A Magyar Nemzet keddi száma szerint van olyan helyhatóság, amelyik emiatt saját üzemeltető céget sem bírt alapítani, mert a korábban jelentkező szakmai befektetők később elálltak a szerződéstől.
Eleinte biztosan veszteséges lesz
Korábban megírtuk, hogy több kisebb település életét nehezíti meg a hulladékszállításra vonatkozó szabályozás, amelynek első fázisa július 1-jével lép életbe. Innentől ugyanis csak olyan társaság kaphat engedélyt közszolgáltatásra, amelyben legalább 51 százalék az önkormányzati vagy állami tulajdon. Ez azonban több olyan település esetében nem valósult meg határidőre, ahol jelenleg magáncégek szállítják el a szemetet.
Biztosan nem lesz nyereséges eleinte a szemétszállítási tevékenység - mondta a Magyar Nemzetnek Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) elnöke.
Átveszik a multik szerepét
Schmidt Jenő szerint a kormányzat intézkedései helyesek, mert így az ágazatban nem keletkezik majd extraprofit. Jelenleg a lakossági hulladékgazdálkodásban a cégek 60-70 százaléka önkormányzati tulajdonú, így ezek képesek átvenni a külföldi multik szerepét. Ugyanakkor nem valószínű, hogy a települések a lerakási adó és a rezsicsökkentés kapcsán keletkező esetleges veszteségek fedezésére bármilyen kompenzációt kapnának az államtól - mondta.
Schmidt Jenő úgy látja, hogy az átalakulások miatt nem várható fennakadás a szemétszállításban. A TÖOSZ elnöke szerint egyrészt abban bíznak, hogy a termékdíjból származó bevételből az önkormányzatok a korábbiakhoz képest több juttatást kaphatnak, emellett a hatékonyságnöveléssel csökkenthetők a veszteségek. Hozzátette: a szemétszállító cégek többségénél profiltisztításra van szükség, ki kell rostálni a társaságok szerződéseit, amelyek például sportcsapatok vagy más szervezetek támogatását tartalmazzák.