biztosító, 7,4-22 kW teljesítménnyel tölteni tudó berendezésekig, amelyek a vezérlő elektronikának, a beépített biztonsági funkcióknak és a távoli elérésnek köszönhetően közkedvelt, leggyakoribb otthoni töltőkategóriát jelentik. Töltési idők Mode 3-as töltők mellett 1,5-7 óra között alakulhat. A 22 kW-os töltőket gyorstöltőknek is nevezik. 

A leggyorsabb töltést Mode4-gyel, azaz az ún. villámtöltővel lehet elérni, mely a korábbi három típustól eltérően egyenáramú (DC) töltést tesz lehetővé. Jellemzően 40 kW vagy e feletti teljesítményűek és lehetővé teszik, hogy akár fél óra alatt a jármű akkumulátorát 80%-os töltöttségűre töltsük.

Mire figyeljünk a töltőnél?

Az elektromos autóhoz használható töltő teljesítményét alapvetően két tényezőhöz javasolt igazítani: mekkora a maximális teljesítmény, amivel tölthető az autó, amit maga a jármű fedélzeti töltője határoz meg, valamint mi a rendelkezésre álló villamos hálózat (betáplálás) maximális kapacitása.

Az utóbbi mindenképp egy szigorúbb követelmény, és elsősorban a hálózat terhelhetősége határozza meg, hogy milyen töltő telepíthető az adott helyre. 

Közületi, tehát bárki számára elérhető töltőpontok esetén továbbá az sem mindegy, hogy mennyibe kerül egy-egy töltés. Otthon természetesen a lakossági villamos energia ára alapján számolgathatunk, de ez máshol nem ilyen egyértelmű.

A publikus töltőpontokhoz kötődően három jogkört szüksége megkülönböztetni: töltőpont tulajdonosa, szolgáltatója és üzemeltetője. A szolgáltató az, aki a töltés díjszabását megadja.

A magyarországi köztéri töltőpontokat többnyire az ELMŰ és az MVM működteti, és nagyjából 90-100 forintot számol fel “elfogyasztott” kilowattóránként, illetve előrodul egyszeri töltésindítási és/vagy idő alapú árképzés is mindemellett. Egy elektromos autó átlagos fogyasztása 15kWh/100km, melyhez 20-90 kWh akkumulátor kapacitás tartozhat. A Tesla modellek 80 kWh körüli, míg például a Nissan Leaf 2012-es szériája 23,8 kWh, az Opel Ampera 70 kWh akkumulátor kapacitással rendelkeznek.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
Vásárló Dohányzás: anyuci és apuci idegesítő szerepébe képzeli magát egy áruházlánc
Buksza blog | 2025. április 8. 11:03
Ihletet adott a belga Delhaize áruházlánc marketingeseinek a cigarettásdobozokon megjelentő figyelmeztetés a dohányzás káros hatásairól. Pozitív életvezetési tanácsokat fognak adni a vevőknek.
Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG