A távhűtés mérésével, elszámolásával, a díjfizetéssel, a számlázással és a végső felhasználók tájékoztatásával kapcsolatos jogsértés ügyében az illetékes megyei, fővárosi fogyasztóvédelmi hatóságokhoz lehet fordulni július 1-jétől. Az új jogi szabályozásra a fogyasztóvédelmi civil szervezet, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) közleményben hívta fel a figyelmet kedden.
Ide menj, ha rosszul mérnek
A civil szervezet emlékeztet arra, hogy 2016. július 1-jén lépett hatályba az energiahatékonyságról szóló törvény módosítása, ebben új hatásköri szabályokat vezettek be a távhűtéses közszolgáltatással kapcsolatosan. Eszerint a fogyasztóvédelmi hatóság jár el, ha a távhűtést végző szolgáltató megsérti a méréssel, az elszámolással, a díjfizetéssel, a számlázással és a végső felhasználók tájékoztatásával kapcsolatos rendelkezéseket.
A civil szervezet hangsúlyozza: a fogyasztóvédelmi hatóság eljárására a fogyasztóvédelemről szóló törvényt kell alkalmazni, ebben fogyasztónak minősül a végső felhasználó, ha nem természetes személy is. A végső felhasználó csak akkor kezdeményezheti a fogyasztóvédelmi hatóság eljárását, ha igazolja, hogy eredménytelenül fordult panaszával a távhűtési szolgáltatóhoz - hívja fel a FEOSZ közleményében a figyelmet.
Távhűtés? Hát ilyen is van? A távhűtés környezetbarát és innovatív klimatizálási technológiát testesít meg, hiszen az abszorpciós készülékekben hőt használnak hűtési célra, majd az így lehűtött hűtési célú víz – mint hőhordozó közeg – ugyanúgy vezetékeken jut el a fogyasztókhoz, mint a távfűtés esetében -írja a FEOSZ. Optimális esetben a távhűtés előállítására csakis hulladékhőt használnak fel; s ilyenkor – mivel kiiktatódik a kompresszorok villamosenergia-felhasználása – átlagosan 4-10-szer kisebb fosszilis energiahordozó-felhasználás érhető el; következésképpen a károsanyag-kibocsátás is jelentősen csökken. |