5p
Nyáron már hatályos lehet a magyar drónrendelet, amely alapján kategóriákba sorolják a vezető nélküli légi járműveket. Attól függően, hogy mekkora gépet reptetünk, el kell végeznünk képzéseket, kell kötnünk felelősségbiztosítást, vagy éppen meg kell szereznünk a szakszolgálati engedélyt. Továbbra sincs hír arról, hogy mi lesz a felszerelt kamerákkal.

Elkészült a magyar dróntörvény, amely idén nyáron léphet hatályba és előírhatja a vezető nélküli légi járművek felelősségbiztosítását - írta a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól (NFM) kapott információkra hivatkozva a Népszava. A lap úgy tudja, hogy a közigazgatási egyeztetésen is túl van a tervezet, jelenleg az egyeztetés során beérkezett vélemények feldolgozása zajlik.

A tárca három évig dolgozott a törvényen a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalával, amit a szabályozás komplikáltsága okozott, hiszen rengeteg területi szabályozást (például NMHH, vagy NAIH) is figyelembe kell venni, illetve hiányzott az egységes uniós szabályozás, amely leghamarabb 2018-ban érkezhet. Az NFM tájékoztatása szerint a szabályozási javaslat hazai elfogadását legalább három hónapig tartó uniós notifikáció követi majd, vagyis az új előírások várhatóan 2017 nyarától, a tervek szerint július elsejétől léphetnek hatályba.

Hiába slágertermék, vadnyugati a hangulat

Pedig már jó ideje a legfelkapottabb termékek közé tartoznak a drónok, az Egyesült Államokban például már az Amazon is szállított ki így csomagot. Ugyan pontos adat nincs arról, hogy mennyi van forgalomban, mivel a kizárólag magáncélú felhasználásnál nem szükséges a hatósági engedélyt beszerezni, de a Nemzeti Közlekedési Hatóság korábban úgy vélte, hogy a becsült adatok és az árcsökkenés alapján folyamatosan nő a számuk.

Ehhez képest eddig nem igazán volt olyan szerv, amely kezdhetett volna valamit a szomszéd feleségét kukkoló, vagy éppen az utasszállítók közlekedését zavaró kis járművekkel. A jogszabályok értelmében eddig elég volt egy légtérhasználati engedély a reptetőknek, viszont nem tudott mit tenni az, aki a magánszféráját féltette tőlük, de azok is hoppon maradtak, akiknek hatósági felszólítás miatt kellett levenniük a gépet. Erről korábban lapunk is beszélgetett egy drónszakértővel. Mester Máté, az Explico vezető tanácsadója szerint kérdéses még, hogy mi lesz a drónra szerelt kamerák sorsa.

Az Egyesült Államok viszont már lépett az ügyben: tavaly elkészült a kereskedelmi célú drónok forgalmát szabályozó törvény. A bejelentéssel az amerikai kormány gyakorlatilag szabad utat nyitott a vezető nélküli repülők kisebb méretű típusainak kutatási, oktatási és szállítási célból történő alkalmazásához. A szabályozás szerint a kis repülőknek 25 kilogrammnál könnyebbnek kell lenniük és 122 méteres magasságban, maximum 161 kilométeres óránkénti sebességgel repülhetnek majd. Emberek fölött és éjjelente nem repülhetnek, hacsak nincsenek felszerelve speciális világító berendezéssel. Egyetlen gép működtetéséhez legalább tizenhat, oklevéllel rendelkező  légiirányítónak kell rendelkezésre állnia, és bármilyen balesetet vagy rendellenességet azonnal jelenteni kell a szövetségi légügyi hatóságnak.

Tegnap írtuk: Dubajban már az autókat is drónokra cserélnék, menő videó a közlekedés következő forradalmáról.

Kategorizálják a drónokat

Magyarországon a német példa volt a követendő, ahol idén januárban döntött a kormány például a drónvezető jogosítvány bevezetésén, amelyet az 5 kg-nál nagyobb eszközökhöz esetén kell megszerezni, de szükséges egy "drónrendszám" is, amellyel azonosítani lehet a járművet. A hazai szabályozás tervezete egyelőre a súlyuk, méretük alapján osztja különböző csoportokba a drónokat, és a kategóriákhoz képest kell megfelelni különböző szabályoknak:

  • 250 gramm alatt: játéknak minősülnek és szabadon üzemeltethetőek,
  • 2 kilogramm alatt: online képzést kell elvégezni,
  • 2 és 25 kilogramm közöttiek: elektronikus nyilvántartásba veszik a járművet, a vezetőnek engedéllyel kell rendelkeznie, amelyhez képzést kell elvégezni.
  • 25 kilogramm felett: szakszolgálati engedély kell, valamint az eszköz légialkalmassági vizsgálatához üzemi és repülési naplót kell vezetni.

App is felelősségbiztosítás is kell hozzá

A tervek szerint lesz egy mobilalkalmazás is, amely a drónt használóknak naprakész információt ad arról, hogy a repülés az adott területen, légtérben és időszakban engedélyezett-e.

Az üzemeltetők számára kötelezővé tennék a felelősségbiztosítást is, arra az esetre, ha a drón valamilyen balesetet okoz. Szabályozzák azt is, hogy a hobbicélú reptetés hol, mikor engedélyezett, illetve arra vonatkozóan is meghatároztak korlátokat, hogy a különböző kategóriákba tartozó drónokkal milyen magasra lehet repülni.

Kiegészítés: A Népszava alapján a cikk korábbi verziójában mi is törvényről írtunk, de a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felhívta a figyelmet, hogy a tervezet miniszteri rendeletről szól.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG