5p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hova is tettük a szemüvegünket? Nem, nem azt, amit most használunk. Hol vannak a régiek? Amit tavaly hordtunk, meg előtte és még korábban. Talán a fiókban vannak, esetleg a ruhásszekrény aljába zsúfolt dobozokban vagy a tavalyi karácsonyi üdvözlőlapok mellett. De miért ott vannak, és nem máshol, ahol jó helyen lennének? Furcsán hangzik, de az összes eddigi szemüvegünk új életet kezdhetne.

A szemüvegpiac legmeghatározóbb résztvevője elképesztő mennyiségű szemüveget gyárt le évente. Tavaly egyesült a szemüvegipar két jelentős cége, a francia lencsegyártó Essilor és az olasz keretgyártó, a Luxottica. Az így kialakult óriáscég értéke körülbelül 50 milliárd dollár. De miért is? A szektor immár legjelentékenyebb szereplője évente nagyjából 1 milliárd szemüveget gyárt és dob piacra. És mi évről évre megvesszük, mert szükségünk van rá.

Nem véletlen, hogy ilyen hatalmas értékű lett a fúzió után látásproblémáinkra megoldást kínáló vállalat. A fejlett országok felnőtt népességének körülbelül 70%-ának van szüksége szemüvegre. Ez az arány hatalmas, és mint ideális célcsoport, meg is veszik a látáskorrekciós eszközöket, amiket évente, kétévente lecserélnek. Úgy tűnhet, viszonylag gyakran váltogatjuk a szemüvegeinket, de valójában megvan rá az okunk. Orvosi szempontból nézve azért ajánlott évente megvizsgáltatni a szemünket, mert ennyi idő alatt változhat annyit, hogy más dioptriájú vagy (szemtengely-ferdülés esetén) másmilyen cilinderrel ellátott lencsére van szükségünk.

Felnőttnek és gyereknek egyaránt minden évben javasolt elmenni látásvizsgálatra

A másik ok picivel felszínesebbnek tűnik, de ez a fogyasztói társadalom egyik fő ismérve. Nem nehéz kitalálni, hogy ez a bizonyos második ok a divat. Ha a szemvizsgálaton azt állapítanák meg, hogy még nincs szükség új lencsére, valószínűleg mi akkor is befizetnénk legalább egy új keretre, és ha lehetséges, a lencse keretbe csiszolására. A szemüvegtrend is pont olyan rohamosan változik, mint a cipő-, ékszer-, játék- vagy a ruhadivat. Így történik meg az, hogy amikor mondjuk valamiért elő kell kaparnunk a nem túl gyakran használt születési anyakönyvi kivonatunkat, hirtelen rábukkanunk 1-2-3 dobozba vagy fiókba száműzött, lecserélt szemüvegre. Közben pedig hihetetlen hasznot termelünk a szemüvegiparnak ahelyett, hogy egy életre leszámolnánk a problémával.

A hosszútávon a legpraktikusabbnak és leggazdaságosabb megoldás a lézeres szemműtét, amivel egy életre megoldódhatnak a látásgondok. Ez az eljárás ugyan nagyobb egyszeri befektetés, mint egy szemüveg, de akár 3-4 éven belül is megtérülhet az ára. Ma már a lézerek rövidlátóknál -12 dioptriás fénytörési hibákat is biztonsággal képesek korrigálni.

A világon eddig több mint 30 millió lézeres szemműtétet végeztek

De mit tegyünk a leselejtezett szemüvegeinkkel?

Egyes statisztikák szerint a világon több mint 30 millió új szemüveget vásárolnak az emberek évente. Ez azt jelenti, hogy megközelítőleg ennyi látáskorrekciós eszközt küldenek egyúttal nyugdíjba. Természetesen ez csak hozzávetőleges érték, mert napszemüveget mondjuk gyakrabban vásárolunk, mint hagyományos szemüveget, és ez is növeli a fogyasztást.

A cégek tehát ontják a látáskorrekciós eszközöket, a fogyasztók tonnaszámra veszik, mert a technológia fejlődésének, az életmódbeli változásoknak és a környezeti tényezőknek köszönhetően egyre több embernek van és lesz szüksége szemüvegre vagy kontaktlencsére.

Van azonban a világnak egy másik oldala is

Bizonyos területeken kritikus méreteket ölt a szemüveghiány. Ezek a területek elsősorban a fejlődő országokat takarják, ahol mintegy 607 millió ember szenved szemüveghiányban. Esetükben a szemüveg a megélhetést jelentheti, hiszen ha nem látnak jól, nehezebben kapnak munkát (ha kapnak), és nehezebben látják el a családjukat. De ha egy generációval lejjebb megyünk, látszik, hogy a társadalom fejlődése is akadályoztatva van, ha a gyermeket a látásproblémái meggátolják a tanulásban, vagy esetleg ki is esik az oktatásból.

A szemüveghiány megoldásaként, a nyugati túlfogyasztást és a fejlődő országok hiányát összekapcsolva találták ki azt, élen Hardi Richárd, magyar származású szemészorvossal, hogy a régi, használaton kívüli szemüvegeinket adományozzuk oda a rászorulóknak. Az ilyen szemüveggyűjtő akcióknál a szakemberek bemérik a lencséket, szelektálják őket és felcímkézve küldik el a csomagot a fejlődő országokba.

Az adományozással tehát a feleslegest hasznossá alakítjuk, és még segítünk is vele másokon. Tudjuk, hogy a bolygónk nem bír el mindent, és a fogyasztói társadalom nem nagy barátja a Földnek. Ha viszont okvetlenül szükségünk van életünk során pár garnitúra szemüvegre, legalább gondoskodjunk az újra hasznosulásukról is.

A legkörnyezettudatosabb megoldás a lézeres szemműtét

Ha látáskorrekcióról van szó, a legkörnyezettudatosabb megoldásnak tehát a lézeres szemműtét tűnik. Mivel a lézeres látásjavítás véglegesen megoldja a problémát (szemben a szemüveggel vagy a kontaktlencsével, amely csak addig jó, amíg viseljük), nincs szükség újabb és újabb vásárlásra és gyorsan szükségtelenné váló eszközök megvásárlására. Ha pedig a lézeres szemműtét árát vetjük össze az évente, kétévente megvett szemüvegekével, gyorsan kiderül, hogy kifizetődőbb a lézeres beavatkozás. Bár nagyon drámainak hat a „lézeres szemműtét” kifejezés, valójában egy foghúzás is kellemetlenebb. A műtét maximum 15 perc alatt lezajlik. Mivel a kezelt területen nincsenek érzőidegek, az eljárás fájdalommentes és természetesen biztonságos. Ugye nem is éri meg félni tőle?

A környezettudatosság tehát nem áll meg a műanyagmentesítésnél és a használtruha-vásárlásnál. Ha a szemünk egészségéről van szó, még csak nem is fájdalmas a végleges, környezetet is kímélő megoldás - gondoljunk erre, mielőtt megvesszük a legújabb trendnek megfelelő szemüvegünket!

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
Vásárló Dohányzás: anyuci és apuci idegesítő szerepébe képzeli magát egy áruházlánc
Buksza blog | 2025. április 8. 11:03
Ihletet adott a belga Delhaize áruházlánc marketingeseinek a cigarettásdobozokon megjelentő figyelmeztetés a dohányzás káros hatásairól. Pozitív életvezetési tanácsokat fognak adni a vevőknek.
Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG