Az EU és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) valószínűleg elfogadja a magyar kormány által hétfőn Brüsszelben beterjesztett, Széll Kálmán Terv 2.0 című programot, amelynek vannak végrehajtási kockázatai, de a Magyarországgal szemben folyó túlzottdeficit-eljárás megszüntetéséhez és a kohéziós támogatások részleges felfüggesztéséről hozott döntés visszavonásához jó eséllyel elégséges lesz - vélekedtek a program hétfői ismertetése utáni értékeléseikben londoni felzárkózó piaci elemzők.
A kormány 5 új adót vezet be, a telefonadó már nyártól él. Az idei kiigazítás 150 milliárdos, a jövő évi közel 600 milliárd forintos. Részletek >>> |
Egyes citybeli szakértői vélemények szerint ugyanakkor lehetséges, hogy Brüsszel és az IMF a tervben foglalt jövő évi kiigazítási intézkedések minőségével nem lesz teljesen elégedett.
Vannak végrehajtási kockázatok
Az egyik legnagyobb londoni befektetési bankcsoport, a Barclays Capital közgazdászai kommentárjukban közölték: megítélésük szerint a Széll Kálmán Terv 2.0 "általánosságban olyan tervezetnek tűnik", amelyet az IMF és az EU várhatóan elégségesnek fog ítélni az idei és a jövő évi államháztartási deficitcélok teljesítéséhez.
A ház londoni elemzői szerint valószínű az is, hogy az unió és a valutaalap "kérdéseket fog feltenni" az egyes intézkedések hatásaival kapcsolatban, és a programnak vannak végrehajtási kockázatai is, amelyek a kormányzati előrejelzéseknél alacsonyabb megtakarításokat eredményezhetnek. A kormány által kijelölt hiánycélok azonban jóval a 3 százalékos GDP-arányos felső tűréshatár alatt vannak, így elégséges mozgástér lesz arra az esetre, ha az intézkedésektől várt bevételek elmaradnának a tervezettől.
A Barclays Capital londoni elemzői a Széll Kálmán Terv 2.0-t értékelő kommentárjukban közölték, hogy véleményük szerint az Európai Bizottság a túlzottdeficit-eljárás előírásait teljesítő programként fogja elfogadni a tervezetet, és visszavonja azt a döntését, amelynek alapján felfüggesztenék 495 millió euró folyósítását a Magyarországnak jövőre rendelkezésre álló 1,7 milliárd eurós kohéziós pályázati keretből.
A cég szerint a program "hasznos megalapozója lehet" az IMF/EU-tárgyalásoknak is, "ha azok elkezdődnek".
A Barclays Capital londoni elemzői ugyanakkor azt is kiemelték hétfői kommentárjukban, hogy a konvergenciaprogram az EU túlzottdeficit-eljárásához kapcsolódik, és közvetlenül nem része az IMF/EU-finanszírozási csomagról szóló tárgyalások elkezdéséhez szükséges feltételeknek.
"Indokolt az óvatosság"
A 4cast nevű vezető londoni pénzügyi elemzőcég közgazdászainak hétfői elemzése szerint a Széll Kálmán Terv 2.0 által felvázolt rövid távú makropálya "többé-kevésbé reálisnak tűnik", legalábbis ami a GDP-növekedést illeti. A ház szerint a 2012-re és 2013-ra szóló hiány-előrejelzések is "tarthatónak tűnnek" a tervben foglalt intézkedések alapján.
A 4cast elemzői is közölték ugyanakkor, hogy látnak "jelentős" végrehajtási kockázatokat. Megfogalmazásuk szerint "az első Széll Kálmán Terv részleges és lassú ütemű végrehajtása is arra vall, hogy indokolt az óvatosság".
A 4cast szakértői másrészről azonban szintén úgy értékelték, hogy a tervezet elégséges lehet a Magyarországgal szembeni túlzottdeficit-eljárás megszüntetéséhez és a kohéziós támogatások részleges felfüggesztésének elkerüléséhez.
A program rövid távon, költségvetési értelemben előrelépést jelent, bár ahhoz önmagában valószínűleg nem lesz elég, hogy eloszlassa a kibocsátási potenciállal és az adósságdinamika fenntarthatóságával kapcsolatos középtávú piaci aggályokat - vélekedtek a 4cast elemzői.
Orbán Viktor és Barroso a legutóbbi EU-csúcson |
A ház szakértői szerint a jelenlegi külső környezetben egyedül a Széll Kálmán Terv 2.0 várhatóan ahhoz sem ad elégséges támogatást, hogy a kormány fenntartható kamatszint mellett értékesíthessen eurokötvényt a nemzetközi adósságpiacon, ezért a 4cast elemzői változatlanul szükségesnek tartják az IMF/EU-programot.
A JP Morgan globális pénzügyi szolgáltató csoport londoni befektetési részlegének felzárkózó térségi elemzői hétfő esti kommentárjukban kiemelték, hogy a Széll Kálmán Terv 2.0-ben szereplő, 2012-2013-ra szóló kiigazítás méreteiben megfelel az Európai Bizottság legutóbbi javaslatainak, és végrehajtása esetén lehetővé teszi az államháztartási hiánycélok teljesítését.
A kiadási oldalt alig érinti a kiigazító csomag
A JP Morgan szakértőinek véleménye szerint azonban lehetséges, hogy az EU és az IMF nem lesz megelégedve a 2013-ra tervezett kiigazítási intézkedések minőségével. A ház saját becslése szerint ugyanis a jövő évi költségvetési lépéseknek hozzávetőleg csak a 28 százaléka érinti majd a kiadási oldalt, jóllehet a 2012-ben esedékes intézkedéseknek a 77 százaléka kiadási jellegű.
A JP Morgan londoni elemzői szerint így továbbra sem egyértelmű, hogy a terv összetétele megfelelő lesz-e a magyar államháztartási hiánycsökkentés fenntarthatóságával kapcsolatos EU-aggályok eloszlatásához, és lehetővé teszi-e a kohéziós folyósításokra vonatkozó szankciók feloldását.
A cég szakértői szerint ugyanakkor a kiigazítási intézkedések keretében bejelentett új adófajták - jóllehet némelyikük továbbra is csak bizonyos szektorokat terhel - jóval kevésbé lesznek torzító hatásúak a kivezetendő válságadóknál.