9p
Komoly viták zajlanak arról, hogy az új technológiákat felhasználó fintech vállalkozások mekkora veszélyt jelentenek a klasszikus bankokra és más klasszikus pénzügyi szolgáltatókra. A „Money on Toast” szolgáltatás nagyon jó példa arra, hogy a klasszikus szolgáltatók is tudnak újat alkotni a pénzügyi szolgáltatások területén.
Ez a terület, ahol a „szendvicsgyár” működik nem olyan egyszerűen automatizálható szolgáltatás, mint például a fizetési folyamatok. A „szendvicsgyár”, ahogy az alkotók ötletesen elnevezték, a befektetési tanácsadás és a befektetés-, portfolió-kezelés területén működik, ahol nemcsak arról van szó, hogy folyamatokat kell számítógépes programokba rendezni.

Családi vállalkozásból világsiker

Sokan próbálkoznak ennek a kérdésnek a megoldásával, ismertebbek például a Motif Investing, a Nutmeg, a FutureAdvisor és sorolhatnánk. Főleg az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában sok ilyen kezdeményezés van. Az angol This Is Money szakhonlap a legmagasabb automatizáltság szintjét ugyanakkor a „Money on Toast” – magyar műfordításban „Készpénzes szendvics” - szolgáltatásnak ítélte.

A történet 1986-ban kezdődött, amikor Chris Nicholls létrehozta az angliai Chichesterben a CPN Investment Management vállalkozást. A társaság, amely egy klasszikus befektetési tanácsadó, befektetés-kezelő szolgáltató ma mintegy 2500 ügyfél 200 millió font értékű vagyonát kezeli. Filozófiájuk a portfólió alapú befektetés, amely során alapvető céljuk egyrészt a befektetett tőke megőrzése, ugyanakkor jellemzően magasabb hozamot érnek el, mint más társaságok. 2014-ben a „Kiegyensúlyozott” alapjuk hozama 9,79 százalék, az „FTSE részvényalap” hozama pedig 4,62 százalék volt.

A kétezres években egyetemi tanulmányaik elvégzése után az alapító két fia Sam és Charlie is csatlakoztak a céghez, amelyik így egy teljesen klasszikus családi vállalkozás lett; a két szülő és a két fiú a részvényeken egyenlő arányban osztoznak.

Charlie Nicholls a maga jogi végzettségével érdeklődött az új technológiák iránt, így az ő irányítása alatt kezdte el a cég keresni azt a megoldást, ami megfelel a technológiai fejlődésnek megtartva persze azt az alapot, amit a klasszikus befektetési technika biztosít. Az új fejlesztéshez a cég nem vett igénybe semmilyen kockázati tőkét, vagy külső forrást, hanem a családi vállalkozás maga finanszírozta azt; ennyiben tehát feltétlenül különböznek a fintech típusúnak mondott vállalkozásoktól. Ez a döntés ugyanakkor megfosztotta őket attól a lehetőségtől, hogy nagy összegeket költsenek sajtóra és reklámra, mint például a Nutmeg.

Charlie és kollegái a feladat megoldásához kerestek egy alkalmas alap-szoftvert és külső számítástechnikai fejlesztők bevonásával algoritmizálták azt a befektetési tanácsadói szaktudást, amely a cég munkatársaiban felhalmozódott. Sokféle megoldást próbáltak, még magyarázó kis embert, avatart – angolul doughbout-ot – is kipróbáltak, mire sikerült elérni a célt és 2012-ben sikerült elindítani a rendszer béta verzióját és sikerült megalkotni a brit piacon legjobbnak értékelt robot-tanácsadót.

Gépek tesznek gazdaggá?

Robotokról sokat beszélünk, általában gépeknek látjuk őket, de mi is a robot-tanácsadó a pénzügyi befektetések területén? A robot-tanácsadó egy olyan online rendszer, amely okos algoritmusokban modellezi a befektetési tanácsadói munkafolyamatot és döntéseket. Az ügyfeleknek a számítógép teszi fel azokat a kérdéseket, amelyeket a befektetési tanácsadók szoktak egyébként. Így tudja a rendszer értékelni az ügyfél jövedelmi helyzetét, kockázatvállalási hajlamát, adózási helyzetét és végül is befektetési céljait. A kérdéssorozat végén a rendszer kiértékeli az ügyfelet és az általa adott válaszok alapján azonnal befektetési javaslatot is tesz. Ez a folyamat a Money on Toast esetében mindössze kilenc percig tart és csak akkor kell további lépéseket tenni, ha az ügyfél a pénzmosási szabályok szerint nem azonnal azonosítható be.

Amennyiben az ügyfél az online rendszereken másodpercek alatt nem azonosítható be a szükséges dokumentumok szkennelt változatban is megfelelnek, nem kell tehát személyesen megjelenni a szolgáltatónál. Ehhez olyan jogi háttér kell, ami a legtöbb uniós országban, így Nagy-Britanniában is már megvan, Magyarországon ugyanakkor csak tervezetben létezik. Jelenleg Magyarországon ugyanis ahány pénzügyi szolgáltatót vesz igénybe az ügyfél, annyi helyre kell elmenni személyesen aláírni a dokumentumokat. Más országokban elfogadják a dokumentumok szkennelt változatát, az elektronikus aláírást, de az is bizonyítja, hogy valakit a pénzügyi rendszer beazonosított, hogyha debit kártyával fizet, hiszen a számlavezető bankja beazonosítás nélkül nem nyithat neki bankszámlát és így nem lehet debit kártyája.

Fontos aláhúzni, hogy a robot-tanácsadók is a pénzügyi felügyelet által jóváhagyott rendszerek. Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy Charlie Nicholls egy interjú során azt mondta, hogy meglepően konstruktív hozzáállást tapasztalt a brit felügyelet részéről az alatt a nyolc hónapos munkafolyamat alatt, amíg az engedélyezés zajlott. Ehhez hozzá kell tenni azt, hogy 2014. februárjában egy pénzügyminisztériumi vizsgálóbizottság előtt Martin Wheatley, az FSA, az akkori pénzügyi felügyelet vezetője azt mondta, hogy kétséget kizáróan lehetséges a befektetési szolgáltatás nyújtás közvetlen humán részvétel nélkül is.

---- A robotok már a spájzban vannak? ----

Ennyiért dolgozik neked egy algoritmus

Mint minden szolgáltatás esetében a robot-tanácsadók esetében is nagyon fontos az árkérdés. Mivel az internetes szolgáltatás közvetlen humán erőforrás nélkül zajlik, ezért a cégek nem is számítják fel az egyébként szokásos egyszeri tanácsadási, vagy egyéb konzultációs díjakat, hanem a díj csak a kezelt vagyon összegének éves bázison számított 0,57 – 1,9  százaléka. A mi példánk esetében ez a díj évi 1,5 százalék.

A robot-tanácsadási szolgáltatások ugyanakkor Charlie Nicholls szaval szerint „fókuszált szolgáltatások”, amelyek egyelőre nem tudnak minden befektetéstípust kezelni. Nagy-Britanniában nem foglalkoznak például, jelzálog jellegű üzletekkel vagy biztosítási befektetéssel, de foglalkoznak nyugdíj-célú befektetési műveletekkel. Mindenesetre azoknak jó ez a szolgáltatás, akik egyszerűbb befektetési célt tűztek maguk elé.

Kik is a robot-tanácsadókat üzemeltető cégek célpiaca? Mint minden fintech cég esetében adódik a válasz: a fiatal, az új technológiai megoldásokat jobban elfogadó ügyfelek. Miután ebben az esetben vagyon- és befektetés kezelésről van szó hozzá kell tenni azt is, hogy inkább az átlagosnál magasabb jövedelmű fiatalok. Ez természetesen cégpolitika függvénye, mert van olyan cég mint például az amerikai Wealthfront, amelyik már 500 dollár értékű befektetéssel is foglalkozik.

Hallgassuk meg ugyanakkor, mit mond erről Nicholls: „Eredetileg mi is a fiatal felhasználókat céloztuk meg, azokat, akiknek van érzékük az új technológiai megoldások felhasználásához. Legnagyobb meglepetésünkre azt tapasztaltuk, hogy sokan olyanok is megtaláltak minket, akik csak szörföztek az interneten, valamint igen sok, az idősebb korosztályhoz tartozó ügyfele is lett az internetes szolgáltatásnak”.

Együtt erősebb

Amennyiben világszinten nézzük a robot-tanácsadók teljesítményét látni kell, hogy a két legnagyobb piac, ahol működnek az Egyesült Államok és Nagy Britannia, azaz az angolszász országok, ahol a megtakarítási-befektetési kultúra különbözik az európaitól. Azt kell mondani, hogy annak ellenére, hogy a rendszerek pár éve indultak el sikeresek, ma már a világon mintegy 19 milliárd dollár értékű befektetést kezelnek a robotok.

Az is jellemző ugyanakkor, hogy a robot-tanácsadók jellemzően nem önálló vállalkozások, hanem már működő befektetési tanácsadó társaságok kiegészítő szolgáltatásai. Fontosak, mert olyan célközönséget is behoznak, aki esetleg még nem vennének igénybe ilyen szolgáltatást, így az egyébként is meglevő portfólióik összegét jelentősen növelni tudják. Természetesen a robot-tanácsadás az innovatív gondolkodású társaságoknál, illetve néhány új, e-célra létrehozott vállalkozásnál indult meg. Az előbbire, a működő társaságra épülő robot szolgáltatásra jó példa a Money on Toast, az újra pedig az alacsonyabb szintű robotizáltsággal rendelkező Nutmeg.

Iparági szakértők ugyanakkor azt mondják, hogy meg lehet találni azt a szinergiát a klasszikus és a robot befektetési szolgáltatás területén, amelyből úgy a szolgáltatók, mint az ügyfelek is profitálhatnak. Valószínűleg a robot-tanácsadók akkor terjednek el nagyobb tempóban és földrajzilag is szélesebb spektrumban, amikor a kiindulási országokban már bizonyítottak. A kezelt vagyon nagysága mindenesetre már jó bizonyíték, de az is, hogy az igen sok ilyen vállalkozással rendelkező Nagy-Britanniában már több kisebb és közepes szolgáltató csatlakozott a CPN Investment Management „szendvicsgyárához”.

A külföldi terjeszkedést illetőn a cég először a hasonló befektetési kultúrával rendelkező ausztrál és Dél-afrikai szolgáltatókat kereste meg, de terjeszkedési céljai teljesen nyíltak. Az is igaz persze, hogy bármely más országba is kerül a Money on Toast rendszer a márkanév lefordítása a legkönnyebb feladat, a fontosabb pedig a szabályozási környezethez és a helyi befektetési kultúrához való alkalmazkodás.

A nagyok is újítanak

Van persze egy másik fejlesztési irány is, ez pedig napjaink legszélesebb körben alkalmazott számítástechnikai eszközének, a mobiltelefonnak a használata. A CPN Investment Management ebben is lépett és a Money on Toast internetes robot tanácsadás mellett létrehozta az okos telefonokra készített Westrovia Capital szolgáltatást. Ez a rendszer ez év elején indul és kimondottan a sokat utazó magas jövedelmű rétegeket célozza meg, hiszen a minimum befektetett összeg itt 250 ezer fontban lett meghatározva.

Visszakanyarodva kiindulási pontunkhoz megállapíthatjuk tehát, hogy az újító fintech megoldások alkalmazása nem kizárólag a fiatalok és a számítástechnikai szakemberek, fejlesztők által létrehozott és irányított sajátja, hanem úgynevezett klasszikus vállalkozások is használhatják azokat. Azt is hozzá kell tenni persze, hogy nemcsak alkalmazhatják ezeket a megoldásokat, hanem olyan stratégiát, digitális stratégiát kell alkotniuk, amellyel versenyben tudnak maradni a kétségtelenül növekvő számban jelen levő friss, dinamikus technológiai vállalkozással.

Czímer József

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Fontos változás jön az OTP fintech cégénél
Herman Bernadett | 2025. július 1. 12:50
Július 1-től SimplePay Zrt. néven folytatja a működést a fizetési megoldásokat fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil Kft. Mostantól SimplePay márkanév alatt egységesítik a vállalkozásoknak kínált digitális fizetési megoldásokat.
Pénzügyi szektor Új korszak indul a bankolásban, minden bankszámlás érintett
Herman Bernadett | 2025. július 1. 12:41
Elindult a Központi Visszaélésszűrő Rendszer (KVR) működésének első szakasza, amely a legkorszerűbb technológiát felhasználva, a másodperc tört része alatt képes felismerni a banki utalásokat célzó csalásokat. A nemzetközi szinten is egyedülálló rendszer része a jegybank „öt csapás” intézkedéssorozatának, amelyet Varga Mihály jegybankelnök jelentett be június elején.
Pénzügyi szektor Meghosszabbították a kamatstopot, de szükség van rá?
Herman Bernadett | 2025. június 30. 20:14
Marad az év végéig a kamatstop. A kormány 300 ezer megmenekített családról beszél, a valóságban ennek a tizede sem szorul rá az intézkedésre. Az immár több száz milliárd forintos, nagyrészt fölösleges adósmentés összegét hasznosabban is el lehetne költeni – erről is beszélt főmunkatársunk, Herman Bernadett a Trend FM héfői adásában. 
Pénzügyi szektor Az amerikai GDP a vártnál is jobban csökkent az első negyedévben
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 16:21
Az idei első negyedévben az eddig becsültnél jelentősebben, 0,5 százalékkal csökkent évesítve az Egyesült Államok hazai összterméke (GDP) a washingtoni kereskedelmi minisztérium statisztikai hivatala, a Bureau of Economic Analysis csütörtökön ismertetett végleges adata szerint.
Pénzügyi szektor Új adószabályok jönnek – ezeket érdemes tudni
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 14:21
A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett új adócsomag. A jogszabály számos, eddig veszélyhelyzeti rendeletben szabályozott előírást emelt törvényi szintre, és több ponton is módosította a már érvényben lévő adózási és számviteli szabályokat. Szakértő foglalja össze a legfontosabb változásokat.
Pénzügyi szektor Különleges engedélyt adtak a világ legrégebbi bankjának
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 16:04
Az Európai Központi Bank (EKB) feltételekkel ugyan, de engedélyezte az olasz Monte dei Paschi di Siena (MPS), a világ legrégebbi, ma is működő, 1472-ben alapított bankjának azt a tervét, hogy fölvásárolja nagyobbik versenytársát, az 1946-ban alapított Mediobanca Banca di Credito Finanziario pénzintézetet.
Pénzügyi szektor Nagy bejelentésekre készül a Hungarikum Alkusz
Herman Bernadett | 2025. június 25. 15:02
Felvásárlások, tőzsdére lépés, a közvetítői szakma presztízsének javítása, szabályozókkal való együttműködés az extraprofitadó jövőbeli helyzetéről – Keszthelyi Erik, a Hungarikum Alkusz elnök-vezérigazgatója komoly célokat tűzött ki maga elé. Az extraprofitadót kivezetné 2027-től, mert a szektorban és a biztosítókban bizonytalanság van, ami visszaveti az iparágban a fejlesztéseket. 
Pénzügyi szektor Tovább erősödik a rendkívüli összefogás: az Allianz Hungária is csatlakozott
Natív tartalom | 2025. június 24. 16:40
Egyre több hazai biztosító ismeri fel azt, hogy a jövő biztosítási szakembereinek képzése nemcsak egy vállalat belső érdeke, hanem az egész szektor versenyképességének záloga és közös felelőssége. Az Allianz Hungária csatlakozásával már öt meghatározó piaci szereplő sorakozott fel a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetsége (MBTSZ) átfogó, felsőfokú képzési programja mellé. A kezdeményezés célja nem kevesebb, mint a magyar biztosítási kultúra színvonalának érdemi emelése, a szakma presztízsének visszaépítése, és egy olyan tanácsadói utánpótlás biztosítása, amely képes érdemben válaszolni a jövő ügyféligényeire.
Pénzügyi szektor Global Capital: ismét Magyarország a régió legjobb kötvénykibocsátója
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 16:07
A januári 2,5 milliárd eurós kötvénykibocsátással összefüggésben az Államadósság Kezelő Központ Zrt. (ÁKK) munkáját két szakmai díjjal ismerte el a Global Capital nemzetközi pénzügyi szaklap – tájékoztatta az MTI-t az ÁKK csütörtökön.
Pénzügyi szektor Szebb arcát mutatja a szomszédunkban az infláció
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 15:46
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme az előzetes becsléssel összhangban 3,0 százalék volt májusban, miután áprilisban 3,1 százalékos emelkedést jegyeztek fel – derült ki az osztrák statisztikai hivatal (Bundesanstalt Statistik Österreich – STAT) végleges adataiból.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG