4p
A nagy nemzetközi áruházláncoknak is fejlődniük kell, környezetvédelemben, fenntarthatóságban. Van, ahol pedig például az energiaitalokat korlátozzák, mert egészségtelenek és így fiataloknak nem valók. De a fizetési módok fejlesztése is fontos számukra.

“A Lidl kimerészkedett a fedezékéből”, és nemrég úgynevezett “fenntarthatósági jelentést” tett közzé – tudósított a Handelsblatt.com  német üzleti hírportál. “Ezzel szeretnénk szolgáltatásainkat, intézkedéseinket, céljainkat mindenki számára áttekinthetővé tenni” – idézték a boltlánc közleményét Németországban. Ami nem sokat jelent, de más is van mögötte.

Mi ennek az oka, mi készteti újabban a nagy áruház-láncokat hasonló lépésekre? – teszik fel a kérdést több német lapnál is. Az 1858-ban Heilbronnban fűszer– és déligyümölcs-boltocskaként alapított Lidl ezzel valójában le van maradva, az Aldi Süd és az Aldi Nord már 2016-ban megfogalmazta a saját filozófiáját. (A magyarországi lánc az Aldi Süd-höz tartozik – a szerk.)

Egy német kutatóintézet, az “Institut für ökologische Wirtschaftsforschung” szerint a 150 legnagyobb német vállalat közül 72 már 2015-ben közzétett fenntarthatósági jelentést, vagy ehhez hasonló értékű integrált üzleti jelentést.

Környezet és pénz

A Handelsblatt véleménye szerint egyre több az olyan vevő, aki nem csak az árat nézi, hanem a környezetvédelemre is nagy hangsúlyt fektet. Ez pedig előnyt jelent az olyan vállalatok számára, amelyek látványosan kiállnak a környezetvédelem mellett. Ezt támasztja alá az is, hogy a német fogyasztók látványosan leszoktak a műanyag zacskók használatáról.

A felmérések szerint főleg a fiatalok számára fontos a jövő, a környezet védelme, akik ráadásul egyre később vállalnak gyerekeket. Így ha párkapcsolatban is élnek, nagyon sok szabadon elkölthető jövedelemmel rendelkeznek.

Italban nem kell energia

A jelentésen egyébként a Lidl többek között az írta, hogy a jövőben 100 százalékig géntechnológia-mentessé teszi a nála kapható húsárukat, valamint kiiktatja a veszélyes, textíliákhoz használt vegyi anyagokat. Új üzleteit midig elektromos töltőállomásokkal látja el, és csökkenti saját márkás termékeinek cukor– és sótartalmát.

A Spiegel Online szerint az Aldi és a Lidl felfüggesztette Hollandiában  az energiaitalok árusítását a gyerekek részére. “Túl sok cukor, túl sok koffein, egyszerűen egészségtelen” – írják. Az Aldi október 1-től vezeti be az új rendelkezést, a 14 év alatti gyerekekre, és a társadalom növekvő aggodalmaival indokolja.

16 év alatt

“Ezzel arra ösztönözzük őket, hogy egészségesebben válasszanak” – idézik a céget. Orvosokra hivatkoznak, akik szerint az energiaitalok túlzott fáradtságot, nyugtalanságot és szívritmus-zavarokat okozhatnak. A Lidl pár nap eltéréssel jelentett be hasonló intézkedést Hollandiában.

Nagy-Britanniában márciustól sok más áruházlánc mellett az Aldi és a Lidl is 16 éves korhatárt vezetett be az energiaitalok vásárlóira.

Dolgozók és jogok

Egy másik tanulmány viszont nagyon rossz képet fest a nagy áruházláncokról. Az “Aldi, Lidl, Rewe és Edeka” a Der Stern szerint évek óta arra használja hatalmas piaci erejét, hogy előnyöket harcoljon ki a német földművesekkel szemben. Diktálják nekik a feltételeket.

Az Oxfam nevű szervezetre hivatkozva azt írják, hogy ezek a láncok nagy hiányosságokat hagynak az emberi jogok és a munkavédelem területén. A szervezet 16 áruházláncot vizsgált, Nagy-Britanniában, az USA-ban és Hollandiában is. Az emlíett német láncok rosszabbul teljesítettek, mint mások, például a Sainsbury's, a Tesco vagy a Walmart. (Az értékelésnél az ILO /International Labour Organisation/ nemzetközi munkaügyi szervezet ajánásait is felhasználták.)

Ahol a pénz forog

De lehet, hogy ennél fontosabb folyamatok is lejátszódnak a háttérben. A Merkur.de oldal tegnapi cikke szerint a két említett áruházlánc a Google-Pay-szolgáltatással, és a Commerzbankkal szövetkezve érintéses fizetési szolgáltatásokat nyújt.

Pontosabban, az elfogadók listája egyre nő: Jelenleg az Adidas, az Aldi-Süd, a Lidl, a Kaufland, a Hornbach, a McDonald's, a MediaMarkt és a Saturn üzletei vannak benne.

De úgy tűnik, hogy saját alkalmazásaikon (applikációikon. Google-programaikon) keresztül már más cégek is szövetkeztek, így az Adidas, a Deliveroo, a Flixbus, a Ryanair.

Mit jelent az Aldi, a Lidl, a többi áruházlánc neve, és miért? Mikor jöttek létre, kinek a kezében vannak?  – erről írtunk nemrég.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Magyarországon bevált recepttel hódít külföldön a Lidl
Privátbankár.hu | 2025. január 13. 12:58
A Lidl Parkside névre keresztelt magyarországi outlet áruháza, amely Biatorbágyon található. Most a prágaiak is kaptak egyet. 
Vásárló Nagyon rosszul indul az év: olyasmi közeleg a magyar boltokban, amit soha nem akartunk látni
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. január 13. 05:47
Ismét hajszálra van a két számjegyűtől az élelmiszerárak emelkedése a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés szerint. Januárban újabb történelmi csúcs született. Ha ebben a tempóban folytatódna a drágulás, akár már 2 hónapon belül is elérheti a 40 ezer forintot a családi élelmiszer-nagybevásárlás ára. 
Vásárló A spórolás minőségi eszközökkel is megoldható
Márkázott tartalom | 2025. január 6. 19:06
A vállalkozások számára sok esetben problémát jelentenek a munkavégzéshez szükséges gépekkel, berendezésekkel kapcsolatos kiadások. A legjobban úgy lehet gazdálkodni, ha jó minőségű, megbízható eszközöket szereznek be. Hiszen ezek hosszabb időn keresztül használhatóak problémamentesen, és a javítás költségei miatt sem kell aggódni.
Vásárló Az Apple kénytelen meghajolni, már a legújabb iPhone-t is olcsóbban adja a legdurvább versenyben
Buksza blog | 2025. január 6. 12:53
Az Apple kénytelen diszkonttal árulni az okostelefonjait Kínában, hogy lépést tartson a helyi gyártókkal. Köztük mindenekelőtt az egyik legnagyobb presztízzsel rendelkező Huaweijel.
Vásárló Nagyot kaszált a Lidl a Tesco pályáján
Buksza blog | 2025. január 6. 10:01
Az Egyesült Királyság kiskereskedelmi piacán számos kőkemény játékos focizik. Köztük a Tesco, amelynek ez a hazai pályája. Ám a Lidlt ez sem akadályozta meg abban, hogy szép karácsonya legyen.
Vásárló Szerencsétlen gazdagok: beütött a rolexes probléma
Buksza blog | 2025. január 3. 10:39
Teszteli a luxuscikkek legendás érzéketlenségét az áremelkedésekkel szemben a Rolex azzal, hogy jelentősen emeli aranyóráinak árát. Az arany drágulásából fakadó költségnövekedést áthárítja vevőire.
Vásárló Hogyan állítsuk össze az újszülött gardróbját?
Márkázott tartalom | 2025. január 3. 10:14
Egy újszülött érkezése minden család számára különleges esemény, és természetes, hogy a leendő szülők szeretnének mindent tökéletesen előkészíteni. Az aprócska ruhák kiválasztása egyszerre szórakoztató és felelősségteljes feladat, hiszen nemcsak a cuki darabok csábítanak, hanem fontos szempontok is vezérlik a döntést. 
Vásárló Folytatódhat a csokirémálom
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 15:43
Az elmúlt évek arról szóltak, hogy a kakaóbab-termelő vidékeken kialakult kedvezőtlen időjárás miatt felment az ára a csokoládé nélkülözhetetlen összetevőjének. Most újabb rossz hírek jöttek. 
Vásárló A nyelvtudás jelentősége a pénzügyi szektorban
Márkázott tartalom | 2025. január 2. 10:04
A globalizáció és a nemzetközi piacok összekapcsolása révén a pénzügyi szektorban dolgozók számára elengedhetetlen a magas szintű nyelvtudás. Az idegen nyelvek ismerete nemcsak a hatékony kommunikációt segíti elő, hanem új üzleti lehetőségekhez és karrierhez is vezethet. 
Vásárló Mivel tehetjük tartósabbá a mobiltelefonunkat?
Márkázott tartalom | 2025. január 1. 18:33
Egy okostelefon nem két fillérbe kerül, éppen ezért jól meggondoljuk, milyet válasszunk. Általában alapos kutakodás, kérdezősködés előzi meg a vásárlást, és ha megvan a kiszemelt modell, akkor nagyon vigyázni akarunk rá, hogy évekig szolgáljon bennünket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG