4p
Lassan 5 éve nem hajlandóak átállni a magyar vásárlók: továbbra is darabra vásároljuk a tojást, nem pedig a kilónkénti árat nézzük a vásárlásnál. Három hete változtattak az árcímkéken, hátha jobban feltűnik, hogy az olcsóbb néha drágább - megnéztük, betartják-e az áruházak az intézkedést, és mennyibe kerül igazából a legolcsóbb tojás a hipermarketekben.

Március 20-án az árcímkéket érintő fontos változások léptek életbe a magyar boltokban: a tojások kilónkénti árát legalább akkora betűkkel kell kiírni, mint a darabonkénti árat. Az ok nyilvánvaló: a vásárlók az évtizedek óta berögzült szokások alapján választanak tojást, azt a dobozt emelik le a polcról, amelyikért a legkevesebbet kell fizetni - pedig nem mindegy, hogy ugyanazt az összeget 10 darab S-es vagy épp L-es méretű tojásért adja ki az ember.

A receptek a közepes méretű, M-es tojásokkal számolnak, könnyen előfordulhat tehát, hogy csak látszólag spórolunk az olcsóbb termékkel, hiszen többet kell felhasználnunk belőle.

Az intézkedés emellett állítólag a magyar termelők érdekeit is védeni hivatott: a darabáron olcsó, ám igen kisméretű import tojások miatt ugyanis az első ránézésre drágábbnak tűnő, itthon termelt tojásokat kevésbé vásárolják a magyarok. Igaz, a tojások méretét alapvetően a tojótyúk életkora (és nem a nemzetisége) határozza meg, kezdetben kisebb, "öregebb" korban nagyobb tojásokat tojnak a magyar tyúkok is. A hazai termelők jelzései alapján azonban a külföldi termelők a kisebb tojásokat inkább exportálják.

A Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének eredményeit hétfőn hozzuk nyilvánosságra, előzetesen azonban annyit elárulhatunk: ezúttal tüzetesebben megvizsgáltuk a tojásos részlegeken kifüggesztett árcímkéket és az árakat is. Ami biztos: az általunk meglátogatott Auchanban, Intersparban és Tescóban is jogkövető módon jártak el, egyforma méretű a betűtípus a darabonkénti és a kilónkénti ár esetében.

Tényleg drágább az olcsóbb

Ráadásul az intézkedés egyáltalán nem tűnik értelmetlennek: több helyen is azt tapasztaltuk, hogy a darabár alapján legolcsóbbnak tűnő tojásnál találunk még olcsóbbat, ha a kilónkénti árat nézzük. Az Auchanban például a 30-as tálcán árult sajátmárkás tojás darabja 27,63 forint, ami a legolcsóbbnak tűnik - az S-es méretű tojások kilónkénti ára 642,64 forintra jött ki. Ezzel szemben az Aranykorona márkájú tojást már kilónként 567 forintért is megvehettük - mivel azonban ezek M-es méretűek, darabonként 35,77 forintra jön ki az áruk.

A Tescóban is csak 25 forint volt a legolcsóbb tojás darabja, ám ha megnéztük a kilónkénti árat, kiderült, hogy a darabonként 37,45 forintba kerülő L-es méretű tojás valójában olcsóbb.

S-es méretű tojás

M/L-es méretű tojás

Auchan

27,63 Ft / db

642,64 Ft / kg

35,77 Ft / db

567,72 Ft / kg

Tesco

25,63 Ft / db

596,12 Ft / kg

37,45 Ft / db

594,44 Ft / kg

Lassan 5 éve nem hajlandóak átállni a vásárlók

A képet némileg árnyalja, hogy már nagyon régóta megtehetnénk, hogy nem darabra, hanem kilóra vásároljuk a tojást: 2012 óta kell kiírni az árcímkére a kilónkénti árat is, a betűméretet azonban több körben növelni kellett, mert nem érte el az intézkedés a kívánt hatást. Most ott tartunk, hogy egyforma méretűnek kell lennie a kétféle árnak - ha ez sem jön be, innen már csak az lehet a következő lépés, hogy nagyobbnak kell lennie a kilónkénti árnak, esetleg a jövőben egyenesen tilos lehet a darabonkénti árat feltüntetni az árcímkéken.

10 év alatt 40 százalékkal nőtt az ár

A Privátbankár.hu Árkosár-felmérését egyébként 10 éve minden egyes hónapban közzétesszük, így azt is be tudjuk mutatni, hogyan alakult a tojás (darabonkénti) legalacsonyabb ára az elmúlt 10 év alatt mintegy 40 százalékot emelkedett. Egy doboz tojást 2007 februárjában még alig valamivel több mint 200 forintért megvehettünk a hipermarketekben, 2017 februárjában viszont majdnem elérte a 300 forintot az átlagár.

Forrás: Privátbankár.hu Árkosár-felmérés

Jól látszik, hogy 2012-ben ért a csúcsra a tojás ára: innentől ugyanis étkezési célra már nem lehet hagyományos ketrecben tartott tyúk tojását eladni, a termelők a technológiai váltás költségei miatt nagyot emeltek az árakon. A felkészülésre ugyan több mint 10 évet adott az Európai Unió, de sokan csak az utolsó pillanatban hitték el, hogy valóban - a korábbi tartási körülményekhez képest - „luxusketrecet”, ülőrúddal ellátott nagyobb ketrecet kell a tyúkoknak biztosítani.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiakadtak a németek, jöhet a szigor
Buksza blog | 2024. szeptember 8. 11:33
Véget vethet a kínai online kereskedők, különösen a Temu és a Shein szárnyalásának, hogy az Atlanti-óceán mindkét partján újabb szabályozással igyekeznek megregulázni a tevékenységüket.
Vásárló Az Aldi, 6400-8200 forintos órabérrel egy kisebb sereget vet be az egyik legkeményebb piacon
Buksza blog | 2024. szeptember 8. 10:22
Az Aldi úgy döntött, hogy nem kispályázik az egyik legélesebb verseny diktáló amerikai piacon, hanem alaposan beleerősít terjeszkedésébe. Sok száz új áruházat nyitnak, sok ezer új alkalmazottal. 
Vásárló Meglepő statisztika készült az "egykékről"
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 3. 09:31
Egy negyven évvel ezelőtti amerikai film egyik jelenetében a főhős suttogva jelezte egy vendéglőben a pincérnek, hogy egyedül jött és lopakodva foglalta el a helyét. Mit tenne ma?
Vásárló MacBook Pro: Az Apple csúcsgépe lenyomja a Windowsos masinákat
Márkázott tartalom | 2024. augusztus 30. 13:44
A MacBook Pro régóta az Apple prémium kategóriás laptopjainak zászlóshajója. Az elegáns dizájn, a kiváló teljesítmény és az integrált ökoszisztéma mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a MacBook Pro kiemelkedjen a piacon. De miben különbözik egy MacBook Pro a Windowsos laptopoktól, és milyen előnyei vannak az Apple csúcsgépének? Lássuk!
Vásárló Felturbózott bolhapiacot alapított az IKEA
Buksza blog | 2024. augusztus 27. 11:08
Az IKEA már korábban rájött, hogy használt bútorai újraértékesítéséből pénzt csinálhat és a covid idején azt is megtapasztalta, mekkora lehetőségek rejlenek az e-kereskedelemeben. Most összeadták ezt a kettőt.
Vásárló Kifinomult ízléssel, stílusosan megkomponálva közeleg hazánk legszebb Borfesztiválja
PR | 2024. augusztus 26. 10:38
A Duna felett magasodó hegytetőn elterülő Budai vár a magyar történelem egyik legfontosabb helyszíne, amely számos jelentős esemény szemtanúja volt az évszázadok során. Az egyik ilyen kiemelten fontos borkulturális rendezvény a Budapest Borfesztivál, mely szeptember 12. és 15. között ismét beköltözik a Duna-parti panorámát meghatározó Budavári Palota gyönyörű, impozáns falai közé. A Borfesztivál látogatói újra megcsodálhatják Magyarország gazdag örökségét és felfedezhetik hazánk borkiválóságait a hagyományokat őrző épületek között sétálva.
Vásárló Halvány remény a magyar diszkontokban - erre jutott a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. augusztus 26. 05:42
Valamivel olcsóbbak lettek a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek, de így is 10 ezer forint feletti összegről van szó, ami alig marad el a tavaly októberi szinttől. 
Vásárló Fogyókúrára küldi a termékeit a drogerie markt, de nem úgy
Buksza blog | 2024. augusztus 20. 09:31
A dm drogérialánc a sok kicsi sokra megy elvét alkalmazza a spórolásban.
Vásárló Feltámadt a Tesco, de nem a Lidl rovására
Buksza blog | 2024. augusztus 19. 15:34
Határozottan menetel előre hazai - egyesült királyságbeli - piacán a Tesco, ami abban mutatkozik meg, hogy az elmúlt időszakban apró lépésekkel hónapról hónapra növelte piaci részesedését hagyományos versenytársaival szemben.
Vásárló Dilemma a boltokban: hány fok legyen? Mennyit szeretnének a vásárlók?
Buksza blog | 2024. augusztus 18. 14:43
Az áruházak jelentős energiafelhasználók, ami megjelenik a költségeikben, így végső soron a vásárlók kiadásaiban is. Erre nem válaszolhatják egyszerűen azt, hogy csökkentik az energiafelhasználásukat. Az ugyanis kényelmetlenséget okozhat vevőiknek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG