A Privátbankár keddi cikkében szó esett többek között arról is, hogy a pénzpiaci ügynökökkel kötött autóhitelekkel adódnak problémák, így érdemes a szerződéseket szakértővel megvizsgáltatni. Most a Magyar Nemzeti Bank is reagált erre.
Amennyiben a gépjárműhitellel, gépjármű lízingszerződéssel kapcsolatban polgári jogi, elszámolási jellegű vita merül fel (például a szerződés megkötésének jogszerűsége, érvényessége kapcsán), egyedi panaszbeadvánnyal elsődlegesen pénzügyi szolgáltatójukhoz kell fordulniuk az ügyfeleknek - írja közleményében az MNB. E panaszra a szolgáltatónak jogszabályi előírás alapján 30 napon belül írásban, álláspontját részletesen kifejtve válaszolnia kell. Ha a pénzügyi szolgáltató válaszával, így a jogi érveléssel vagy bármely más szemponttal nem ért egyet az ügyfél, az arra illetékességgel és hatáskörrel rendelkező bíróságon polgári peres eljárást indíthat.
Ha érvénytelen, akkor hogyan tovább?
A jegybank felhívja a figyelmet arra is, hogy ha a bíróság esetlegesen érvénytelenít egy szerződést, a felek közötti elszámolást elsődlegesen szintén az ügyfél és a pénzügyi szolgáltatójának megállapodása alapján kell rendezni. Amennyiben ez eredménytelen, úgy szintén a bíróságok jogosultak – egy következő peres eljárásban – e jogkövetkezmények levonására, az elszámolás megállapítására.
Ha egy ügyfél kérdése kizárólag arra irányul, hogy a szerződésének megkötése időpontjában a szerződést aláíró pénzügyi ügynök a pénzügyi szervezet tekintetében a MNB nyilvántartása szerint rendelkezett-e ügynöki engedéllyel, erre a jegybank 30 napon belül válaszol, ha beadványban ezt kérik.