Közleményben figyelmeztette a fogyasztókat a kivonuló Bricostore által meghirdetett kiárusítások miatt a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (Feosz). A Bricostore kivonul Magyarországról, ezért próbálnak mindent eladni az áruházak, így akár 70 százalékos kedvezménnyel lehet megvásárolni az egyes termékeket - áll a közleményben. A garanciával kapcsolatban problémák lehetnek, ha a fogyasztó nem tudja, hogy a cég megszűnte után kivel szemben léphet fel szavatossági-jótállási igényével - írta a szövetség.
Normál esetben ez a menete a jótállásnak
Hibás termék esetén a fogyasztó elsősorban követelheti a kijavítást vagy kicserélést vagy ha a vállalkozás a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, úgy megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Az előbbi jogokat a vásárlástól számított két éven belül érvényesítheti, az első hat hónapban történt hiba felfedezésekor törvényi vélelem szól amellett, hogy a termék már a vásárláskor hibás volt, míg az azt követő másfél évben már a fogyasztónak kell ugyanezt bizonyítania. De kinél a Bricostore esetében, ha Magyarországon az összes áruházát bezárja?
Szerencsére egyre több fogyasztó tudja, hogy a tartós fogyasztási cikkekre ennél még szigorúbb rendelkezés vonatkozik: ezekre a forgalmazónak egyéves kötelező jótállást kell vállalnia az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló kormányrendelet értelmében - írta a szövetség.
Ez azt jelenti, hogy a kötelező jótállási idő alatt a vállalkozás csak akkor mentesül kötelezettségei alól, ha bizonyítja, hogy a rendelet mellékletében szereplő árucikkben a hiba oka a vásárlás után keletkezett. A Bricostore is rengeteg ilyen árut forgalmaz. A fogyasztók az említett jogokat a forgalmazóval szemben érvényesíthetik – már ha az még létezik. Azt követően azonban, hogy az adott vállalkozás megszűnt, rendkívüli módon megnehezül a hibás teljesítés miatt fellépni kívánó fogyasztók helyzete.
Akárhogy szűnik meg a cég, nehéz a jótállási követelést behajtani
Ha a vállalkozás végelszámolási eljárás során szűnik meg, a jótállási és kártérítési kötelezettségek rendezésével a végelszámoló köteles harmadik személyt megbízni, akinek át kell adnia az erre a célra képzett lekötött tartalékot. A megbízásról készült közleményt a Cégközlönyben közzé kell tenni. A végelszámoló és a jogosult között létrejött megállapodás alapján mód van arra is, hogy a jogosult egyszeri visszatérítést kapjon. Ha a fogyasztó ki is tudja deríteni, hogy kivel szemben léphetnek fel jogaikkal, még akkor sem biztos, hogy az ilyen célra félretett vagyonból igényük rendezésre kerülhet.
Hasonló a helyzet akkor, ha a vállalkozást felszámolják, ekkor ugyanis a fogyasztók ismét a Cégközlönyből tájékozódhatnak arról, hogy szavatossági-jótállási igényeiket kinek (mely felszámolónak) és milyen határidővel jelenthetik be. Ráadásul a törvény ekkor a hitelezők számára a vállalkozás vagyona kapcsán szigorú kielégítési sorrendet határoz meg.
A gazdasági társaság jogutód nélküli megszűnése esetén a megszűnő társaságot terhelő kötelezettség alapján fennmaradt követelés a társaság megszűnésétől számított ötéves jogvesztő határidő alatt érvényesíthető a gazdasági társaság volt tagjával (részvényesével) szemben - idézi a közlemény a törvényt, és hozzáteszik, ember legyen a talpán, aki a cég megszűnte után ki tudja deríteni azt, hogy mely személyekkel szemben léphet fel szavatossági-jótállási követelésével.
Óvatosságra int a szövetség
A Feosz a fentiekre való tekintettel óvatosságra és a kellő körültekintésre int minden fogyasztót, aki a nagy árleszállítás reményében ellátogat a megszűnő vállalkozás boltjaiba: ha hibás terméket vásárol, megszűnés után már kevés reménye van arra, hogy jogait érvényesíteni tudja.
De az is lehet, hogy a Bricostore felelős vállalati magatartása lesz a jövőben példa arra, hogy nem folytatódik Magyarországon az a gyakorlat, miszerint ha egy cég megszűnik, akkor utána a fogyasztó bottal ütheti annak nyomát és jelen esetben lesz majd elegendő forrás a szavatossági, jótállási igények kielégítésére.