1p
Míg a Google folyamatosan teszteli saját automata, vezető nélküli járműveit a kaliforniai utakon, többen arra figyelmeztetnek, hogy a világ még csak most kezdi kiheverni azt a sokkot, amelyet egy évszázaddal ezelőtt a lóvontatás nélküli kocsik elterjedése okozott. A Google azonban erősen lobbizik, hogy minél hamarabb, akár már jövőre megjelenhessenek a forgalomban a vezető nélküli taxik, vagy áruszállítók.

A Google által autonómoknak nevezett autókkal kapcsolatos kérdéseket vitatták meg nemrégiben szilícium-völgybeli technológusok, jogászok és kormányzati szakemberek egy egynapos szimpóziumon. A Google amellett érvelt, hogy ezek az emberi irányítást felváltani hivatott, számítógép vezérelte rendszerek egyre inkább megvalósíthatók, és elterjedésükkel nagymértékben kiküszöbölhetők az emberi hibák. Márpedig az ilyen okokra visszavezethető közlekedési balesetekben évente 33 000-en meghalnak és mintegy 1,2 millióan megsérülnek - csupán az Egyesült Államok útjain.

Mindemellett az automatikus vezérlésű járművek a lehető leghatékonyabb üzemanyag-felhasználással és a legalacsonyabb károsanyag-kibocsátási értékekkel is büszkélkedhetnek. Arról nem is beszélve, hogy az új technológia térnyerése ismét az iparág vezető hatalmává tehetné az Egyesült Államokat. Ugyanakkor foglalkozni kell a jogi felelősség, az adatvédelem és a biztosítási szabályozás kérdéseivel.

Fotó: google.com

Napjaink nagy autógyártói már egy sor fejlett, mozgásérzékelésen alapuló biztonsági funkciót beépítenek a járművekbe, ezek vagy segítik, vagy - néhány esetben - korrigálják a vezető ténykedését. A Google projektje azonban ennél jóval tovább megy: utasokká teszi a sofőröket, miközben azok együtt haladnak a forgalomban a hagyományosan emberek vezette járművekkel.

Sebastian Thrun, a Mountain View-i cég kutatási programjának igazgatója a közelmúltban arról számolt be, hogy számítógép vezérelte önműködő járműveik már 200 000 mérföldet (mintegy 322 000 kilométert) tettek meg balesetmentesen. Az elmúlt két évben a Google az autógyártókkal közösen lobbizott azért, hogy a jogalkotók feloldják az automata járművek közlekedésének tilalmát az amerikai utakon. Nevada volt tavaly az első olyan állam, amelyik engedélyezte a vezető nélküli járművek közlekedését. Hasonló jogszabálytervezeteket terjesztettek a döntéshozók elé Floridában és Hawaiion is.

A Google korai sikereinek ellenére vannak még technológiai korlátok is. Néhány dolog például magától értetődő egy autót vezető ember számára - mondjuk, amikor egy rendőr karjelzésekkel tereli el a forgalmat -, az ilyen helyzetet kezelni képes mesterséges intelligencia, amelytől áttörést várnak, viszont még egy ideig várat magára. További kérdésként vetődik fel, hogy képes lenne-e egy udvarias és törvénytisztelő robotjármű boldogulni a valós környezetben hiszen egy udvarias autó akár az örökkévalóságig ott ragadhat a kereszteződésben, mert rajta kívül senki sem áll meg.

Mivel sok még a megválaszolatlan kérdés, a szakértők csupán meglehetősen óvatos előrejelzésre vállalkoztak arra vonatkozóan, hogy mikor is érkezhet el az automata járművek ideje. Úgy vélik, minderre talán húsz év múlva kerülhet sor, bár lehet, hogy akkor is csak korlátozott útvonalakon közlekedhetnek majd. Többen azonban azt állították, hogy a Google erős lobbitevékenységet folytat az egyes államok törvényhozóinál az automata járművek engedélyezéséért, méghozzá abban a reményben, hogy akár már 2013-ban vagy 2014-ben megjelenhessenek a forgalomban a vezető nélküli áruszállítók vagy taxik.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Fontos hír jött a benzinről, már ne tankoljon hétfőig!
Privátbankár.hu | 2024. május 17. 18:35
Pünkösd hétfőn tovább csökkennek az üzemanyagárak.
Vásárló Nem Magyarországot választotta célpontjául a kisbolt-specialista
Buksza blog | 2024. május 14. 10:04
A főleg élelmiszereket és italokat árusító lengyel Zabka három üzlet megnyitását tervezi májusban Romániában, majd ezt követően gyors terjeszkedésbe kezd. 
Vásárló Jelentős árcsökkentésre kényszerül a McDonald's: menüt adnának szendvicsárban az amerikai éttermekben
Buksza blog | 2024. május 14. 08:57
A McDonald’s arra készül, hogy extra árengedményt ad legalább egyik menüjére, hogy visszacsalogassa azokat a vendégeit, akik az infláció miatt az utóbbi időben inkább otthon főznek.
Vásárló Hamarosan szívhatják a fogukat az autósok?
Privátbankár.hu | 2024. május 11. 11:19
Az árcsökkenésnek vége szakadhat. 
Vásárló Nagyon bejött a "féláras" megoldás a magyar vásárlókat is megcélzó lengyel "cipőkirálynak"
Buksza blog | 2024. május 11. 09:37
Remekeltek az év elején a CCC cipőboltlánc üzletei. A nyereség a triplájára nőtt.
Vásárló Miért pont az Aldi vagy a többi diszkont? Megvan az új varázsszó
Buksza blog | 2024. május 9. 19:03
Az Aldi azon áruházláncok között lesz, amelyek jól jönnek majd ki abból az időszakból, amelyben az inflációval küszködő vásárlók sokkal jobban megnézik, mit vásárolnak a boltokban.
Vásárló Az elképzelhetetlent kínálja a svájci bicska új változata
Buksza blog | 2024. május 9. 15:13
A svájci bicska mögött 140 éves múlt áll, ám a fejlesztése soha nem áll meg egy pillanatra sem. Más kérdés, hogy amire a gyártó most készül, az igencsak meglepő változást hoz a bicska történetében.
Vásárló Hogyan tehetünk szert több bevételre?
Márkázott tartalom | 2024. május 9. 11:04
A nagy kérdés, ami a legtöbb ember foglalkoztatja: hogyan lehetnék gazdagabb, sikeresebb? Mit kellene tennem ahhoz, hogy biztonságos pénzügyi helyzetet teremtsek magamnak?
Vásárló Kitalálja, mennyivel olcsóbb ugyanaz a magyar tészta Romániában, mint nálunk?
Privátbankár.hu | 2024. május 9. 06:35
Bődületes a különbség - miért vásárolna itthon az, aki Romániában is megteheti?
Vásárló Ezért kellett új ellenséget keresnie a kormánynak: sosem láttunk még ilyet a magyar boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. május 9. 05:36
A Privátbankár Árkosár-felmérések bő 17 éves történetének legnagyobb éves árcsökkenését mértük a hazai hipermarketekben májusban - igaz, az áresés mértéke messze-messze elmarad a korábban látott óriási áremelkedésektől. Jó hír, hogy végre havi szinten is értelmezhető árcsökkenés történt az élelmiszerek frontján. Megnéztük azt is, hol a legolcsóbb a spárga, a párizsi és a csirkemáj.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG