4p
Lassan 5 éve nem hajlandóak átállni a magyar vásárlók: továbbra is darabra vásároljuk a tojást, nem pedig a kilónkénti árat nézzük a vásárlásnál. Három hete változtattak az árcímkéken, hátha jobban feltűnik, hogy az olcsóbb néha drágább - megnéztük, betartják-e az áruházak az intézkedést, és mennyibe kerül igazából a legolcsóbb tojás a hipermarketekben.

Március 20-án az árcímkéket érintő fontos változások léptek életbe a magyar boltokban: a tojások kilónkénti árát legalább akkora betűkkel kell kiírni, mint a darabonkénti árat. Az ok nyilvánvaló: a vásárlók az évtizedek óta berögzült szokások alapján választanak tojást, azt a dobozt emelik le a polcról, amelyikért a legkevesebbet kell fizetni - pedig nem mindegy, hogy ugyanazt az összeget 10 darab S-es vagy épp L-es méretű tojásért adja ki az ember.

A receptek a közepes méretű, M-es tojásokkal számolnak, könnyen előfordulhat tehát, hogy csak látszólag spórolunk az olcsóbb termékkel, hiszen többet kell felhasználnunk belőle.

Az intézkedés emellett állítólag a magyar termelők érdekeit is védeni hivatott: a darabáron olcsó, ám igen kisméretű import tojások miatt ugyanis az első ránézésre drágábbnak tűnő, itthon termelt tojásokat kevésbé vásárolják a magyarok. Igaz, a tojások méretét alapvetően a tojótyúk életkora (és nem a nemzetisége) határozza meg, kezdetben kisebb, "öregebb" korban nagyobb tojásokat tojnak a magyar tyúkok is. A hazai termelők jelzései alapján azonban a külföldi termelők a kisebb tojásokat inkább exportálják.

A Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének eredményeit hétfőn hozzuk nyilvánosságra, előzetesen azonban annyit elárulhatunk: ezúttal tüzetesebben megvizsgáltuk a tojásos részlegeken kifüggesztett árcímkéket és az árakat is. Ami biztos: az általunk meglátogatott Auchanban, Intersparban és Tescóban is jogkövető módon jártak el, egyforma méretű a betűtípus a darabonkénti és a kilónkénti ár esetében.

Tényleg drágább az olcsóbb

Ráadásul az intézkedés egyáltalán nem tűnik értelmetlennek: több helyen is azt tapasztaltuk, hogy a darabár alapján legolcsóbbnak tűnő tojásnál találunk még olcsóbbat, ha a kilónkénti árat nézzük. Az Auchanban például a 30-as tálcán árult sajátmárkás tojás darabja 27,63 forint, ami a legolcsóbbnak tűnik - az S-es méretű tojások kilónkénti ára 642,64 forintra jött ki. Ezzel szemben az Aranykorona márkájú tojást már kilónként 567 forintért is megvehettük - mivel azonban ezek M-es méretűek, darabonként 35,77 forintra jön ki az áruk.

A Tescóban is csak 25 forint volt a legolcsóbb tojás darabja, ám ha megnéztük a kilónkénti árat, kiderült, hogy a darabonként 37,45 forintba kerülő L-es méretű tojás valójában olcsóbb.

S-es méretű tojás

M/L-es méretű tojás

Auchan

27,63 Ft / db

642,64 Ft / kg

35,77 Ft / db

567,72 Ft / kg

Tesco

25,63 Ft / db

596,12 Ft / kg

37,45 Ft / db

594,44 Ft / kg

Lassan 5 éve nem hajlandóak átállni a vásárlók

A képet némileg árnyalja, hogy már nagyon régóta megtehetnénk, hogy nem darabra, hanem kilóra vásároljuk a tojást: 2012 óta kell kiírni az árcímkére a kilónkénti árat is, a betűméretet azonban több körben növelni kellett, mert nem érte el az intézkedés a kívánt hatást. Most ott tartunk, hogy egyforma méretűnek kell lennie a kétféle árnak - ha ez sem jön be, innen már csak az lehet a következő lépés, hogy nagyobbnak kell lennie a kilónkénti árnak, esetleg a jövőben egyenesen tilos lehet a darabonkénti árat feltüntetni az árcímkéken.

10 év alatt 40 százalékkal nőtt az ár

A Privátbankár.hu Árkosár-felmérését egyébként 10 éve minden egyes hónapban közzétesszük, így azt is be tudjuk mutatni, hogyan alakult a tojás (darabonkénti) legalacsonyabb ára az elmúlt 10 év alatt mintegy 40 százalékot emelkedett. Egy doboz tojást 2007 februárjában még alig valamivel több mint 200 forintért megvehettünk a hipermarketekben, 2017 februárjában viszont majdnem elérte a 300 forintot az átlagár.

Forrás: Privátbankár.hu Árkosár-felmérés

Jól látszik, hogy 2012-ben ért a csúcsra a tojás ára: innentől ugyanis étkezési célra már nem lehet hagyományos ketrecben tartott tyúk tojását eladni, a termelők a technológiai váltás költségei miatt nagyot emeltek az árakon. A felkészülésre ugyan több mint 10 évet adott az Európai Unió, de sokan csak az utolsó pillanatban hitték el, hogy valóban - a korábbi tartási körülményekhez képest - „luxusketrecet”, ülőrúddal ellátott nagyobb ketrecet kell a tyúkoknak biztosítani.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG