4p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A bármilyen ok miatt visszaadott/visszavásárolt fast fashion cuccok több mint 10 százalékát nem értékesítik újra az eredeti kiskereskedők, ehelyett a visszaküldött darabok nagy része a hulladéklerakóba kerül vagy megsemmisül.

A divatáruk visszaküldési arányát nehéz számszerűsíteni, de valahol 3 és 10 százalék között lehet. Regina Frei, a Surrey Egyetem digitális gazdasággal foglalkozó docense a Drapers című szaklapnak elmondta, hogy 2015-ben az összes visszaküldött termék 10 százalékát nem adták tovább.

A Brit Divat Tanács Pozitív Divat Intézet szintén idén márciusban megállapította, hogy az összes brit visszaküldött termék 3 százalékát nem értékesítik újra - írja a Sustainability/Beat gazdasági portál. A boltok polcaira vissza nem kerülő ruhadarabok mintegy 50 százaléka a hulladéklerakókba kerül, további 25 százalékát elégetik, és csak 25 százalékát hasznosítják újra.

Mi lesz a visszavett darabokkal?
Mi lesz a visszavett darabokkal?

"Az, hogy a kiskereskedők nem dolgozzák fel a visszaküldött termékeket újraértékesítésre, mindannak a totális elpazarlását jelenti, ami a termékbe eredetileg is belekerült" – mondta Monica Buchan-Ng, a London College of Fashion tudományos vezetője.

Ez a járvány után még rosszabb lesz.

Buchan-Ng szerint a hulladéklerakóba tett vagy elégetett cikkek üvegházhatású gázkibocsátást, az égetés során vegyi anyagot és nehézfémek felszabadulását, a hulladéklerakókból származó légszennyezést okoznak. A hulladéklerakóból a talajba, a vízbe és a levegőbe szivárgó veszélyes anyagok pedig a hulladéklerakók közelében lévő közösségek egészségét jelentősen veszélyeztetheti. Ráadásul mikroszálakat is kibocsátanak, amivel a műanyagszennyezést erősítik.

"Még ha a ruházat képes is biztonságosan lebomlani biológiailag, a hulladéklerakó nem biztosít olyan környezetet, amelyben ez ténylegesen megtörténhet" - mondta Buchan-Ng. Egy kiskereskedő jellemzően csak akkor dolgozza fel a visszavett tételeket, ha erre pénzügyi ösztönzőket kap, és e döntés részeként nem veszi figyelembe a környezeti és társadalmi költségeket - tette hozzá.

Nehezebb az online vásárolt termékek visszaküldése?

Stephen Langford, a Marks & Spencer online és omnichannel igazgatója a Drapers divatszakmai portálnak elmondta, hogy a neten vásárlók többsége a nem kívánt árucikkeket a fizikai üzletekbe viszi vissza.

Az online visszaküldés folyamata ugyanis sokkal bonyolultabb, ahogyan azt Shan Mandora, a Zoa és a Hirestreet divatkölcsönző platform testvérvállalatának kereskedelmi vezetője elmagyarázza: "a visszaküldési folyamat valóban alulfinanszírozott.

A legtöbb kiskereskedő jól felkészült az előremenő logisztikára, de a fordított logisztikára nem, és a legtöbbjük ezt ki is szervezi.

"A trendek elég gyorsan mozognak - a cuccok pedig jellemzően nem hordható állapotban érkeznek vissza, és a rendszerek arra nincsenek beállítva, hogy a dolgokat újra eladásra kész állapotba hozzák. A kiskereskedőknek az esetek felében 40 százalékos visszaesést kell elszenvedniük a viszonteladói értékben [a visszaküldött termékek árengedményének csökkentése miatt]."

A The Changing Markets Foundation nevű civil szervezet által nemrégiben végzett kutatás szerint a nagy kiskereskedőkhöz, mint a H&M-hez, a Primarkhoz, a Boohoo-hoz és a Nike-hoz újrahasznosítás céljából visszaküldött használt ruhákat a világ különböző távoli tájaira szállítják el, hulladéklerakóba kerülnek, vagy elégetik őket.

Az egy éven át tartó vizsgálat - amely rejtett elektronikus címkék segítségével követte nyomon a ruhákat - megállapította, hogy a divatáru-kereskedőknek visszaadott 21 darabnak kevesebb, mint negyedét adták el újra vagy használták fel „rendeltetésszerűen”.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG