A június 8-án tartott választásokon a kormányzó Konzervatív Párt elvesztette abszolút többségét az alsóházban, és külső támogatásra szorul törvényjavaslatai, köztük a sarkalatos bizalmi és költségvetési jellegű törvények elfogadtatásához.
A YouGov brit közvélemény- és piackutató cégcsoport és az egyik legtekintélyesebb londoni gazdasági-pénzügyi elemzőház, a Centre for Economics and Business Research (CEBR) kedden ismertetett közös felmérése kimutatta, hogy az általános fogyasztói bizalmi index a választások előtti 109,1-ről 105,2-re csökkent.
A Brexittel kapcsolatos cikkeinket itt lehet megtalálni. >>> |
A YouGov/CEBR-felmérés számítási módszertana szerint ez összeomlásszerű visszaesés, mivel az index többhónapos időtávlatokon belül is tipikusan néhány tizedponttal változik.
A fogyasztói bizalom mérőszáma továbbra is pozitív tartományban van, a módszertan szerint a 100-as szint a semleges középérték, az ez alatti mutatók jeleznek negatív hangulatot.
Egyre bizalmatlanabbak a britek
A CEBR a felmérés adatait ismertető keddi elemzésében kiemeli azonban, hogy a fogyasztói bizalom indexe majdnem ugyanolyan hevesen reagált a választási eredményre, mint a brit EU-tagságról rendezett tavaly júniusi népszavazásra. A referendumon a kilépést pártolók kerültek többségbe, és az utána elvégzett YouGov/CEBR-felmérésben a fogyasztói index 111,9-ről 104,3-ra zuhant.
Douglas McWilliams, a Centre for Economics and Business Research alelnöke a keddi adatismertetéshez fűzött kommentárjában kifejti: a jelek arra vallanak, hogy a választási eredmény súlyos hatást gyakorolt a gazdasági kilátások megítélésére, amelyet már a Brexitet övező bizonytalanságok is rontottak.
McWilliams szerint az adatokból következtethetően a fogyasztók bizalma erőteljesen megrendült saját pénzügyi helyzetükkel és még inkább az ingatlanárakkal kapcsolatban, ez pedig hatással lesz a kiskereskedelmi fogyasztási kiadásokra.