A Budapest és Pest megye régióra (KMOP 1.2.1.-11/M ) vonatkozó pályázati kiírást már fel is függesztették, a vidéki (GOP 2.1.1-11/M ) még fogad be pályázatokat, ám itt kevés a rendelkezésre álló forrás - aki innen pénzt akar szerezni, jobb ha siet.
A program lényege, hogy az állam által pályázaton kiválasztott közvetítő szervezetek kötött keretek között olcsó, a piaci kamatozásnál kedvezőbb hitelt biztosítanak a mikrovállalkozásoknak, amit az állam vissza nem térítendő támogatással egészít ki (ennek uniós és költségvetési forrásai vannak).
Nőtt a keretösszeg és vele együtt a bizonytalanság
Az NFÜ által kiírt pályázatokat professzionális hitelközvetítők, vállalkozásfejlesztő alapítványok és a takarékszövetkezetek közvetítik és hitelezik a kkv-k felé - akiket szintén pályázaton választottak ki. A kkv-k tehát rajtuk keresztül juthatnak az állami támogatásokhoz és a kedvezményes hitelekhez. A kombinált mikrohitel-pályázatokat a kereskedelmi bankoknál ne is keressük. Nem mindegy, hogy milyen közvetítőhöz fordulunk, hiszen a pályázat egyes részei ugyan kötöttek, de a hitelezők különböző egyedi termékelőnyök kidolgozásával próbálják meg bevonzani az ügyfeleket, így például a közvetítési díjak és egyéb kiegészítő termékek esetében is van eltérés - érdemes tehát végignézni egy-egy pályázatnál, hogy a közvetítők mit ajánlanak. Mivel a vissza nem térítendő támogatást a cégek csak utólag kapják meg, nagy könnyebbséget jelenthet a kkv-knak, ha addig "áthidaló" hitelhez jut, a közvetítők ilyen termékekkel is segítik a megvalósítandó projekteket. Nem utolsó sorban pedig az ügyfelek kockázati elbírálását a közvetítők végzik - vagyis nem egy egységes sztenderd alapján dől el, ki kaphat hitelt a támogatott beruházáshoz. |
Úgy tudjuk a Pest megyei és budapesti cégeknek kiírt pályázatot bár egyelőre csak felfüggesztették, nem valószínű, hogy folytatják, hiszen nem áll rendelkezésre több forrás. Ezen a pályázaton 14,5 milliárd forintnyi vissza nem térítendő támogatásra pályáztak a cégek, de ebből csak 8,6 milliárdot ítéltek meg az érintetteknek. A többi pályázatot is elbírálták, de az ügyfeleket arról értesítették, hogy tartaléklistán vannak a már említett forráshiány miatt.
A program sikerességét jól mutatja, hogy eredetileg 3 milliárdos keretösszeget írtak ki, amit aztán folyamatosan emeltek, látva, hogy igény van a forrásbevonásra. Ahogy azonban nőtt a keretösszeg, úgy nőtt a bizonytalanság is - az állam végül több pályázatot összevonva különböző csoportokra határozott meg keretösszegeket, így egyelőre azt is nehéz megmondani, hogy egy-egy adott pályázatra mennyi forrás áll rendelkezésre.
Tavasszal a kormány a vissza nem térítendő támogatás és a hozzá felvehető hitel maximális összegét is megemelte, korábban ez 4 + 8 millió forint volt, most 10 + 20 millió forint - ez pedig nagy lendületet adott a programnak.
Elbírálás: kitolt határidő
A földrajzi bontás a beruházások helyére vonatkozik, tehát jelenleg budapesti és Pest megyei cégek is csak vidéki beruházási helyszínre tudnak pályázni - mondta el kérdésünkre Moskovits Pál, a program szerződött közvetítő szervezete, a BG Finance Zrt. vezérigazgatója.
Budapesten a vállalkozások "hamar ébredtek" és pályáztak is, a 14,5 milliárd forintnyi vissza nem térítendő támogatási igény mögött 2500 pályázó áll, közülük eddig 1500-an kaptak valóban pozitív választ - mondja Moskovits. Vidéken később kaptak kedvet a vállalkozások, eddig 5800 mikrovállalkozás jelentkezett 32,7 milliárd forintnyi támogatásért és ebből 3500-an kaptak pozitív választ (összesen 18,7 milliárdnyi támogatást jelent ez).
A többi vállalkozás egyelőre válaszra vár, a pályázatok elbírálására 30 nap áll rendelkezésre, az állam ezt július-augusztusban 15 nappal toldotta meg, de erre lehetősége is van - magyarázza Moskovits. Akik tehát 45 napja adták be a pályázatukat, azoknak még nem kellett választ kapniuk, de a feldolgozás alatt álló volumen is jelentős, ami nagy terhet ró az állami bürokcráciára is.
A kombinált mikrohitel-programban hardver- és szoftverbeszerzésre valamint ingatlanfejlesztésre lehet pályázni. A mikrohitel mellé járó vissza nem térítendő támogatásra most induló vállalkozások is pályázhatnak. Mikrovállalkozásnak számít a pályázati kiírás szerint az a cég, melynek nettó árbevétele legfeljebb 2 millió euró, alkalmazottainak száma nem haladja meg a 9 főt. A mikrohitel összege minimum 1 millió, maximum 20 millió forint lehet, de maximum az elszámolható projektérték 60%-a, a mellé járó támogatás összege legfeljebb 10 millió forint lehet. Az önerő a projektérték 10%-a. A tőketörlesztés türelmi ideje maximum 1 év, a hitel futamideje maximum 120 hónap lehet - a hitel fix kamatozású forinthitel, a kamat maximum 9% lehet. A projekt fenntartási időszaka 3 év. A szerződött közvetítők ezen felül különböző díjakat is felszámolhatnak (hitelbírálat, kezelési költség, stb.), ezekről mindenképpen tájékozódjunk előre, hogy ne érjenek minket meglepetések a szerződéskötéskor. |
Az idő pénz
A kormány a nyáron a vidéki mikrovállalkozások számára kiírt pályázatokhoz járó vissza nem térítendő támogatások keretösszegét 81 milliárd forintra növelte. Azonban több pályázat összevonására került sor itt is, ami egyfelől rugalmasságot biztosít a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek (NFÜ), hogy több pénzt allokáljon a piaci igények valamint a benyújtott pályázatok alapján bizonyos területekre, ugyanakkor egy-egy pályázaton belül növeli a bizonytalanságot, hiszen - ahogy arra már utaltunk - nem tudni pontosan egy-egy pályázatra mekkora keretösszeg jut.
Az egyetlen kapaszkodót az jelentheti a pályázóknak, hogy az anyagokat a beérkezés sorrendjében dolgozzák fel és bírálják el, vagyis az idő pénz: aki gyorsabb, nagyobb valószínűséggel tud támogatáshoz jutni. Moskovits Pál szerint az érdeklődés akkora, hogy akár perces is dönthetnek abban, ki az, aki még belefér a keretösszegbe és ki az, aki lekésik a lehetőségről.
Az érintett mikrovállalkozások nagy része folyamatosan forráshiánnyal küszködik, a tapasztalatok azt mutatják, a budapesti pályázók 80% kihasználta a maximális támogatást, a vidéki cégek azonban jellemzően kisebb értékű beruházásokat hajtanak végre, így kevesebb forrásra is van szükségük. A BG Finance tapasztalatai szerint sokan ingatlanvásárlás- vagy -felújítás, -bővítés miatt pályáznak, ezzel a konstrukcióval ugyanis adott esetben az is előfordulhat, hogy a hitel törlesztőrészlete alacsonyabb, mint a cégek által a vásárlás előtt bérelt iroda vagy telephely havidíja.
Rizikó, amivel számolni kell
Moskovits Pál |
Ha gördülékenyen zajlana a pályázatok elbíráslása, akkor is sok idő eltelik, mire a pályázó a pénzéhez jut. Eleve az elbírálás minimum 30 nap, majd a hitel folyósításával is elmehet két hét, így máris másfél hónapnál tartunk, de Moskovits Pál szerint ez még kezelhető átfutási idő lenne. A gond az, hogy például hiánypótlás esetén vagy egyéb csúszásnál a vásárlás is kútba eshet, például egy ingatlan esetében az eladó találhat tőkével rendelkező vevőt másfél-két hónap alatt, és nem várja meg a pályázati forrásra váró, bizonytalanabbnak számító kkv-t, mire fizetni tudna. Ez azonban a legtöbb pályázatnál így van, jobb, ha erre felkészülünk és számolunk ezzel a rizikóval. Ha egy kkv mindenképpen megvásárolná az ingatlant, saját forrásból már a pályázat elbírálása alatt is megteheti ezt, ha tudja.
Nem érdemes a pályázatíró cégen spórolni
A pályázati pénzek így is nagyon fontosak a kkv-k és főleg a mikrovállalkozások számára, hiszen piaci alapon szinte senki nem juttat számukra hitelt. A piaci forint hitelek 15-20%-os kamata helyett ráadásul a kombinált mikrohitelek esetében a kamat maximum 9% lehet. Moskovits Pál tanácsa szerint összetett hitelcél esetén jobb, ha a kkv-k pályázatíró cégekhez fordulnak, ezek ugyanis nemcsak a megfelelő kiírások felkutatásában segíthetnek a cégvezetőknek, valamint a pályázat beadásában, hanem a záródokumentumok elkészítésében és a pályázati elszámolásban is.