Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
5p

Miért állhatott be a Tisza és a Fidesz közötti különbség?
Ki nyerhet az adók körüli politikai viharon?
Mi lesz az átláthatósági törvényből?

Online Klasszis Klub élőben Somogyi Zoltánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves szociológust!

2025. szeptember 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hova is tettük a szemüvegünket? Nem, nem azt, amit most használunk. Hol vannak a régiek? Amit tavaly hordtunk, meg előtte és még korábban. Talán a fiókban vannak, esetleg a ruhásszekrény aljába zsúfolt dobozokban vagy a tavalyi karácsonyi üdvözlőlapok mellett. De miért ott vannak, és nem máshol, ahol jó helyen lennének? Furcsán hangzik, de az összes eddigi szemüvegünk új életet kezdhetne.

A szemüvegpiac legmeghatározóbb résztvevője elképesztő mennyiségű szemüveget gyárt le évente. Tavaly egyesült a szemüvegipar két jelentős cége, a francia lencsegyártó Essilor és az olasz keretgyártó, a Luxottica. Az így kialakult óriáscég értéke körülbelül 50 milliárd dollár. De miért is? A szektor immár legjelentékenyebb szereplője évente nagyjából 1 milliárd szemüveget gyárt és dob piacra. És mi évről évre megvesszük, mert szükségünk van rá.

Nem véletlen, hogy ilyen hatalmas értékű lett a fúzió után látásproblémáinkra megoldást kínáló vállalat. A fejlett országok felnőtt népességének körülbelül 70%-ának van szüksége szemüvegre. Ez az arány hatalmas, és mint ideális célcsoport, meg is veszik a látáskorrekciós eszközöket, amiket évente, kétévente lecserélnek. Úgy tűnhet, viszonylag gyakran váltogatjuk a szemüvegeinket, de valójában megvan rá az okunk. Orvosi szempontból nézve azért ajánlott évente megvizsgáltatni a szemünket, mert ennyi idő alatt változhat annyit, hogy más dioptriájú vagy (szemtengely-ferdülés esetén) másmilyen cilinderrel ellátott lencsére van szükségünk.

Felnőttnek és gyereknek egyaránt minden évben javasolt elmenni látásvizsgálatra

A másik ok picivel felszínesebbnek tűnik, de ez a fogyasztói társadalom egyik fő ismérve. Nem nehéz kitalálni, hogy ez a bizonyos második ok a divat. Ha a szemvizsgálaton azt állapítanák meg, hogy még nincs szükség új lencsére, valószínűleg mi akkor is befizetnénk legalább egy új keretre, és ha lehetséges, a lencse keretbe csiszolására. A szemüvegtrend is pont olyan rohamosan változik, mint a cipő-, ékszer-, játék- vagy a ruhadivat. Így történik meg az, hogy amikor mondjuk valamiért elő kell kaparnunk a nem túl gyakran használt születési anyakönyvi kivonatunkat, hirtelen rábukkanunk 1-2-3 dobozba vagy fiókba száműzött, lecserélt szemüvegre. Közben pedig hihetetlen hasznot termelünk a szemüvegiparnak ahelyett, hogy egy életre leszámolnánk a problémával.

A hosszútávon a legpraktikusabbnak és leggazdaságosabb megoldás a lézeres szemműtét, amivel egy életre megoldódhatnak a látásgondok. Ez az eljárás ugyan nagyobb egyszeri befektetés, mint egy szemüveg, de akár 3-4 éven belül is megtérülhet az ára. Ma már a lézerek rövidlátóknál -12 dioptriás fénytörési hibákat is biztonsággal képesek korrigálni.

A világon eddig több mint 30 millió lézeres szemműtétet végeztek

De mit tegyünk a leselejtezett szemüvegeinkkel?

Egyes statisztikák szerint a világon több mint 30 millió új szemüveget vásárolnak az emberek évente. Ez azt jelenti, hogy megközelítőleg ennyi látáskorrekciós eszközt küldenek egyúttal nyugdíjba. Természetesen ez csak hozzávetőleges érték, mert napszemüveget mondjuk gyakrabban vásárolunk, mint hagyományos szemüveget, és ez is növeli a fogyasztást.

A cégek tehát ontják a látáskorrekciós eszközöket, a fogyasztók tonnaszámra veszik, mert a technológia fejlődésének, az életmódbeli változásoknak és a környezeti tényezőknek köszönhetően egyre több embernek van és lesz szüksége szemüvegre vagy kontaktlencsére.

Van azonban a világnak egy másik oldala is

Bizonyos területeken kritikus méreteket ölt a szemüveghiány. Ezek a területek elsősorban a fejlődő országokat takarják, ahol mintegy 607 millió ember szenved szemüveghiányban. Esetükben a szemüveg a megélhetést jelentheti, hiszen ha nem látnak jól, nehezebben kapnak munkát (ha kapnak), és nehezebben látják el a családjukat. De ha egy generációval lejjebb megyünk, látszik, hogy a társadalom fejlődése is akadályoztatva van, ha a gyermeket a látásproblémái meggátolják a tanulásban, vagy esetleg ki is esik az oktatásból.

A szemüveghiány megoldásaként, a nyugati túlfogyasztást és a fejlődő országok hiányát összekapcsolva találták ki azt, élen Hardi Richárd, magyar származású szemészorvossal, hogy a régi, használaton kívüli szemüvegeinket adományozzuk oda a rászorulóknak. Az ilyen szemüveggyűjtő akcióknál a szakemberek bemérik a lencséket, szelektálják őket és felcímkézve küldik el a csomagot a fejlődő országokba.

Az adományozással tehát a feleslegest hasznossá alakítjuk, és még segítünk is vele másokon. Tudjuk, hogy a bolygónk nem bír el mindent, és a fogyasztói társadalom nem nagy barátja a Földnek. Ha viszont okvetlenül szükségünk van életünk során pár garnitúra szemüvegre, legalább gondoskodjunk az újra hasznosulásukról is.

A legkörnyezettudatosabb megoldás a lézeres szemműtét

Ha látáskorrekcióról van szó, a legkörnyezettudatosabb megoldásnak tehát a lézeres szemműtét tűnik. Mivel a lézeres látásjavítás véglegesen megoldja a problémát (szemben a szemüveggel vagy a kontaktlencsével, amely csak addig jó, amíg viseljük), nincs szükség újabb és újabb vásárlásra és gyorsan szükségtelenné váló eszközök megvásárlására. Ha pedig a lézeres szemműtét árát vetjük össze az évente, kétévente megvett szemüvegekével, gyorsan kiderül, hogy kifizetődőbb a lézeres beavatkozás. Bár nagyon drámainak hat a „lézeres szemműtét” kifejezés, valójában egy foghúzás is kellemetlenebb. A műtét maximum 15 perc alatt lezajlik. Mivel a kezelt területen nincsenek érzőidegek, az eljárás fájdalommentes és természetesen biztonságos. Ugye nem is éri meg félni tőle?

A környezettudatosság tehát nem áll meg a műanyagmentesítésnél és a használtruha-vásárlásnál. Ha a szemünk egészségéről van szó, még csak nem is fájdalmas a végleges, környezetet is kímélő megoldás - gondoljunk erre, mielőtt megvesszük a legújabb trendnek megfelelő szemüvegünket!

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Esedékes egy tankolás? Ennyibe kerül most a benzin és a gázolaj
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 18. 13:14
Jó hír, hogy nem változik sem a benzin, sem a gázolaj nagykereskedelmi ára pénteken.
Vásárló Legalább rossz hírt nem kaptak a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 12:11
De jót sem.
Vásárló Régi kazetták: felbecsülhetetlen emlék, pontosan meghatározott érték
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 9. 11:57
Nem is olyan régen ki gondolta volna, hogy a VHS kazetták csillaga egyszer leáldozik majd. Az ilyen kazettákon őrzött emlékek felbecsülhetetlen értéket képviselnek, de technológiai akadályok miatt egyre nehezebben válnak hozzáférhetővé – ami érthető okokból kétségbeejtő lehet.
Vásárló Miért fontos a hőkamerás vizsgálat házfelújítás előtt?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 14:38
Egy lakás vagy ház felújítása előtt az alapos tervezés nélkülözhetetlen. A hőkamerás vizsgálat az egyik legjobb módszer, amely révén pontosan láthatóvá válnak az épület hőveszteségi pontjai. 
Vásárló A székhelyhasználat jogcímét igazoló okirat jelentősége
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 14:27
Gondolt már arra, miért elengedhetetlen, hogy egy vállalkozás a bérbe vett ingatlanra vonatkozó jogviszonyt írásban is igazolni tudja? 
Vásárló Hogyan tüntesd el a nikotin- és beázásfoltokat a falról?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 11:27
Képzeld el, hogy frissen festett falra tekintesz. Minden nagyszerűen néz ki, de néhány nap múlva észreveszed, hogy a régi, makacs foltok újra megjelennek. Az ilyen problémák igazán bosszantóak, hiszen a beázás nyomai, a dohányfüst okozta sárgás elszíneződések vagy egy konyhai baleset után ottmaradt korom foltjai rendre visszatérnek. 
Vásárló Van, ami 50-60 százalékkal drágább, mint tavaly – ennyibe kerül most a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. szeptember 8. 05:49
Hajszál híján ismét két számjegyű áremelkedést tapasztalt éves szinten a hazai hipermarketekben a Privátbankár Árkosár-felmérése – 38 ezer forintba kerül egy átlagos családi élelmiszer-nagybevásárlás, ez valamivel kevesebb, mint augusztusban. Szélsőséges árváltozásokat találtunk: a frissen meghosszabbított árrésstopos termékek között komolyabb csökkenést is mértünk, más termékeknél viszont 50-60 százalékos éves drágulás is előfordul.
Vásárló A bagel titka és varázsa
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 5. 10:33
Gondoltál már arra, honnan származik a bagel, ez a népszerű reggeli finomság? A pékáruk rajongói bizonyára örömmel hallják, hogy a bagel Budapesten is hódít.
Vásárló Költözés lomtalanítással – amikor a múlt hátramarad
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 4. 12:26
A költözés mindenki életében nagy feladat. Vegyünk példaként egy olyan esetet, ahol az új életkezdés mellett a régi nyomait is teljesen el kell tüntetni. 
Vásárló Az online vásárlás új aranykora
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 3. 14:33
Az online vásárlás mára épp olyan megszokottá vált, mint régen a sarki bolt felkeresése. Az internetes térben böngészve szinte bármit megtalálsz: könyvet egy kellemes délutánra, élelmiszert a hétvégi vacsorához, vagy éppen alapanyagokat a legújabb kézműves hobbidhoz. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG