4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Lassan 5 éve nem hajlandóak átállni a magyar vásárlók: továbbra is darabra vásároljuk a tojást, nem pedig a kilónkénti árat nézzük a vásárlásnál. Három hete változtattak az árcímkéken, hátha jobban feltűnik, hogy az olcsóbb néha drágább - megnéztük, betartják-e az áruházak az intézkedést, és mennyibe kerül igazából a legolcsóbb tojás a hipermarketekben.

Március 20-án az árcímkéket érintő fontos változások léptek életbe a magyar boltokban: a tojások kilónkénti árát legalább akkora betűkkel kell kiírni, mint a darabonkénti árat. Az ok nyilvánvaló: a vásárlók az évtizedek óta berögzült szokások alapján választanak tojást, azt a dobozt emelik le a polcról, amelyikért a legkevesebbet kell fizetni - pedig nem mindegy, hogy ugyanazt az összeget 10 darab S-es vagy épp L-es méretű tojásért adja ki az ember.

A receptek a közepes méretű, M-es tojásokkal számolnak, könnyen előfordulhat tehát, hogy csak látszólag spórolunk az olcsóbb termékkel, hiszen többet kell felhasználnunk belőle.

Az intézkedés emellett állítólag a magyar termelők érdekeit is védeni hivatott: a darabáron olcsó, ám igen kisméretű import tojások miatt ugyanis az első ránézésre drágábbnak tűnő, itthon termelt tojásokat kevésbé vásárolják a magyarok. Igaz, a tojások méretét alapvetően a tojótyúk életkora (és nem a nemzetisége) határozza meg, kezdetben kisebb, "öregebb" korban nagyobb tojásokat tojnak a magyar tyúkok is. A hazai termelők jelzései alapján azonban a külföldi termelők a kisebb tojásokat inkább exportálják.

A Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének eredményeit hétfőn hozzuk nyilvánosságra, előzetesen azonban annyit elárulhatunk: ezúttal tüzetesebben megvizsgáltuk a tojásos részlegeken kifüggesztett árcímkéket és az árakat is. Ami biztos: az általunk meglátogatott Auchanban, Intersparban és Tescóban is jogkövető módon jártak el, egyforma méretű a betűtípus a darabonkénti és a kilónkénti ár esetében.

Tényleg drágább az olcsóbb

Ráadásul az intézkedés egyáltalán nem tűnik értelmetlennek: több helyen is azt tapasztaltuk, hogy a darabár alapján legolcsóbbnak tűnő tojásnál találunk még olcsóbbat, ha a kilónkénti árat nézzük. Az Auchanban például a 30-as tálcán árult sajátmárkás tojás darabja 27,63 forint, ami a legolcsóbbnak tűnik - az S-es méretű tojások kilónkénti ára 642,64 forintra jött ki. Ezzel szemben az Aranykorona márkájú tojást már kilónként 567 forintért is megvehettük - mivel azonban ezek M-es méretűek, darabonként 35,77 forintra jön ki az áruk.

A Tescóban is csak 25 forint volt a legolcsóbb tojás darabja, ám ha megnéztük a kilónkénti árat, kiderült, hogy a darabonként 37,45 forintba kerülő L-es méretű tojás valójában olcsóbb.

S-es méretű tojás

M/L-es méretű tojás

Auchan

27,63 Ft / db

642,64 Ft / kg

35,77 Ft / db

567,72 Ft / kg

Tesco

25,63 Ft / db

596,12 Ft / kg

37,45 Ft / db

594,44 Ft / kg

Lassan 5 éve nem hajlandóak átállni a vásárlók

A képet némileg árnyalja, hogy már nagyon régóta megtehetnénk, hogy nem darabra, hanem kilóra vásároljuk a tojást: 2012 óta kell kiírni az árcímkére a kilónkénti árat is, a betűméretet azonban több körben növelni kellett, mert nem érte el az intézkedés a kívánt hatást. Most ott tartunk, hogy egyforma méretűnek kell lennie a kétféle árnak - ha ez sem jön be, innen már csak az lehet a következő lépés, hogy nagyobbnak kell lennie a kilónkénti árnak, esetleg a jövőben egyenesen tilos lehet a darabonkénti árat feltüntetni az árcímkéken.

10 év alatt 40 százalékkal nőtt az ár

A Privátbankár.hu Árkosár-felmérését egyébként 10 éve minden egyes hónapban közzétesszük, így azt is be tudjuk mutatni, hogyan alakult a tojás (darabonkénti) legalacsonyabb ára az elmúlt 10 év alatt mintegy 40 százalékot emelkedett. Egy doboz tojást 2007 februárjában még alig valamivel több mint 200 forintért megvehettünk a hipermarketekben, 2017 februárjában viszont majdnem elérte a 300 forintot az átlagár.

Forrás: Privátbankár.hu Árkosár-felmérés

Jól látszik, hogy 2012-ben ért a csúcsra a tojás ára: innentől ugyanis étkezési célra már nem lehet hagyományos ketrecben tartott tyúk tojását eladni, a termelők a technológiai váltás költségei miatt nagyot emeltek az árakon. A felkészülésre ugyan több mint 10 évet adott az Európai Unió, de sokan csak az utolsó pillanatban hitték el, hogy valóban - a korábbi tartási körülményekhez képest - „luxusketrecet”, ülőrúddal ellátott nagyobb ketrecet kell a tyúkoknak biztosítani.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
Buksza blog | 2024. november 23. 16:49
Egy olyan, már-már prózai termék, mint a bevásárlószatyor, akár ikonná is válhat, amelyre marketingkampányt lehet építeni. Az Ikea pontosan ezt teszi az igencsak elegánsnak ígérkező új boltjában.
Vásárló A botrány után jön a bagóért adott menü a Mekikben
Buksza blog | 2024. november 23. 15:48
A McDonald’s 2025-ben új termékcsoporttal jelentkezik, amelynek ételeiben az lesz a közös, hogy feltűnően olcsón fogják kínálni őket. Ezzel folytatják az idén kezdett ötdolláros burgeroffenzívát.
Vásárló Lehet, hogy a jövőben még több kis boltot nyitnak a nagy boltláncok
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 23. 14:51
Az olaszországi kiskereskedelem az áruházláncok rémálma, mert több száz cég versenyez a vásárlókért. Még az olyan óriásoknak is komoly gondjaik akadnak, mint a francia Carrefour.
Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG