5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Közel másfél éve nem volt ilyen alacsony az áremelkedés tempója a hipermarketekben. Az Auchanban, az Intersparban és a Tescóban is megnéztük, mennyibe kerül az alma, a 2018-as évjáratú bor és a legolcsóbb vadhús, ha már egyszer el akarják terjeszteni a közétkeztetésben. (A vadhúst, nem a bort.) Szeptemberi tanulság: ezúttal gyakorlatilag tényleg mindegy volt, hol vásárolunk be.

Ahogy bő 11 éve minden hónapban, ezúttal is végigjártuk három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. A jó hír, hogy amióta tavaly nyáron beindult az áremelkedés a hazai boltokban, azóta nem mértünk ilyen kis átlagos éves drágulást.

A három felkeresett hipermarket közül ez most elsősorban az Intersparnak köszönhető: ennél a láncnál az előző hónaphoz és tavaly szeptemberhez képest is több mint 5 százalékot engedtek az árakból - ezzel egyébként az első helyre is ugrottak a megmérettetésben. Az Auchan ugyan 2,1 százalékkal olcsóbb volt, mint az előző hónapban, a Tesco pedig 1,7 százalékkal drágább, de még így is megmaradt a brit lánc minimális előnye - a mezőny viszont nagyon összerázódott, a legolcsóbb és legdrágább hely között mindössze 231 forint a különbség - ilyen alacsony eltérést nem igazán mértünk az elmúlt években, most gyakorlatilag tényleg mindegy volt, hol intézzük el a nagybevásárlást.

Az előző hónaphoz képest az átlagár közel 2 százalékot csökkent, 381 forinttal alacsonyabb lett az átlagos kosár-érték. Éves szinten is mindössze 0,7 százalékkal emelkedtek az árak a három áruház átlagára alapján, ami 2017 májusa óta a legalacsonyabb áremelkedés:

Az átlagár 19 496 forint volt, így ismét 20 ezer forint alatt alakult a kosár ellenértéke. Megúszhatnánk 18 ezer forintból is, de ahhoz mindent ott kellene venni, ahol a legolcsóbban adják - ez pedig tripla utazgatással vagy tripla bevásárlócsapattal és szervezéssel járna, ami azért ettől elveszi az ember kedvét.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az előző hónaphoz képest jelentősen csökkent az alma (-37%) és az UHT-tej ára (-25%). Közel 30 százalékkal drágult viszont a liszt, 20 százalék körüli mértékben a banán és a száraztészta, de egyes üdítőkért is több mint 10 százalékkal többet kellett fizetnünk, mint augusztusban.

Egy év alatt is nagyot csökkent az alma ára (-26% - erre alább részletesebben is kitérünk), de 30 százalék körüli árcsökkenést mértünk a kávénál, au UHT-tejnél, a cukornál is. A párizsi 23 százalékkal volt most olcsóbb, mint egy évvel ezelőtt. Tavaly szeptemberhez képest viszont 74 százalékot drágult a krumpli és 43-at a banán, nagyjából 30 százalékkal többet kértek a száraztésztáért és a májasért, de 20 százalék fölött emelkedett a csirkemell ára is. Több mint 10 százalékkal drágább idén a pezsgő, a gyümölcsjoghurt, a tea és a kenyér is.

Havi legolcsóbbak - alma, bor, vadhús

Alma

Idén nyáron a szabolcsi almatermelők félpályás útlezárásokba és demonstrációkba kezdtek, miután a felvásárlók kilogrammonként 13 forintra hirdették meg az ipari alma átvételi árát. Ezt az árat a demonstrációkkal 20 forintra sikerült feltornászni kilogrammonként. Az ipari alma, léalma persze más minőség, mint a boltok zöldség-gyümölcs-részlegén árult, közvetlen fogyasztásra szánt almák, de azért megvizsgáltuk, hogyan alakul a hipermarketekben az ár a szüret idején.

MTI Fotó: Balázs Attila

Ahogy fentebb írtuk, az étkezési almánál is látszik egy komolyabb árcsökkenés: egy hónap alatt 37, egy év alatt 26 százalékkal olcsóbb lett a gyümölcs, aminek a termelők biztosan nem örülnek annyira, mint a vásárlók. Az Auchanban 219 forint a gála kilója, ugyanez a típus az Intersparban 249 forint volt, míg a Tesco legolcsóbb almája a 269 forintos golden volt ottjártunkkor.

Fehérbor

Idén rendkívüli menetrendet diktált az időjárás - augusztus elsején már teljesen érett fürtöket szüreteltek a borászok, augusztus végén pedig a boltok polcaira került a palackozott újbor, ami a szakértők szerint példátlan. Mi egyelőre csak a Tescóban találtunk 2018-as évjáratú bort: a Varga pincészet Csabagyöngyéjét 599 forintért kínálták. Ezzel egyébként ez volt a legolcsóbb üveges fehérbor a tescós kínálatban, holtversenyben a Lovassy és a BB-pincészet egy-egy termékével. A legolcsóbb üveges fehérbort az Auchanban találtuk (igaz, nem 2018-ast), a sajátmárkás Tuti Tipp Bohém félédes üvegenként 279 forintba került. Az Intersparban 299 forint volt egy üveg Borbár félédes.

Vadhús

Az Agrárminisztérium szeretné, ha a közétkeztetésben is nagyobb szerepet kapna a vadhús - igyekeznek is növelni a népszerűségét. Ehhez a hipermarketek részben tudnak csak hozzájárulni: a Tescóban egyetlen féle vadhús, fagyasztott vaddisznó-gulyáshús volt kapható, kilónként 2532 forintért. Sokkal jobb a helyzet az Auchanban, itt a legolcsóbb a 2990 forintos gímszarvas pörkölthús volrt. Az összes áruház körül a legkevesebbet az Interspar kérte a vadért, az egyébként szép választékból a szarvas- és a vaddisznó-gulyáshús is 1990 forint volt kilónként.

Te mibe pakolod, amit vásároltál? Mi lesz, ha betiltják a nejlonzacskókat?

Sorra tiltják be az egyszer használatos műanyag bevásárlószatyrok forgalmazását az egyes országok. Bár az ingyenes nejlonszatyrokat évekkel ezelőtt beszüntették a hazai boltok, úgy tűnik, messze vagyunk még attól, hogy Magyarországon is kemény tiltás jöjjön. Ahhoz képest, hogy az áruházláncoknak a legnagyobb a felelőssége, nem sok konkrétumot árulták el a terveikről. Ki lehet-e iktatni a vásárlási szokásainkból a műanyag zacskókat? Ha igen, hogyan? Összeállításunk a témában >>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG