Ha torzul a piaci verseny, borítja az egész reklámadót az Európai Unió. Április 24-én hivatalos lapjában tette közzé álláspontját, amit két kifogásra épít Balogh László, a reklámadóblog szerzője szerint:
- a progresszív adókulcsra
- és a 2013-ban keletkezett veszteségek felhasználhatóságára
Az EU álláspontja szerint mindkét esetben fennáll a piactorzítás lehetősége, mert az adókulcs miatt a nagyobb bevételű cégeknek több adót kell befizetniük a felmerült költségektől függetlenül, a veszteségek felhasználása pedig a nem veszteségesen működő cégekkel szemben lenne tisztességtelen.
Az eljárásban a Bizottság álláspontját azzal támasztja alá, hogy „a magyar hatóságoktól kapott, előzetes adatok alapján 2014. november 28-ig 2014. évi adóelőlegként összesen 2 640 100 000 HUF került befizetésre. Az említett előlegként beszedett teljes adóbevétel mintegy 80%-át egyetlen vállalatcsoport fizette be."
Nem mindegy: adó vagy támogatás
A magyar hatóságok érvelése szerint a vállalkozások bevétele és mérete tükrözi a vállalkozások teherviselő képességét, így a nagyobb reklámbevétellel rendelkező vállalkozások reklámadó teherviselő képessége nagyobb, mint az alacsonyabb bevételű társaságoké.
Amíg vizsgálnak, felfüggesztik
Az EU még nem zárta le az ügy vizsgálatát, de mindaddig, amíg nem jutnak döntésre, felfüggesztik a progresszív adókulcs alkalmazását. Amennyiben az EU a fenti vélelmeket versenytorzító állami támogatásoknak minősíti, abban az esetben kötelezheti a kedvezményezetteket, hogy fizessék vissza a tiltott támogatások összegét, írja Balogh László.
A szakértő szerint a vizsgálat végégig még módosulhat a törvény, ezért nem valószínű, hogy az EU szankcionálni fog.