GTG / Monika Rittershaus |
Verdi maga legkedvesebb operáját, a Macbeth-et 1847. március 14-én mutatta be a Teatro della Pergolában - abban az operaházban, amely 1656-ban nyitotta meg kapuit, tehát a Macbeth premierje idején is patinás intézménynek számított.
A darab Shakespeare azonos című műve alapján készült, a szöveget Francesco Maria Piave és Andrea Maffei írták. A nagy művek születése körül gyakran van valami drámai körülmény, a Macbeth-hez viszont kivételesen nem társul semmi ilyesmi - a siker azonnali és elsöprő volt.
Véren és bűnökön át visz út csak a trónhoz, de annak jaj, ki gyáva, visszariad az úttól, s remeg a lába!
A történet szerint Macbeth felesége unszolására meggyilkolja a királyt, s önmaga foglalja el a trónt. Azonban a gyermekeik elvesztésébe, a korábbi háborúk traumáiba és a jó király meggyilkolásának terhébe lassan mindketten beleőrülnek, majd igazi shakespeare-i halált szenvednek. Aki nem olvasta, tegye meg, mert nagyon izgalmas. Akinek nincs ideje olvasni, az legalább nézze meg azt a filmet, amit Justin Kurzel rendezett Michael Fassbender és Marion Cotillard főszereplésével.
Hogy Macbeth vagy Lady Macbeth a főhős, az az olvasótól illetve a rendezőtől függ - az azonban biztos, hogy Verdi olyan erős áriákat írt Lady Macbeth karakteréhez, hogy nehéz nem az ő tragédiáját középpontba állítani.
Jöjj hát, hadd öntsem a szívedbe erőm és bátorságom!
Íme Lady Macbeth leghíresebb áriája, a Nel di della vittoria io le incontrai, a levél-jelenet. Az éjszaka közepén levél érkezik Macbeth-től, melyben vall a jóslatról és a tervéről szerelmének. Az ária a valaha élt legjobb operaénekesnő, Anna Netrebko előadásában, a Metből szól.
Egy érdekesség: van itt egy, a darabba egyébként nem illő főhajtás Netrebko részéről. A levelet a színpadon Netrebko nem olvassa végig, hanem egy idő után fejből mondja a szövegét. Maria Callas játszotta hajdan úgy Lady Macbethet hogy bele sem nézett a szövegbe: az volt a gondolata, hogy Lady Macbethet annyira feltüzelte a levél tartalma, hogy már vagy ezerszer olvasta az éjjel folyamán és már fejből tudja. Ebben a verzióban viszont látjuk, hogy Lady Macbeth megkapja a levelet, először olvassa azt, nem kellene fejből tudnia. Vagy egy banális rendezői hiba ez, mely szokatlan volna a Mettől, vagy inkább Netrebko elődje előtt tiszteleg.
(Kiegészítő információ: a leghíresebb Macbeth-áriát a legjobb operaénekesnő áttetsző hálóingben adja elő.)
Az előadást most Európa egyik legizgalmasabb operaházában, a Gran Teatre del Liceu-ban, Barcelonában tekinthetjük meg október 7. és 23. között Christof Loy német rendező kreációjában.
Ti árnyak a mélyben, ti sápadt arcú rémek, ti adtok véres bűnre erőt a földi lénynek
A katalán operaház 1847 áprilisában nyitotta meg kapuit, azóta eléggé mostohán bánik vele a sors. Többször leégett, legutóbb 1994-ben, volt katonai kórház illetve bombaraktár és fegyvertár, 1893-ban pedig terroristák két bombát helyeztek el az évadnyitó előadás alatt a nézőtéren, melyből egyet sikerült is felrobbantaniuk, számtalan ember halálát okozva.
Mára az egyik legmodernebb operaház, a repülőgépekhez hasonlóan monitorok vannak minden ülés hátán, így mindenki kiválaszthatja, milyen felirattal akarja nézni a darabot, illetve kérhet az előadáshoz jegyzeteket, magyarázatot is.
A Macbethet ha lehet, még komorabbá tette Loy, aki az operára mint képzőművészeti eszközre tekint- Ez látszik az előadáson is: a színek, fények, díszletek tökéletes komor összhangot képeznek.
Bár a Gran Teatre nem mindig tud feltétlenül világhírű sztárokat felsorakoztatni, azt azért tudni kell, hogy a szereposztás egészen kiváló, a hangokra nem lehet kifogása senkinek.
Jegyek 15-től 300 euróig kaphatóak. Az előadás honlapja >>