1p
Míg a Google folyamatosan teszteli saját automata, vezető nélküli járműveit a kaliforniai utakon, többen arra figyelmeztetnek, hogy a világ még csak most kezdi kiheverni azt a sokkot, amelyet egy évszázaddal ezelőtt a lóvontatás nélküli kocsik elterjedése okozott. A Google azonban erősen lobbizik, hogy minél hamarabb, akár már jövőre megjelenhessenek a forgalomban a vezető nélküli taxik, vagy áruszállítók.

A Google által autonómoknak nevezett autókkal kapcsolatos kérdéseket vitatták meg nemrégiben szilícium-völgybeli technológusok, jogászok és kormányzati szakemberek egy egynapos szimpóziumon. A Google amellett érvelt, hogy ezek az emberi irányítást felváltani hivatott, számítógép vezérelte rendszerek egyre inkább megvalósíthatók, és elterjedésükkel nagymértékben kiküszöbölhetők az emberi hibák. Márpedig az ilyen okokra visszavezethető közlekedési balesetekben évente 33 000-en meghalnak és mintegy 1,2 millióan megsérülnek - csupán az Egyesült Államok útjain.

Mindemellett az automatikus vezérlésű járművek a lehető leghatékonyabb üzemanyag-felhasználással és a legalacsonyabb károsanyag-kibocsátási értékekkel is büszkélkedhetnek. Arról nem is beszélve, hogy az új technológia térnyerése ismét az iparág vezető hatalmává tehetné az Egyesült Államokat. Ugyanakkor foglalkozni kell a jogi felelősség, az adatvédelem és a biztosítási szabályozás kérdéseivel.

Fotó: google.com

Napjaink nagy autógyártói már egy sor fejlett, mozgásérzékelésen alapuló biztonsági funkciót beépítenek a járművekbe, ezek vagy segítik, vagy - néhány esetben - korrigálják a vezető ténykedését. A Google projektje azonban ennél jóval tovább megy: utasokká teszi a sofőröket, miközben azok együtt haladnak a forgalomban a hagyományosan emberek vezette járművekkel.

Sebastian Thrun, a Mountain View-i cég kutatási programjának igazgatója a közelmúltban arról számolt be, hogy számítógép vezérelte önműködő járműveik már 200 000 mérföldet (mintegy 322 000 kilométert) tettek meg balesetmentesen. Az elmúlt két évben a Google az autógyártókkal közösen lobbizott azért, hogy a jogalkotók feloldják az automata járművek közlekedésének tilalmát az amerikai utakon. Nevada volt tavaly az első olyan állam, amelyik engedélyezte a vezető nélküli járművek közlekedését. Hasonló jogszabálytervezeteket terjesztettek a döntéshozók elé Floridában és Hawaiion is.

A Google korai sikereinek ellenére vannak még technológiai korlátok is. Néhány dolog például magától értetődő egy autót vezető ember számára - mondjuk, amikor egy rendőr karjelzésekkel tereli el a forgalmat -, az ilyen helyzetet kezelni képes mesterséges intelligencia, amelytől áttörést várnak, viszont még egy ideig várat magára. További kérdésként vetődik fel, hogy képes lenne-e egy udvarias és törvénytisztelő robotjármű boldogulni a valós környezetben hiszen egy udvarias autó akár az örökkévalóságig ott ragadhat a kereszteződésben, mert rajta kívül senki sem áll meg.

Mivel sok még a megválaszolatlan kérdés, a szakértők csupán meglehetősen óvatos előrejelzésre vállalkoztak arra vonatkozóan, hogy mikor is érkezhet el az automata járművek ideje. Úgy vélik, minderre talán húsz év múlva kerülhet sor, bár lehet, hogy akkor is csak korlátozott útvonalakon közlekedhetnek majd. Többen azonban azt állították, hogy a Google erős lobbitevékenységet folytat az egyes államok törvényhozóinál az automata járművek engedélyezéséért, méghozzá abban a reményben, hogy akár már 2013-ban vagy 2014-ben megjelenhessenek a forgalomban a vezető nélküli áruszállítók vagy taxik.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG