3p
Vajakat vizsgált a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal. Élelmiszer-biztonsági és minőségi szempontból mind a 33 termék átment a teszten, de 11-nél mégis intézkedniük kellett szakembereknek.

Mitől vaj a vaj?

A vaj a kenhető zsírok kategóriájába tartozó állati eredetű termék. Kizárólag tejből és/vagy tejszínből készül, alapvető összetevője a tejzsír. Adhatóak hozzá az előállításához szükséges egyéb anyagok, vagyis adalékok, de kizárólag abban az esetben, ha ezek nem a tej bármely alkotóelemének teljes vagy részleges helyettesítését szolgálják. Tejzsírtartalom szerint megkülönböztetünk vajat, háromnegyedzsíros vajat, félzsíros vajat és kenhető vajkészítményt.

A Nébih ezúttal azokat a készítményeket vizsgálta, amelyek tejzsírtartalma legalább 80, de kevesebb, mint 90 százalék, maximális víztartalma pedig 16 százalék, és zsírmentes tejszárazanyag-tartalma 2 százalék.

A tesztelt vajak listáját innen, az oldal aljára görgetve, a "Vaj eredmények" feliratra kattintva érheti el.

A hazai boltok kínálata alapján összesen 19 előállító 33 különböző termékét tesztelték. 20 tételt magyar tejfeldolgozó üzem állított elő, 13-at más uniós tagállamé.

Mivel a vajak növényi zsírt nem tartalmazhatnak, megmérték a termékek növényi zsírtartalmát is. Megnyugtató eredmény született: a tejzsíron kívül más eredetű, növényi zsír nem volt a vizsgált termékekben. A termékek peroxidszámát is ellenőrizték, amelyek a termékek avasodására utalnak. Ebben szintén nem volt kifogásolnivaló – jegyzi meg a hatóság közleménye.

Négy terméknél súlyos minőségi hibát találtak a szakemberek. Egy esetben csak a víztartalom nem felelt meg a 16 százalékos határértéknek, míg a másik három esetben sem a tejzsír sem a víztartalom (nedvességtartalom) nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak.

 

Laktózmenteseket is néztek

A szakemberek ezen kívül kíváncsiak voltak a termékek laktóztartalmára is. Nyolc mintát – köztük négy laktózmentes terméket – vizsgáltak ebből a szempontból. A „laktózmentes” feliratú vajak laktóztartalma kimutathatósági határérték alatt volt (<0,05g/100g). Megnyugtató hír tehát minden laktózérzékeny embernek, hogy a vizsgált laktózmentes felirattal ellátott vajak valóban laktózmentesek. A nem laktózmentes feliratú vajak laktóztartalma 0,665-0,824 g/100g között változott.

A teszt során a termékek jelölését is ellenőrizték. A gyártás során hozzáadott – egyébként engedélyezett – adalékanyagot, a karotint (E 160a színezék) egy esetben nem tüntette fel az előállító, ami súlyos hibának számít.

Mivel volt baj?

Milyen színűnek kell lennie a vajnak? Fehérnek? Sárgának? Erről bővebben ebben a cikkünkben olvashat >>>>

Három termék csomagolására nem a hatályos jogszabályban előírt kereskedelmi név került, egy esetben pedig nem tüntették fel a csomagoláson a termék magyar nevét. Egy termék gyártmánylapja a hatályos jogszabálynál nagyobb víztartalmat tartott elfogadhatónak.

A tápértékjelölésekben is előfordultak pontatlanságok, amit feltüntetni ugyan csak 2016. december 13-tól kötelező, viszont önkéntes jelölés esetén meg kell felelni a vonatkozó jogszabálynak.

Néhány termék csomagolásán olvashatóak a „hagyományos”, „tradicionális”, „márkázott” szavak. Ezeket csak szigorúan meghatározott feltételek mellett lehet feltüntetni a termékeken. Az állításokat igazoló dokumentumok bekérése folyamatban van – közölte a Nébih.

Hatósági eljárást összesen 11 termék esetében kellett indítani. Négy terméknél súlyos minőségi hiba miatt, további hét esetben jelölési hibák miatt.

A három dobogós:

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG