4p
Közeleg a karácsony, felpörög az áruházak forgalma, már itthon is van fekete péntek, indul a vásárlási szezon. Érdemes végiggondolni, hogy szabjunk limitet az elköltött pénzek, és arra is, hogy az áruházak hogy próbálnak meg velünk nem tervezett dolgokat megvetetni, anélkül, hogy tudatosulna bennünk.

 

A gondolatmenet nem légből kapott: Martin Lindstrom, egy marketing tanácsadó írt könyvet a témában, vagyis olyan valaki, aki nagyon otthon van a témában, hisz sokáig maga adott tanácsokat az üzleteknek. így hát meglehetősen autentikus a forrás.

 

Aranyszabályok

Lindstrom szerint van néhány aranyszabály, aminek nincs köze magukhoz az üzletekhez, hanem vásárlásra indulva általánosan célszerű megfogadni őket. Ezek közül az első: ne vigyük a gyereket magunkkal, mert jelenléte átlagosan 29 százalékkal növeli meg az általunk elköltött összeget. Második szabály: ne vigyük a partnerünket, mert ha így teszünk, 19 százalékkal költünk többet.

Harmadik szabály: ha nem muszáj, az üzletben ne vegyünk kosarat vagy bevásárlókocsit, mert azt sokkal könnyebben megtöltjük, mintha csak kezünkbe vesszük azt az egy-két darabot, amiért mentünk, ez átlagosan 8 százalékkal dobja meg a költésünk. Negyedik szabály: ha készpénzzel fizetünk, legyen nálunk nagy címletű bankjegy (forintban 20 ezres), mert a megfigyelések szerint nehezebben szánjuk rá magunkat annak felváltására. Ez utóbbi jelentősége persze csökken, mert egyre inkább kártyával vásárlunk.

Trükkök

Jóbarátként, közeli ismerősként kezelnek

Az eladó egy-egy terméknél biztat, hogy az ő rokona, barátja, akárkije is ilyet vett, és nagyon szereti, vegyük csak meg. Ha például egy ruhadarabról van szó, és attól tartunk, mosáskor összemegy, megnyugtatnak: az ő ismerősének sem ment össze.

Adnak egy hatalmas szatyrot, táskát

Ez jellegzetesen pl. az Ikeánál észlelhető, persze az a hatalmas kék zsák hasznos is lehet, amikor tényleg kell nekünk egy-két nehezebb vagy nagyobb darab, de egyébként arra ingerel, hogy megtöltsük.

A sok 9-es

Nálunk ez régen nem volt divat, de Amerikában a 40 az mindig is 39,99, esetleg 39,95 volt. Most már itthon is 9-es erdőbe akadunk, sőt a mi nominálisan túl nagy számokat használó valutánkkal ezt még jobban lehet alkalmazni, mert gyakoriak az 5 vagy akár 6 számjegyű árak is: 39 990 forint 40 ezer helyett, esetleg 119,990 forint 120 ezer helyett. A pszichológiai hatása óriási, ha direkt nem tudatosítjuk magunkban, hogy az bizony 40 vagy 120 ezer, tudat alatt úgy vesszük meg, mintha 30 vagy 110 volna.

Ingyenes szállítás

Ingyenes kiszállítást ígérnek egy bizonyos összegű vásárlás fölött. Ez értelemszerűen a webáruházakra jellemző, és elvileg lehetne is jogosultsága, miszerint kis értékkel nem szívesen bajlódnak. A lényeg azonban az, és így is számolják ki  a limitet, hogy  a vásárlót rávegyék, vegyen még, noha nem tervezte, hogy elérje az ingyen kiszállítási limitet, és úgy érezze, megspórolta a kiszállítási díjat. Igen, megspórolta, csak közben elszórt egy csomó pénzt, amit egyébként nem tett volna.

Pár cikk olcsón, beetetésnek

Jellegzetes megoldás, hogy az üzletek a bejáratnál, vagy más feltűnő helyen néhány nem nagy értékű árucikket kitesznek féláron, és ettől a vásárlónak az a képzete támad, hogy ez egy olcsó üzlet nagy kedvezményekkel, míg valójában a többi árut a szokásos áron adják.

Külön kell venni a kiegészítőket

Elemmel működő áruknál, például játékoknál kiderül, hogy az elemet külön kell megvenni, de ezt előre nem jelzik. De vannak ennél nagyobb tételek is: okostelefonokhoz kiváló applikációkat és programokat adnak, de azok aztán gyorsan lemerítik az eszközt, és ekkor jön az ajánlat: vegyünk sokért egy jobb akkumulátort vagy hatékonyabb, gyorsabb töltőt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszatérés az iskolába: bevásárlás, ami megkönnyíti a gyerekeknek az új tanévet
PR | 2025. augusztus 14. 16:34
Az iskolapadba való visszatérés egyáltalán nem kell, hogy a nyári vakáció utáni első hidegzuhany legyen. Ha tudatosan készülünk, a bevásárlás nemcsak praktikus feladat, hanem közös, vidám program is lehet a gyerekekkel. Hiszen egy jól kiválasztott felszerelés nem csupán használati tárgy, hanem inspiráció is: egy kényelmes, ergonomikus hátizsák, egy színes, rendszerezett tolltartó vagy egy kreatív írószer képes arra, hogy már az első tanítási napon mosolyt csaljon a gyerekek arcára. Egy ilyen előkészület nemcsak megkönnyíti az átállást, hanem izgalommal és várakozással tölti meg a tanévkezdést.
Vásárló Környezettudatos címkenyomtatás: fenntarthatóság minden vonalkóddal
PR | 2025. augusztus 14. 15:17
A klímaváltozás vitathatatlan tény, ahogy az is, hogy a környezeti terhelésben a vállalkozások nem fenntartható működése is fontos szerepet játszik. Nem csoda, hogy egyre több iparágban ismerik fel, hogy változtatni kell. Nem kivétel a címkézési szektor sem, hiszen a különféle címkék előállítása jelentős ökológiai lábnyomot hagy maga után. A jó hír az, hogy az újgenerációs címkéknek köszönhetően van lehetőség a változtatásra, mutatjuk, hogyan!
Vásárló Nyaralni indul? Van egy fontos hírünk, ha tankolni akar
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 14:21
Részben csökkennek az árak. 
Vásárló Élelmiszerhorror: két éves csúcson az árak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 19:51
Nem hozott jó híreket a FAO.
Vásárló Az életvégi tervezéssel sokat segíthetünk szeretteinken!
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 7. 12:03
A halál gondolatát még ma is sokan kerülik, beszédtémaként pedig szinte sosem találkozhatunk vele. Olyan, mintha valami bajt hozna ránk, ha felemlegetjük, pedig ez valójában nem a halálról szól, hanem rólunk és a szeretteinkről, akiket magunk után hagyunk majd.
Vásárló Most végre könnyebb levegőt venni: fordulat a családi nagybevásárlásnál
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. augusztus 7. 05:44
Közel egy éve nem látott szintre mérséklődött az élelmiszer-infláció a hipermarketekben a Privátbankár legújabb Árkosár felmérése szerint. A családi nagybevásárlás költségei kedvező irányba mozdultak el, az élelmiszerárak növekedésének üteme lassult: a júliusi két számjegyű áremelkedés augusztusra egy számjegyűre szelídült. Augusztus 20-hoz közeledve kíváncsiak voltunk, hogy mennyiért adják az áruházláncok a kenyeret, illetve mennyibe kerülhet a lekvárfőzés.
Vásárló CBD olaj: egészség és pénzügyi tudatosság egy üvegben
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 3. 10:39
A pénzügyi világban gyakran halljuk, hogy a jó befektetés hosszú távon térül meg, és ez az elv bizony az egészségünk esetében is érvényes. A CBD olaj vásárlásánál nem csupán az árra kell figyelnünk, hanem arra is, milyen hatóanyag-tartalmat, tisztaságot és minőséget kapunk a pénzünkért.
Vásárló Stabil beruházás hosszú távra – a jövőbiztos energiagazdálkodás alapjai
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 15:30
A pénzügyi tervezésben egyre fontosabb szerepet kapnak azok a döntések, amelyek egyszerre csökkentik a kiadásokat és mérséklik a működési kockázatokat. A megújuló energiába történő beruházás, különösen ipari szinten ma már nem kísérlet, hanem tudatos lépés a hosszú távú stabilitás felé.
Vásárló Minőségi és tartós teraszburkolatok előnyei
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 13:27
Sokan álmodnak arról, hogy egy szép és időtálló teraszon pihenhessenek. Az építészetben és lakberendezésben komoly szerepet kapnak azok a burkolatok, amik biztosítják a kültéri tér kellemes megjelenését. Ez vajon elérhető?  
Vásárló Hogyan intézheted el egyszerűen a céges autók műszaki vizsgáztatását?
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 09:25
Ha céges autóid vannak, ismerős lehet a helyzet, amikor a műszaki vizsgák időpontjait próbálod nyilvántartani. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG