4p
Régóta vitatott kérdés, hogy a borászat most a mezőgazdasághoz tartozik, vagy önálló iparág. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának felmérése szerint inkább az utóbbi lehet a helyzet, ugyanis elképesztő mennyiségű magyar bor fogy – nem csak a belföldi lakosság körében. Amellett, hogy a hazai fogyasztók alapvetően magyar bort fogyasztanak, a fröccs hungarikum jellegét is megerősítette a tanulmány – de lássuk, mit szeretnek igazán a magyarok.

Szinte nincs olyan magyar turista, akinek ne szerepelne a bakancslistáján legalább valamelyik magyar borvidék, ehhez azonban szükség van a borturizmus fejlesztésére, ezt közölte a HNT a Privátbankár.hu-val. Az 1500 fős, személyes megkérdezésen alapuló reprezentatív felmérésből számos információ kiderült a lakosságról, a kedvenc italaink mellett az is, hogy melyek a legnépszerűbb borvidékek, és hogy mennyi bort iszik általában a magyar lakosság.

Pörög a borturizmus

A HNT elnöke, Légli Ottó szerint a spontán válaszok alapján megnevezett legismertebb borvidékeknek Tokaj, Eger, Badacsony, Villány, Sopron, Balaton és Szekszárd számít. A fogyasztók leginkább a Tokaji (58%) és Egri (53%) borvidéket látogatnák meg, míg a Badacsonyi (26%) és a vörösborairól méltán ismert Villány (21%) a harmadik, illetve negyedik helyen áll. A magyarok egyébként alapvetően a hazai borokat isszák szívesebben a külföldiekkel szemben, a válaszadók háromnegyede egyáltalán nem is fogyaszt határon túli nedűt, a külföldi borok mennyiségi aránya az összfogyasztás tizedét sem teszi ki.

Tisztán vagy fröccsként – máshogy semmiképp?

Általánosságban elmondható, hogy a magyar felnőtt lakosság kétharmada fogyaszt bort, ami így túlnyomó többséget képvisel az alkoholfogyasztásban, felük havi, egyötödük pedig heti rendszerességgel vesz magához. Érdekesség, hogy ezek a fogyasztók küldik le az éves országos átlag háromnegyedét. Azok, akik elutasítják a borfogyasztást, döntő részben a bor ízét nem kedvelik, vagy egész egyszerűen minden alkoholtól tartózkodnak. Pezsgőt kevesebben isznak, ez jellemzően az újévi ünneplés eszköze, azon kívül azonban még a havi rendszerességnél is ritkábban isszák a magyarok.

Egy átlagos fogyasztó évente 36,4 litert iszik meg évente, ráadásul a bormennyiség 60 százaléka tisztán fogy el, a fröccs mennyiségi aránya magas, közel 30 százalék körül van. Forralt borként fogyasztók a mennyiség 3 százalékát kortyolják el. Egyedül a fiatalok törik meg a sort – a fiatalok harmada a jól ismert kóla-bor kombinációban kerül először kapcsolatba a borfogyasztással. Az édes és a száraz borok egyébként nagyjából egyező arányban vannak jelen a piacon, általánosságban elmondható, hogy az alkalmi borozók az előbbit, míg a rendszeres fogyasztók az utóbbit részesítik előnyben.

De mennyi az annyi?

A magyar borpiac modellje szakértői interjúkon, szekunder adatokon (Euromonitor) és a reprezentatív felmérés eredményein alapszik a HNT közlése szerint. A számítások alapján 1,64 millió hektoliter és 195 milliárd forint értékű csendes bort értékesítenek a kereskedelemben Magyarországon. Ebből a hipermarketek félmillió hektoliter csendes bort értékesítenek, amelyből 52,3 milliárd forint árbevételre tesznek szert. Fogyasztás szempontjából egyébként társaságban isznak a magyarok, leginkább otthon vagy baráti körben. Vendéglátóhelyeken átlagosan a bormennyiség 13 százalékát fogyasztjuk, míg rendezvényeken, borászati eseményeken csupán a mennyiség 6, illetve 3 százaléka fogy.

Hogyan választunk bort?

A három fő vásárlási szempont a bor íze (száraz, édes), színe (vörös, fehér), és az ára. A fogyasztó csak ezután veszi figyelembe a borral kapcsolatos egyéb tulajdonságokat, mint például a borvidéket, szőlőfajtát, földrajzi eredetet. Ezt követi a szakértők ajánlása, a palack formája, valamint a versenyeredmény és a reklám dönti el végül, bekerül-e az adott palack a kosárba vagy sem.

A borvásárlók elismerik az érmek pozitív jelentőségét is. A válaszok alapján a legismertebb magyarországi borászati megmérettetés a Országos Borverseny (korábbi nevén: Magyar Bormustra), amelyet a fogyasztók 22 százaléka ismer.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
Vásárló Próbál példát mutatni a Nike abban, hogyan lehet túlélni Trump új világrendjét
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 11:29
Bár Donald Trump vámháborújának hatásait nem tudják elkerülni a cégek, van mozgásterük abban, miként emelik egyes termékeik árát. A Nike például a gyerekeknek szánt cipőkért egyelőre nem kér többet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG