4p

A bármilyen ok miatt visszaadott/visszavásárolt fast fashion cuccok több mint 10 százalékát nem értékesítik újra az eredeti kiskereskedők, ehelyett a visszaküldött darabok nagy része a hulladéklerakóba kerül vagy megsemmisül.

A divatáruk visszaküldési arányát nehéz számszerűsíteni, de valahol 3 és 10 százalék között lehet. Regina Frei, a Surrey Egyetem digitális gazdasággal foglalkozó docense a Drapers című szaklapnak elmondta, hogy 2015-ben az összes visszaküldött termék 10 százalékát nem adták tovább.

A Brit Divat Tanács Pozitív Divat Intézet szintén idén márciusban megállapította, hogy az összes brit visszaküldött termék 3 százalékát nem értékesítik újra - írja a Sustainability/Beat gazdasági portál. A boltok polcaira vissza nem kerülő ruhadarabok mintegy 50 százaléka a hulladéklerakókba kerül, további 25 százalékát elégetik, és csak 25 százalékát hasznosítják újra.

Mi lesz a visszavett darabokkal?
Mi lesz a visszavett darabokkal?

"Az, hogy a kiskereskedők nem dolgozzák fel a visszaküldött termékeket újraértékesítésre, mindannak a totális elpazarlását jelenti, ami a termékbe eredetileg is belekerült" – mondta Monica Buchan-Ng, a London College of Fashion tudományos vezetője.

Ez a járvány után még rosszabb lesz.

Buchan-Ng szerint a hulladéklerakóba tett vagy elégetett cikkek üvegházhatású gázkibocsátást, az égetés során vegyi anyagot és nehézfémek felszabadulását, a hulladéklerakókból származó légszennyezést okoznak. A hulladéklerakóból a talajba, a vízbe és a levegőbe szivárgó veszélyes anyagok pedig a hulladéklerakók közelében lévő közösségek egészségét jelentősen veszélyeztetheti. Ráadásul mikroszálakat is kibocsátanak, amivel a műanyagszennyezést erősítik.

"Még ha a ruházat képes is biztonságosan lebomlani biológiailag, a hulladéklerakó nem biztosít olyan környezetet, amelyben ez ténylegesen megtörténhet" - mondta Buchan-Ng. Egy kiskereskedő jellemzően csak akkor dolgozza fel a visszavett tételeket, ha erre pénzügyi ösztönzőket kap, és e döntés részeként nem veszi figyelembe a környezeti és társadalmi költségeket - tette hozzá.

Nehezebb az online vásárolt termékek visszaküldése?

Stephen Langford, a Marks & Spencer online és omnichannel igazgatója a Drapers divatszakmai portálnak elmondta, hogy a neten vásárlók többsége a nem kívánt árucikkeket a fizikai üzletekbe viszi vissza.

Az online visszaküldés folyamata ugyanis sokkal bonyolultabb, ahogyan azt Shan Mandora, a Zoa és a Hirestreet divatkölcsönző platform testvérvállalatának kereskedelmi vezetője elmagyarázza: "a visszaküldési folyamat valóban alulfinanszírozott.

A legtöbb kiskereskedő jól felkészült az előremenő logisztikára, de a fordított logisztikára nem, és a legtöbbjük ezt ki is szervezi.

"A trendek elég gyorsan mozognak - a cuccok pedig jellemzően nem hordható állapotban érkeznek vissza, és a rendszerek arra nincsenek beállítva, hogy a dolgokat újra eladásra kész állapotba hozzák. A kiskereskedőknek az esetek felében 40 százalékos visszaesést kell elszenvedniük a viszonteladói értékben [a visszaküldött termékek árengedményének csökkentése miatt]."

A The Changing Markets Foundation nevű civil szervezet által nemrégiben végzett kutatás szerint a nagy kiskereskedőkhöz, mint a H&M-hez, a Primarkhoz, a Boohoo-hoz és a Nike-hoz újrahasznosítás céljából visszaküldött használt ruhákat a világ különböző távoli tájaira szállítják el, hulladéklerakóba kerülnek, vagy elégetik őket.

Az egy éven át tartó vizsgálat - amely rejtett elektronikus címkék segítségével követte nyomon a ruhákat - megállapította, hogy a divatáru-kereskedőknek visszaadott 21 darabnak kevesebb, mint negyedét adták el újra vagy használták fel „rendeltetésszerűen”.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG