Kerüljük az összeomlást és spóroljunk!
Az egyik fontos terület, ahol a cégek segítségére lehet a felhő, az az infrastruktúra skálázása - magyarán a hardver- és szoftverkapacitás ügyféligényekhez történő rugalmas igazítása. A legjobb példa erre az internetes kereskedelem: egy webáruház látogatottsága, így a szerverek terhelése messze nem egyenletes az év során. Néha előre látható módon (például a "fekete péntek", vagy egy különösen jó akció) esetén, máskor szinte a semmiből érkezhet egy nagyobb roham, amit az év "nyugisabb" napjaira tervezett infrastruktúra nem bír el. Ilyenkor akár a teljes webáruház összeomolhat, épp akkor, amikor a legnagyobb bevételt tudná realizálni a cég. Ha viszont a csúcsterhelésre felkészített kapacitás mellett üzemeltetjük egész évben a szervereinket és infrastruktúránkat, az fölösleges többletköltséget jelenthet az év többi részében.
A felhő alapú szolgáltatók viszont lehetővé teszik, hogy saját szerverek helyett mindig akkora kapacitásért fizessünk, amekkorát a forgalmunk épp megkíván.
Dokumentumok és táblázatok a felhőben
A felhőalapú irodai szolgáltatások esetében is gyakori, hogy a felhasználóink száma alapján kell fizetnünk a szoftverekért - emellett lehetővé teszik a közös munkát, akár egyidejűleg is használhatjuk a projektekhez szükséges dokumentumokat és táblázatokat. Ezek megosztása linkek segítségével történhet, nem pedig nagyméretű fájlok oda-vissza küldözgetésével, ami amellett hogy egyáltalán nem zökkenőmentes és a postafiókok telítődéséhez vezethet, messze nem hatékony abból a szempontból sem, hogy sosem tudhatjuk, hogy az utolsó, legfrissebb verzión dolgozunk-e éppen. A felhőalapú irodai szolgáltatások emellett gondoskodnak helyettünk a biztonsági mentésekről is.
A digitális iroda ráadásul sok mindenben tehermentesíti az IT-csapatot is, akik sokkal hasznosabb dolgokkal foglalkoznak ahelyett, hogy a helyben meglévő szoftverek telepítésével, karbantartásával foglalkoznának...
Home office, okosan
A távmunka nem azt jelenti, hogy éjjel-nappal dolgozunk: a home office lehetősége a rugalmas munkaidővel együtt komolyan növelheti a hatékonyságot egy kkv-nál is. A fentebb említett felhőalapú irodai szolgáltatások néhány más felhőalapú szolgáltatással kiegészítve lehetővé teszik, hogy fizikailag teljesen máshol tartózkodó kollégák egyidőben, együtt dolgozzanak egy projekten. Ha az ehhez szükséges erőforrások bárhol elérhetőek, a kollégák egy alkalmas felületen akár chat, akár videochat formájában is könnyen össze tudnak kapcsolódni, akkor nem számít, hogy valaki otthonról dolgozik, az irodából vagy épp egy többnapos külföldi konferenciáról akar bekapcsolódni a munkába. Arról nem is beszélve, hogy ez valódi lehetőséget jelent a kisgyermekes kollégáknak vagy a mozgásukban korlátozottaknak, hogy teljes mértékben részt vehessenek a cég folyamataiban.
Big data – a legkisebbeknek is
2018-ban már nem csak a legnagyobbaknak jár az a kiváltság, hogy irdatlan mennyiségű adat feldolgozásával jussanak elengedhetetlen információhoz - például arról, mivel lehetnének vonzóbbak az ügyfeleiknek. A "big data" elemzése valóban komolyabb számolási és feldolgozási kapacitást igényel, ennek technikai igényeit viszont szintén remekül ki lehet elégíteni a felhő használatával. Így ha rengeteg adatot szeretnénk elemezni, akkor elég a gyors internetkapcsolatot biztosítani - egyre több nyílt forráskódú „cloud computing” platform áll a kkv-k rendelkezésére ahhoz, hogy megvizsgálják ügyfeleik szokásait és viselkedését, elemezzék a mindennapi munka során előálló óriási adathalmazt, következtetéseket vonjanak le a döntéshozatalhoz.
Az igazi biztonság a felhőben van?
A felhőalapú szolgáltatások megjelenésekor meglévő adatbiztonsági aggodalmak mostanra rengeteget enyhültek, a szolgáltatók komoly erőfeszítéseket tettek a biztonság megerősítésére és kommunikálására is. Még ha úgy is tűnik, hogy a hackerek egy lépéssel mindig előrébb járnak, az gyakorlatilag biztosra vehető, hogy egy átlagos kkv a saját erőforrásaival nem tud olyan fokú adatbiztonságot garantálni, mint egy felhőalapú szolgáltatás biztosítására és védelmére szakosodott világcég - aki adott esetben még kártérítést is vállal, ha miatta történik valamilyen adatvesztés. Márpedig az adatok biztonsága kulcsfontosságú egy 21. századi vállalkozás a legritkább esetben tudja komoly veszteség nélkül átvészelni, ha adatai elvesznek.
Valódi adatbiztonságról természetesen csak akkor beszélhetünk, ha az adatok másodpéldánya fizikailag is elkülönülten tárolódik - hiába volt helyben biztonsági másolatunk, ha leégett az egész irodánk... a felhőalapú adatbiztonsági szolgáltatások a legnagyobb vészhelyzetben is segíthetnek az adatok visszaállításában és az üzletmenet zökkenőmentes szolgáltatásában.
A cikk támogatója a Vodafone Ready Business Index. Töltse ki a kérdőívet és tudja meg, vállalkozása felkészült-e a jövő kihívásaira! Tovább a kérdőívre >> |