6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Egy amerikai befektetési társaság is jelentős részben ösztönzi az amazóniai esőerdő irtását egy tényfeltáró portál szerint. A Blackstone által birtokolt brazil cégek fejlesztései az agrárbizniszt felpörgetik, az Amazonast viszont tovább pusztítják. Egy helyi szakértő a Privátbankár.hu-nak azt mondta, hogy mindez nem lenne lehetséges a brazil kormány támogatása nélkül.
Kutyavilág. Felperzselt föld az Amazonas-medencében. EPA/Fernando Bizerra Jr.

Az Európában elterjedt közvélekedés szerint az amazóniai erdőtüzekért nagyrészt a helyi „földrablók” és gazdálkodók felelősek, akik egyre több területet gyújtanak fel és vesznek el az esőerdőtől annak érdekében, hogy azon növényeket termesszenek vagy állatokat tenyésszenek.

A környezetvédők emellett Jair Bolsonaro brazil elnököt is hibáztatják, aki már kampányában a gazdálkodók mögé állt, majd elnökként enyhítette a bírságokat, leépítette a környezetvédelmi felügyeletet, és ezáltal közvetve segítette a pusztítást.

Amerikai érdekeltség

Úgy tűnik azonban, hogy a szálak még ennél is távolabbra vezetnek. Az erdőirtásokért ugyanis komoly felelősség terhel két olyan brazil céget, amelyeket egy amerikai befektető birtokol – állítja a The Intercept.

A Glenn Greenwald Pulitzer-díjas oknyomozó újságíró által vezetett tényfeltáró portál azt írja: ezek a vállalatok ellenőrzésük  alá vonták és kiirtották az esőerdők egyes területeit, és segítettek megépíteni egy vitatott megítélésű főutat a földek és az új, mirititubai kikötőjük között, ahol a gazdálkodók által termelt gabonát és szójababot hajókra rakják, és elszállítják nagyobb kikötőkbe.

Ezek a cégek tehát közvetve ösztönzik a növénytermesztést az (egykori) esőerdő területén, és segítik a termények exportját.

Trumppal is jóban vannak

A szóban forgó vállalatok egyike a Hidrovias do Brasil, amely üzemelteti az Amazonas-medence mélyén fekvő kikötőt. A cég nagyrészt – részben a Pátria Investimentoson keresztül  – a világ egyik legnagyobb befektetési társaságának, a New York-i székhelyű Blackstone-nak a tulajdonában van, amelynek társalapítója és vezérigazgatója Stephen Schwarzmann.

Az üzletember Donald Trump amerikai elnök közeli szövetségese és tanácsadója, és az elmúlt években több millió dollárral támogatta a republikánusok szenátusi vezetőjének, Mitch McConnelnek a lobbiszervezeteit.

Trump köztudottan jó kapcsolatokat ápol Bolsonaróval, akit a jelek szerint a Blackstone is erősen támogat.

Út a vadonban

Ami a részleteket illeti, mind a kikötő, mind az azt a termőföldekkel összekötő út, a B.R. 163-as is régóta vitatéma Brazíliában.

A Hidrovias még 2016-ban jelentette be, hogy exportálni fogja az út mentén termelt szójababot, és folytatja a fejlesztését. Bolsonaro pedig hatalomra kerülése után, idén tavasszal azt közölte, hogy a cég partnerként vesz részt az út kiépítésében és privatizációjában.

A fejlesztéssel persze önmagában nem lenne baj, sőt, gazdasági szempontból alighanem indokolt. Az viszont már probléma, hogy az építkezés további erdőirtással jár, a szállítás megkönnyítése pedig felgyorsítja az esőerdő termőfölddé válásának folyamatát.

A 163-as út és a mirititubai kikötő műholdképen. Forrás: Google Maps

A B.R 163 körüli irtási terület a kétezres évek óta csaknem folyamatosan nőtt – erről a Financial Times is beszámolt –, ami ellen az őslakosok és a környezetvédők rendszeresen demonstráltak, és ezzel fennakadásokat okoztak a forgalomban. Ennek ellenére a cég nem állt el tervétől, sőt, meg kívánja duplázni a kikötő kapacitását.

Virágzó agrárbiznisz

Az Amazonas helyén tehát lassan egy profitorientált agrárbiznisz jön létre. Ez a folyamat nagyrészt a „földfoglalókhoz” kötődik, akik illegálisan kiirtják az erdőt, az így megtisztított területet eladják agráripari cégeknek, amelyek azokon haszonnövényeket termesztenek. Ezt a termést szállítják a kikötőkbe exportra (legalábbis részben).

A brazil elnök már világossá tette, hogy pártolja ezt a folyamatot. Ezért építette le a környezetvédelmi szerveket és támogatta az agrárbizniszek vezetőit.

Bolsonaro hatalomra kerülésével az invázió egyre rosszabb lesz. Hacsak nem állítják meg, az elnök átgázol a jogainkon és hagyni fogja az esőerdő megszállását. A földfoglalásban nincs semmi új, mára viszont már élet-halál kérdés lett belőle

- mondta az Interceptnek Alexander Zaitchik, a helyi Apurina törzs egyik vezetője.

Esőerdőből szavanna

Az elmúlt évtizedekben az amazóniai esőerdő mintegy ötödét irtották ki. Ha további egyötödöt kiirtanak, akkor fennáll a Die Back, vagyis az erdő szavannává válásának veszélye.

Az erdőirtás megváltoztatja a hőmérséklet és csapadék rendszerét. Ezt a nagy termetű növények nem élik túl, a kisebb fajok viszont teret nyernek, ahogy történt ez a Cerradóban (trópusi szavanna Brazíliában – a szerk.) Az éghajlatváltozás miatt máshol is ugyanez a folyamat játszódhat majd le

- mondta ezzel összhangban a Privátbankár.hu-nak Gustavo Szilágyi brazil geográfus és vidékfejklesztési szakértő.

Minden rendben...

A Blackstone az amerikai portálnak küldött válaszában azt írta, hogy elkötelezettek a környezetvédelem iránt, a Hidrovias pedig az összes szükséges engedéllyel rendelkezik. Kiemelik azt is, hogy segítségükkel könnyebben szállíthatják terményeiket a brazíliai farmerek.

A projektet a Világbank egyik társszervezete is megvédte. Szerintük a Hidrovias és partnerei felelősen tevékenykednek, és a kikötőbe csak olyan szójababot szállítanak, amely a „természetes környezet megóvására érzékeny” kereskedőktől származik.

Mint írták, a nagy cégek betartják azt a 2006-ban született moratóriumot, amely szerint tilos illegálisan kiirtott erdők helyén termelt szójababbal kereskedni.

... vagy mégsem

A portál szerint ugyanakkor nagyon nehéz bebizonyítani, hogy egy szójabab-szállítmány ilyen területről  származik, hiszen ennek leleplezése a gazdálkodóknak sem érdeke. És persze a Bolsonaro-kormány sem érdekelt a cégek megregulázásában. Ráadásul a nagyszabású fejlesztések önmagukban is könnyebbé és olcsóbbá teszik a szállítást, és így ösztönzik a növénytermesztést.

Bolsonaro mindenesetre már bejelentette, hogy további utakat is fejleszteni kíván az Amazonas-medencében, és a Hidrovias is részt vesz számos régiós projektben. Ennek nyomán eddig szinte elzárt területek is elérhetővé válnak a bányászat és a fakitermelés számára, tehát még inkább felerősödhet az erdőirtás.

Ez az üzletnek ugyan jót tesz, az esőerdőn viszont újabb súlyos sebeket ejthet.

A kormány is benne van

Mindezzel kapcsolatban Gustavo Szilágyi a Privátbankár.hu-nak azt mondta: az amerikai tulajdonú cégeknek kétségkívül érdekükben áll működni brazil területeken. Szerinte ugyanakkor az esőerdő pusztításának fő ösztönzője a Bolsonaro-kormány:

Ez a típusú tevékenység nem végezhető az erdő kivágása nélkül, az erdőt pedig nem lehet kivágni a szövetségi állam támogatása nélkül.

(Videókommentárunk a témában: mi történik az Amazonas-medencében? Miért lett egy környezetvédelmi ügyből politikai ügy? És hogyan lehet erről úgy beszélni, hogy ne csináljunk hisztériát, de ne is bagatellizáljuk a történteket?)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Szokatlan időpontban dönthetnek az amerikai kamatról
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 09:26
Az óraátállítás bekavar itt is.
Makro / Külgazdaság Erre vajon mit mond Szijjártó Péter?
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 08:30
Kijöttek a friss külkereskedelmi adatok.
Makro / Külgazdaság Milliókat fizetnek az albérletekért Hollandiában, de a választási kampány a bevándorlásról szólt
Vámosi Ágoston | 2025. október 29. 05:42
Bárhogyan alakul a hollandiai parlamenti választás eredménye, nehéz lesz koalíciós kormányt alakítani. A választókat a megélhetési válság és a csillagászati albérletárak sújtják, a politikusok mégis a bevándorlást helyezték a kampány középpontjába. A szélsőjobboldali Szabadságpárt a legnépszerűbb, de más, széles választói bázissal rendelkező pártok nem akarnak velük kormányozni.
Makro / Külgazdaság Ebből mi lesz? Olajszállítmányt tartottak vissza a horvátok
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 19:41
90 ezer tonna kőolajat a pozsonyi Slovnaft olajfinomítótól.
Makro / Külgazdaság Rossz hír jött a tengerentúlról – még az elemzők is csodálkoznak
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 16:36
Októberben az elemzők által vártnál jelentősebben romlott a Conference Board gazdaságkutató intézetnek az Egyesült Államokra vonatkozó fogyasztói hangulatindexe.
Makro / Külgazdaság Az utolsó helyen végzett Magyarország egy nagyon fontos listán
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 16:14
Ráadásul a mostani eredmény rosszabb lett a tavalyinál. 
Makro / Külgazdaság Trump hátországa a szakadék szélén – egyre nagyobb a baj, és csak rosszabb lesz
Kollár Dóra | 2025. október 28. 15:17
Az amerikai kormányzati leállás elhúzódása egyre súlyosabb következményekkel jár.
Makro / Külgazdaság Fontos dolgokat árult el az EU-s forrásokról Navracsics Tibor
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 13:19
Forrásvesztés nélkül zárta Magyarország a 2014-2020-as uniós pénzügyi ciklust, jelenleg a 3. helyen áll a tagállamok között a felhasználás teljessége alapján – mondta a közigazgatási és területfejlesztési miniszter éves meghallgatásán az Országgyűlés gazdasági bizottságában.
Makro / Külgazdaság Oszkó Péter: Borzalmas állapotban van a beruházási hajlandóság, senki nem mer tervezni
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. október 28. 09:54
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója az október 27-ei élő műsorunk vendége volt. Az 5. évfolyamában járó Klasszis Klub Live 86. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton: 20 perc lesz a menetidő a Nyugatitól a repülőtérig
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 18:40
Az új repülőtéri vasútvonal terveiről tartott tájékoztatót Nagy Márton és Lázár János. Az Mfor kérdéseire részleteket is elmondtak a nyomvonalról, valamint arról is beszéltek, hogy mekkora szakaszon fog a föld alatt futni. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG