1p
Vásárlási láz lehet a Bricostore kivonulása miatt. Csak akkor vásároljunk, ha muszáj és tisztában vagyunk azzal, hogy esetleges rossz termék eladása után nem sok jóra számíthatunk - figyelmeztet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.

Közleményben figyelmeztette a fogyasztókat a kivonuló Bricostore által meghirdetett kiárusítások miatt a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (Feosz). A Bricostore kivonul Magyarországról, ezért próbálnak mindent eladni az áruházak, így akár 70 százalékos kedvezménnyel lehet megvásárolni az egyes termékeket - áll a közleményben. A garanciával kapcsolatban problémák lehetnek, ha a fogyasztó nem tudja, hogy a cég megszűnte után kivel szemben léphet fel szavatossági-jótállási igényével - írta a szövetség.

Normál esetben ez a menete a jótállásnak

Hibás termék esetén a fogyasztó elsősorban követelheti a kijavítást vagy kicserélést vagy ha a vállalkozás a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, úgy megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Az előbbi jogokat a vásárlástól számított két éven belül érvényesítheti, az első hat hónapban történt hiba felfedezésekor törvényi vélelem szól amellett, hogy a termék már a vásárláskor hibás volt, míg az azt követő másfél évben már a fogyasztónak kell ugyanezt bizonyítania. De kinél a Bricostore esetében, ha Magyarországon az összes áruházát bezárja?

Szerencsére egyre több fogyasztó tudja, hogy a tartós fogyasztási cikkekre ennél még szigorúbb rendelkezés vonatkozik: ezekre a forgalmazónak egyéves kötelező jótállást kell vállalnia az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló kormányrendelet értelmében - írta a szövetség.

Ez azt jelenti, hogy a kötelező jótállási idő alatt a vállalkozás csak akkor mentesül kötelezettségei alól, ha bizonyítja, hogy a rendelet mellékletében szereplő árucikkben a hiba oka a vásárlás után keletkezett. A Bricostore is rengeteg ilyen árut forgalmaz. A fogyasztók az említett jogokat a forgalmazóval szemben érvényesíthetik – már ha az még létezik. Azt követően azonban, hogy az adott vállalkozás megszűnt, rendkívüli módon megnehezül a hibás teljesítés miatt fellépni kívánó fogyasztók helyzete.

Akárhogy szűnik meg a cég, nehéz a jótállási követelést behajtani

Ha a vállalkozás végelszámolási eljárás során szűnik meg, a jótállási és kártérítési kötelezettségek rendezésével a végelszámoló köteles harmadik személyt megbízni, akinek át kell adnia az erre a célra képzett lekötött tartalékot. A megbízásról készült közleményt a Cégközlönyben közzé kell tenni. A végelszámoló és a jogosult között létrejött megállapodás alapján mód van arra is, hogy a jogosult egyszeri visszatérítést kapjon. Ha a fogyasztó ki is tudja deríteni, hogy kivel szemben léphetnek fel jogaikkal, még akkor sem biztos, hogy az ilyen célra félretett vagyonból igényük rendezésre kerülhet.

Hasonló a helyzet akkor, ha a vállalkozást felszámolják, ekkor ugyanis a fogyasztók ismét a Cégközlönyből tájékozódhatnak arról, hogy szavatossági-jótállási igényeiket kinek (mely felszámolónak) és milyen határidővel jelenthetik be. Ráadásul a törvény ekkor a hitelezők számára a vállalkozás vagyona kapcsán szigorú kielégítési sorrendet határoz meg.

A gazdasági társaság jogutód nélküli megszűnése esetén a megszűnő társaságot terhelő kötelezettség alapján fennmaradt követelés a társaság megszűnésétől számított ötéves jogvesztő határidő alatt érvényesíthető a gazdasági társaság volt tagjával (részvényesével) szemben - idézi a közlemény a törvényt, és hozzáteszik, ember legyen a talpán, aki a cég megszűnte után ki tudja deríteni azt, hogy mely személyekkel szemben léphet fel szavatossági-jótállási követelésével.

Óvatosságra int a szövetség

A Feosz a fentiekre való tekintettel óvatosságra és a kellő körültekintésre int minden fogyasztót, aki a nagy árleszállítás reményében ellátogat a megszűnő vállalkozás boltjaiba: ha hibás terméket vásárol, megszűnés után már kevés reménye van arra, hogy jogait érvényesíteni tudja.

De az is lehet, hogy a Bricostore felelős vállalati magatartása lesz a jövőben példa arra, hogy nem folytatódik Magyarországon az a gyakorlat, miszerint ha egy cég megszűnik, akkor utána a fogyasztó bottal ütheti annak nyomát és jelen esetben lesz majd elegendő forrás a szavatossági, jótállási igények kielégítésére.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG