1p
Hiába a válság, várhatóan idén is lényegesen többet költöttünk a Húsvétra a szokásosnál. Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint 40-45 milliárd forinttal is többet fizettünk ki a boltokban az év eleji hónapokhoz képest. Hasonlóan a korábbi évekhez, várhatóan idén is sonkára, édességre és tojásra költöttük a legtöbbet.
Lájkold a Privátbankárt, mi adunk 10 forintot - fogjunk össze együtt a gyerekekért! >>

Azzal is lehet számolni, hogy márciusban az értékesítés mennyisége kilóban, literben és darabban számolva is emelkedhetett a tavalyi év azonos időszakához képest, derül ki az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) felméréséből. Az elmúlt öt évben - egy kivételével - a húsvéti időszakban nőtt az élelmiszer-fogyasztás az előző évekhez képest. Egy család átlagosan 15 ezer forintot költ az ünnepekre, persze - ahogy az üzemanyagáraknál, úgy itt is - lényeges eltérések lehetnek a családok között.

Sonka, csoki, tojás húszmilliárdért

Felmérések szerint a húsvéti ünnepekre készülődve sonkára 8 milliárd, húsvéti édességekre 6 milliárd forintot költenek a vásárlók, hasonló értékben fogy a tojás.

Az élelmiszer és élvezeti cikkek fogyasztói árai elsősorban a termelési költségek emelkedése, másrészt az adóváltozások miatt tavaly 7,8 százalékkal emelkedtek, 2013-ban az árnyomás az év elején enyhült, az áremelkedés üteme kisebb volt a tavalyinál, idén húsvétkor is ezzel lehet számolni.

Sokan az utolsó napokban vásároltak

Az üzletek a szokásos gyakorlatnak megfelelően Húsvét vasárnap és hétfőn nincsenek nyitva, így különösen csütörtökön, pénteken és szombaton volt a legnagyobb roham az üzletekben. Ráadásul az időjárás is ehhez járult hozzá, hiszen a hét elején a havazás miatt nehezebb volt a közlekedés, így sokan halasztották a bevásárlást.

Egyre fontosabb a minőség

Várhatóan nemcsak több, hanem drágább édességet is vásárolunk, ami alapvetően jobb minőséget is jelent. A Nielsen piackutató szerint tavaly értékben 10, mennyiségben pedig 7 százalékkal vettünk több édességet, mint egy évvel korábban. Összesen 900 tonna csokinyulat, tojást és egyéb édességet, 3,3 milliárd forint értékben. Itt egy kis eltérés van a kereskedelmi szövetség és a Nielsen várakozásai között. Az OKSZ ugyanis azzal számol, hogy 6 milliárd forintot költöttünk édességre, dupláját, mint amennyit a Nielsen tavaly számolt.


Az átlagárak eltérően változtak. Egy kilogramm tejcsokoládéból készült húsvéti figura átlagosan 4 366 forintba került tavaly, ami 4 százalékkal volt több, mint egy évvel előtte. És miközben a tej- és az étcsoki is drágult az elmúlt években, a nugát ára tavaly jelentősen csökkent.

 

A csokoládé alapanyagok fogyasztói ára a legutóbbi években (Forint/kilogramm)

Termék

2010.

március-

április

2011.

március-

április

2012.

március-

április

Tejcsokoládé

4133

4179

4366

Étcsokoládé

2064

2274

2435

Nugát

1903

1998

1672


A csokinyúl és csokitojás a legnépszerűbbek

Az édességre elköltött pénz 41 százalékát költöttük tavaly csokinyúlra, ami két százalékkal volt több az egy évvel korábbinál. Ugyanakkor a csokitojás aránya 39 százalékról 38-ra csökkent. Harmadik a népszerűségi versenyben az ajándékot is tartalmazó édességcsomag, csaknem minden tizedik eladott termék ilyen volt. Az egyéb csokoládéfigurák, azaz kacsa, bárány és csibe aránya ugyanúgy 7 százalék, mint a korábbi években.

Csokoládéból készült húsvéti édességek piaci részesedése százalékban.

Termék

2010.

március-

április

2011.

március-

április

2012.

március-

április

Nyúl

40

39

41

Tojás

38

39

38

Egyéb

7

7

7

Hagyományos csomag

7

6

5

Édesség csomag ajándékkal

8

9

9


Mindinkább a magasabb minőségű tejcsokoládéból készült figurákat vettük az elmúlt években - derül ki a piackutató felméréséből. A húsvéti édességekre kiadott pénzünk 80 százalékát költöttük tejcsokoládéra tavaly, ami 2 százalékponttal haladja meg a tavalyelőtti arányt. Ugyanakkor a nugátból kevesebbet vettünk.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Élelmiszerhorror: két éves csúcson az árak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 19:51
Nem hozott jó híreket a FAO.
Vásárló Most végre könnyebb levegőt venni: fordulat a családi nagybevásárlásnál
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. augusztus 7. 05:44
Közel egy éve nem látott szintre mérséklődött az élelmiszer-infláció a hipermarketekben a Privátbankár legújabb Árkosár felmérése szerint. A családi nagybevásárlás költségei kedvező irányba mozdultak el, az élelmiszerárak növekedésének üteme lassult: a júliusi két számjegyű áremelkedés augusztusra egy számjegyűre szelídült. Augusztus 20-hoz közeledve kíváncsiak voltunk, hogy mennyiért adják az áruházláncok a kenyeret, illetve mennyibe kerülhet a lekvárfőzés.
Vásárló Magyar szakmai partnert választott a dán bajnok: együttműködésre lép a BioTechUSA és a Brøndby IF
PR | 2025. július 29. 12:52
Legendás dán labdarúgó egyesület felkészülését segíti idéntől a BioTechUSA: a tisztán hazai tulajdonú étrendkiegészítők gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cégcsoport Dánia egyik legmeghatározóbb futballklubja, a Brøndby IF hivatalos táplálékkiegészítő partnere lett.
Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG