4p
Közeleg a karácsony, felpörög az áruházak forgalma, már itthon is van fekete péntek, indul a vásárlási szezon. Érdemes végiggondolni, hogy szabjunk limitet az elköltött pénzek, és arra is, hogy az áruházak hogy próbálnak meg velünk nem tervezett dolgokat megvetetni, anélkül, hogy tudatosulna bennünk.

 

A gondolatmenet nem légből kapott: Martin Lindstrom, egy marketing tanácsadó írt könyvet a témában, vagyis olyan valaki, aki nagyon otthon van a témában, hisz sokáig maga adott tanácsokat az üzleteknek. így hát meglehetősen autentikus a forrás.

 

Aranyszabályok

Lindstrom szerint van néhány aranyszabály, aminek nincs köze magukhoz az üzletekhez, hanem vásárlásra indulva általánosan célszerű megfogadni őket. Ezek közül az első: ne vigyük a gyereket magunkkal, mert jelenléte átlagosan 29 százalékkal növeli meg az általunk elköltött összeget. Második szabály: ne vigyük a partnerünket, mert ha így teszünk, 19 százalékkal költünk többet.

Harmadik szabály: ha nem muszáj, az üzletben ne vegyünk kosarat vagy bevásárlókocsit, mert azt sokkal könnyebben megtöltjük, mintha csak kezünkbe vesszük azt az egy-két darabot, amiért mentünk, ez átlagosan 8 százalékkal dobja meg a költésünk. Negyedik szabály: ha készpénzzel fizetünk, legyen nálunk nagy címletű bankjegy (forintban 20 ezres), mert a megfigyelések szerint nehezebben szánjuk rá magunkat annak felváltására. Ez utóbbi jelentősége persze csökken, mert egyre inkább kártyával vásárlunk.

Trükkök

Jóbarátként, közeli ismerősként kezelnek

Az eladó egy-egy terméknél biztat, hogy az ő rokona, barátja, akárkije is ilyet vett, és nagyon szereti, vegyük csak meg. Ha például egy ruhadarabról van szó, és attól tartunk, mosáskor összemegy, megnyugtatnak: az ő ismerősének sem ment össze.

Adnak egy hatalmas szatyrot, táskát

Ez jellegzetesen pl. az Ikeánál észlelhető, persze az a hatalmas kék zsák hasznos is lehet, amikor tényleg kell nekünk egy-két nehezebb vagy nagyobb darab, de egyébként arra ingerel, hogy megtöltsük.

A sok 9-es

Nálunk ez régen nem volt divat, de Amerikában a 40 az mindig is 39,99, esetleg 39,95 volt. Most már itthon is 9-es erdőbe akadunk, sőt a mi nominálisan túl nagy számokat használó valutánkkal ezt még jobban lehet alkalmazni, mert gyakoriak az 5 vagy akár 6 számjegyű árak is: 39 990 forint 40 ezer helyett, esetleg 119,990 forint 120 ezer helyett. A pszichológiai hatása óriási, ha direkt nem tudatosítjuk magunkban, hogy az bizony 40 vagy 120 ezer, tudat alatt úgy vesszük meg, mintha 30 vagy 110 volna.

Ingyenes szállítás

Ingyenes kiszállítást ígérnek egy bizonyos összegű vásárlás fölött. Ez értelemszerűen a webáruházakra jellemző, és elvileg lehetne is jogosultsága, miszerint kis értékkel nem szívesen bajlódnak. A lényeg azonban az, és így is számolják ki  a limitet, hogy  a vásárlót rávegyék, vegyen még, noha nem tervezte, hogy elérje az ingyen kiszállítási limitet, és úgy érezze, megspórolta a kiszállítási díjat. Igen, megspórolta, csak közben elszórt egy csomó pénzt, amit egyébként nem tett volna.

Pár cikk olcsón, beetetésnek

Jellegzetes megoldás, hogy az üzletek a bejáratnál, vagy más feltűnő helyen néhány nem nagy értékű árucikket kitesznek féláron, és ettől a vásárlónak az a képzete támad, hogy ez egy olcsó üzlet nagy kedvezményekkel, míg valójában a többi árut a szokásos áron adják.

Külön kell venni a kiegészítőket

Elemmel működő áruknál, például játékoknál kiderül, hogy az elemet külön kell megvenni, de ezt előre nem jelzik. De vannak ennél nagyobb tételek is: okostelefonokhoz kiváló applikációkat és programokat adnak, de azok aztán gyorsan lemerítik az eszközt, és ekkor jön az ajánlat: vegyünk sokért egy jobb akkumulátort vagy hatékonyabb, gyorsabb töltőt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
Vásárló Fekete karácsony: minden idők legdrágább bevásárlására készülhetnek a magyarok
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. december 9. 05:47
Az elmúlt hónapok áremelkedése decemberben tetőzött: másfél éve nem láttunk akkora drágulást a hipermarketekben, mint most. A két számjegyű drágulás visszatért az üzletekbe, sosem volt még ilyen drága a nagybevásárlás a Privátbankár Árkosár története során.
Vásárló Évtizedek óta példátlan drágulás történt: méregdrága lett a kávé
Buksza blog | 2024. december 8. 16:45
A kávé ára ötven éve nem látott magasságba nőtt miután az alapanyag kínálata messze elmarad a kereslettől. A háttérben részben a klímaváltozás és az ellátás finanszírozásának némi kavarodása áll.
Vásárló Kisokos pénzügyi tervezéshez: hogyan kezdjünk hozzá?
Márkázott tartalom | 2024. december 7. 11:06
A pénzügyi tervezés mindannyiunk számára fontos, hiszen ez a kulcsa a hosszú távú anyagi stabilitásnak és a pénzügyi célok elérésének.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG