4p
A nagy nemzetközi áruházláncoknak is fejlődniük kell, környezetvédelemben, fenntarthatóságban. Van, ahol pedig például az energiaitalokat korlátozzák, mert egészségtelenek és így fiataloknak nem valók. De a fizetési módok fejlesztése is fontos számukra.

“A Lidl kimerészkedett a fedezékéből”, és nemrég úgynevezett “fenntarthatósági jelentést” tett közzé – tudósított a Handelsblatt.com  német üzleti hírportál. “Ezzel szeretnénk szolgáltatásainkat, intézkedéseinket, céljainkat mindenki számára áttekinthetővé tenni” – idézték a boltlánc közleményét Németországban. Ami nem sokat jelent, de más is van mögötte.

Mi ennek az oka, mi készteti újabban a nagy áruház-láncokat hasonló lépésekre? – teszik fel a kérdést több német lapnál is. Az 1858-ban Heilbronnban fűszer– és déligyümölcs-boltocskaként alapított Lidl ezzel valójában le van maradva, az Aldi Süd és az Aldi Nord már 2016-ban megfogalmazta a saját filozófiáját. (A magyarországi lánc az Aldi Süd-höz tartozik – a szerk.)

Egy német kutatóintézet, az “Institut für ökologische Wirtschaftsforschung” szerint a 150 legnagyobb német vállalat közül 72 már 2015-ben közzétett fenntarthatósági jelentést, vagy ehhez hasonló értékű integrált üzleti jelentést.

Környezet és pénz

A Handelsblatt véleménye szerint egyre több az olyan vevő, aki nem csak az árat nézi, hanem a környezetvédelemre is nagy hangsúlyt fektet. Ez pedig előnyt jelent az olyan vállalatok számára, amelyek látványosan kiállnak a környezetvédelem mellett. Ezt támasztja alá az is, hogy a német fogyasztók látványosan leszoktak a műanyag zacskók használatáról.

A felmérések szerint főleg a fiatalok számára fontos a jövő, a környezet védelme, akik ráadásul egyre később vállalnak gyerekeket. Így ha párkapcsolatban is élnek, nagyon sok szabadon elkölthető jövedelemmel rendelkeznek.

Italban nem kell energia

A jelentésen egyébként a Lidl többek között az írta, hogy a jövőben 100 százalékig géntechnológia-mentessé teszi a nála kapható húsárukat, valamint kiiktatja a veszélyes, textíliákhoz használt vegyi anyagokat. Új üzleteit midig elektromos töltőállomásokkal látja el, és csökkenti saját márkás termékeinek cukor– és sótartalmát.

A Spiegel Online szerint az Aldi és a Lidl felfüggesztette Hollandiában  az energiaitalok árusítását a gyerekek részére. “Túl sok cukor, túl sok koffein, egyszerűen egészségtelen” – írják. Az Aldi október 1-től vezeti be az új rendelkezést, a 14 év alatti gyerekekre, és a társadalom növekvő aggodalmaival indokolja.

16 év alatt

“Ezzel arra ösztönözzük őket, hogy egészségesebben válasszanak” – idézik a céget. Orvosokra hivatkoznak, akik szerint az energiaitalok túlzott fáradtságot, nyugtalanságot és szívritmus-zavarokat okozhatnak. A Lidl pár nap eltéréssel jelentett be hasonló intézkedést Hollandiában.

Nagy-Britanniában márciustól sok más áruházlánc mellett az Aldi és a Lidl is 16 éves korhatárt vezetett be az energiaitalok vásárlóira.

Dolgozók és jogok

Egy másik tanulmány viszont nagyon rossz képet fest a nagy áruházláncokról. Az “Aldi, Lidl, Rewe és Edeka” a Der Stern szerint évek óta arra használja hatalmas piaci erejét, hogy előnyöket harcoljon ki a német földművesekkel szemben. Diktálják nekik a feltételeket.

Az Oxfam nevű szervezetre hivatkozva azt írják, hogy ezek a láncok nagy hiányosságokat hagynak az emberi jogok és a munkavédelem területén. A szervezet 16 áruházláncot vizsgált, Nagy-Britanniában, az USA-ban és Hollandiában is. Az emlíett német láncok rosszabbul teljesítettek, mint mások, például a Sainsbury's, a Tesco vagy a Walmart. (Az értékelésnél az ILO /International Labour Organisation/ nemzetközi munkaügyi szervezet ajánásait is felhasználták.)

Ahol a pénz forog

De lehet, hogy ennél fontosabb folyamatok is lejátszódnak a háttérben. A Merkur.de oldal tegnapi cikke szerint a két említett áruházlánc a Google-Pay-szolgáltatással, és a Commerzbankkal szövetkezve érintéses fizetési szolgáltatásokat nyújt.

Pontosabban, az elfogadók listája egyre nő: Jelenleg az Adidas, az Aldi-Süd, a Lidl, a Kaufland, a Hornbach, a McDonald's, a MediaMarkt és a Saturn üzletei vannak benne.

De úgy tűnik, hogy saját alkalmazásaikon (applikációikon. Google-programaikon) keresztül már más cégek is szövetkeztek, így az Adidas, a Deliveroo, a Flixbus, a Ryanair.

Mit jelent az Aldi, a Lidl, a többi áruházlánc neve, és miért? Mikor jöttek létre, kinek a kezében vannak?  – erről írtunk nemrég.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Melyik fogszabályozó illik hozzád? – Rögzített, láthatatlan vagy kivehető megoldás?
PR | 2025. december 18. 10:37
A modern fogszabályozás ma már minden korosztály számára elérhető – és teljesen személyre szabható. Az Artdent Fogászat és Szájsebészet rendelőjében a 30–60 éves páciensek is egyre nagyobb számban választják az esztétikusabb, rendezettebb mosoly felé vezető utat, méghozzá a lehető legészrevétlenebb módon. De melyik fogszabályozó a legjobb választás? A rögzített, a láthatatlan sín vagy a kivehető készülék? Segítünk eligazodni a lehetőségek között, hogy megtaláld a számodra legideálisabb megoldást.
Vásárló Olcsóbb lett a tankolás szerda reggelre, de van egy rossz hírünk
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 10:44
A következő napokban viszont nem várható további árcsökkenés.
Vásárló Mit üzen egy jó ajándék?
Márkázott tartalom | 2025. december 13. 10:34
Az ajándékozás elsőre egyszerű gesztusnak tűnik, valójában azonban jóval többről szól, mint egy tárgy átadásáról. Egy ajándék mindig üzenetet hordoz: figyelmet, elismerést, kapcsolatot vagy éppen státuszt. Éppen ezért nem mindegy, mit, mikor és kinek adunk. Különösen akkor, ha üzleti vagy hivatalos közegben történik az ajándékozás.
Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG