1p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Több, a népegészségügyi termékadó által érintett élelmiszer is bekerült a KSH fogyasztói árszínvonal számításához használt idei kosarába, a hivatal bevette többek közt az ízesített söröket, a burgonyachipseket, és az alkoholos üdítők egy részét az őzcomb, a Big Mac és a szekrénysor mellé.

A Napi Gazdaság információ szerint a csaknem ezer elemből álló úgynevezett reprezentánslistára összesen 23 új cikk került fel, 12 terméket, illetve szolgáltatást pedig lehúztak a hivatal szakértői, míg egy évvel korábban 25-19 volt ez az arány.

A Központi Statisztikai Hivatal elsősorban olyan reprezentánsok árváltozásait figyeli meg, amelyek valóban nagy tételben kelnek el és ténylegesen kaphatóak, minőségi jellemzőik pontosan meg vannak határozva és állandóak. A jelenlegi 900 reprezentánst az alábbi főcsoportokra bontják: élelmiszerek, szeszes italok és dohányáruk, ruházkodási cikkek, tartós fogyasztási cikkek (például televízió), háztartási energia, egyéb cikkek és üzemanyagok, valamint szolgáltatások.

A 2011-ben érvényes árreprezentánsok jegyzékében az élelmiszerek között megtalálható a csontos sertéstarja, őzcomb csont nélkül, párizsi, pasztőrözött tej, füstölt kolozsvári szalonna, finomliszt, házi jellegű kenyér, burgonya, karfiol, körte, konzerv zöldborsó, bébiételek, éttermi étkezés, büféáruk, McDonald´s Big Mac alap menü és az iskolai étkezés is.

A reprezentánsok változását részben a fogyasztási szokások átrendeződése, részben az uniós összehasonlíthatóság indokolja. Utóbbi az oka például annak, hogy az Eurostat javaslatára felvette a KSH a listára a push-up melltartót, illetve az általános folyékony tisztítószert.

A fogyasztói szokások változása eredményezhette viszont azt, hogy a sétáló mp3-lejátszók és a PNA-k helyét átvették az okostelefonok és az e-book olvasók, a péntek délutáni mozijegyet pedig a 3D-filmekre szóló belépők ütötték ki. A lap információi szerint megváltoztak az utcán evési szokásaink is: a kosárban a melegszendvicset a gyros váltja az idén.

A Központi Statisztikai Hivatal a termékcsoportok közötti súlyozást a nemzeti számlák rendszere és a Háztartási Költségvetési Felvétel alapján alakítja ki. A súlyozás évenként változik a háztartások fogyasztási szerkezete alapján. A súlyok alapján jól látható, hogy 2007-től az élelmiszerek, a szeszes italok és a dohányáruk hányada a fogyasztáson belül megnőtt. Az is megállapítható, hogy a ruházati cikkekre, és a szolgáltatásokra fordított kiadások a fogyasztási kiadásokhoz képest csökkentek.

% 2007 2008 2009 2010 2011
Élelmiszerek 22,37 22,56 23,06 23,22 23,31
Szeszes italok, dohányáruk 8,43 8,81 9,25 9,48 9,55
Ruházati cikkek 4,95 4,75 4,63 4,40 4,27
Tartós fogyasztási cikkek 9,24 9,02 8,49 6,85 6,13
Háztartási energia 8,67 8,69 9,12 9,90 10,86
Egyéb cikkek és üzemanyagok 17,33 17,49 16,92 17,27 17
Szolgáltatások 29,02 28,68 28,54 28,87 28,89

A reprezentánslista változásánál nagyobb hatása van a fogyasztói árindexre annak, hogyan módosul az egyes nagy kategóriák súlya is a kosárban. Ezen a területen a felülvizsgálat szintén évenként történik, a tárgyévet két évvel megelőző esztendő lakossági fogyasztása alapján. A végleges súlyokról egyelőre nincs döntés, de elképzelhető, hogy tovább csökken a tartós fogyasztási cikkek aránya, és folytatódik az élelmiszerek és a háztartási energia súlyának növekedése.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG