Meglepetés maximum azt érhette, aki az elmúlt hetekben, hónapokban nem hallott semmit a dealről: a legkomolyabb kérő, az Erste lett a Citibank magyarországi lakossági üzletága. Vagyis - ahogy a közlemény is fogalmaz - a Citi lakossági betéti- és befektetési-, személyi hitel-, hitelkártya, valamint a mikrovállalatokat kiszolgáló (CitiBusiness) üzletága lesz az Erstéé.
Amiben ugyanakkor minden érintettet meglepetés érhetett az az ütemezés: a hírek szerint az állomány átvételére 2016. vége előtt nem kerül majd sor. Persze, ez az ügylet már eddig sem a kapkodásról szólt: a hír arról, hogy az amerikai szolgáltató a jövőben hazánkban is a vállalati ügyfelekre, valamint itteni szolgáltató központjára koncentrál és így a lakossági és - külön szinte sehol nem említett, ám rendkívül értékes - privátbanki ügyfeleknek új tulajdonost keres, 2014. október 14-én jelent meg. A visszafogott sebesség annak fényében tűnik érdekesnek, hogy azóta az állam már újabb bankot vett a Budapest Bank személyében, sőt a tavaly nyáron megvásárolt MKB-t már szanálta is a jegybank, amely az év végére, a jövő év elejére ismét új tulajdonoshoz is kerülhet.
A vártnál is lassabb, több, mint egy évig elhúzódó átmigrálási folyamat egyrészt annak fényében érthető, hogy a hazai banktörténelemben lényegében először kerül sor úgy jelentős ügyfélállomány-átadásra, hogy a felek közül mindkettő marad Magyarországon, vagyis nem teljes értékesítésről van szó, amely után indulásként elég a cégtáblát átfesteni. Vagyis a feladat most az lesz, hogy a teljes állomány a Citi rendszereiből az Erste rendszerébe kerülhessen anélkül, hogy ügyfélkiszolgálásban bármilyen zavart is érzékelnének. Ennek ellenére túlbiztosítottnak és az ügyfelek számára is túl hosszúnak tűnik az átmeneti időszak. Ennek vélhetően a konkurencia örül, amely így több időt kap arra, hogy a "zavarosban halásszon" - jóllehet a szétnyújtott átvétellel a cél épp a bizonytalanság csökkentése lehetett. Az elmúlt hónapokban ugyanis - hiába a folyamatos nyugtató szavak - a hírek szerint azért lassan-lassan erodálódott az állomány - főként a privátbanki ügyfélkör esetében.
Persze, ezek a hírek csak pletyka szintjén állnak, ám mivel hivatalos adat lényegben nincs - a fióktelepként működő Citibank, még a korábbi, banki időszaknál is szűkmarkúbban adott ki bármilyen adatot magáról. Így az sem tartozott a meglepetés kategóriába, hogy az értékesítésről szól sajtóközleményben feltűnő számok egyetlen kivétellel a dátumokhoz kötődnek. (Az az egy pedig arról szól, hogy a szolgáltatóközpont több, mint 50 ország ügyintézésében segíti a Citibankot.) Azt, hogy a vételár nem nyilvános, megértjük, ám at, hogy hozzávetőlegesen állományadatot sem közöltek az érintettek, azt a nézetet erősíti, hogy bizony számottevő volt, vagy/és jövőbeli ügyfélkopás is be van kalkulálva a rendszerbe.