„A hihetetlenül népszerű Candy Crush játék készítője, a King Digital Entertainment március 26-án 7,6 milliárd dolláros értékeléssel lép tőzsdére, áprilisban a kínai online kereskedő óriás, az Alibaba Group Holding tervez kibocsátást New Yorkban” – írja a Saxo Bank elemzése, amely a szóhasználatból ítélve valamiért rettenetesen kedveli a Candy Crusht (jelentése kb.: cukorkazúzás). Az Alibaba értéke a szakértők becslése szerint nem kevesebb, mint 150-200 milliárd dollár lenne.
Fénysebességgel változik minden
A Facebook becsült értéke jelenleg 176 milliárd dollár, így ha az Alibaba elérné a 200-at, a világ második legértékesebb technológiai cégévé válna – egyedül a Google előzné meg. Peter Garnry, a Saxo Bank vezető részvénypiaci stratégája állítja: a szemfüles befektetők jól járhatnak az új részvényekkel, ugyanakkor nem árt az óvatosság: a fénysebességgel változó iparág és a hozzá kapcsolódó fogyasztói piac az elképesztő tőzsdei potenciált is pillanatok alatt felülírhatja. 2014 erős év lehet a nyilvános részvénykibocsátásokat tekintve: világszinten az összérték eddig 38 milliárd dollár, ami kétszerese a tavaly ilyenkor mértnek, míg Európában az érték megháromszorozódott.
Új üdvöske, de meddig?
Március 26-án indul a Candy Crush gyártójának részvénykibocsátása. A King Digital Entertainment Plc 22,2 millió részvényt készül piacra dobni darabonként 21-24 dolláros áron, amelyből a vállalat teljes értékét 7,6 milliárd dollárra tehetjük. A King kínálatában 180 mobiltelefonon, a Facebookon, valamint a vállalat oldalán keresztül letölthető játék szerepel. Az első számú játék a „Candy Crush Saga”, amely napi szinten 93 millió aktív felhasználót vonz, míg a cég második legnépszerűbb játéka, a „Pet Rescue Saga” naponta 15 milliót.
(Fotó: Google Play) |
A szakértő szerint ennek alapján a beszállás olcsónak tűnik, a 7,6 milliárd dolláros értékbecslés semmiképpen nem indokolatlanul magas, tekintve a vállalat növekedési adatait – tény azonban, hogy a cég története nagyon rövid, 180 játékából pedig csupán egynek köszönhető az eddigi óriási siker.
Hogy légy egyszerre optimista és óvatos?
„A King Digital papírjával legyünk nagyon óvatosak. A cég kétmilliárd dolláros bevételével és kimagasló felhasználó-számaival szinte a semmiből jött; története alig két éves” – hangsúlyozta Peter Garnry, a Saxo Bank vezető részvénypiaci stratégája is. – „A magam részéről nagyon optimista vagyok a King sikerét illetően, de problémásnak találom az alacsony belépési küszöböt, az éles játékpiaci verseny kockázatát és azt, hogy a felhasználók akár egyik napról a másikra ejthetik a játékot.”
Az Alibaba kínai online kereskedő becsült értéke, amely a Facebookéval vetekszik, hatással lehet az amerikai internetes kereskedelmi cégek, például az eBay vagy az Amazon értékére és részvényárára is. Ez a cég üzemelteti ugyanis Kína legnagyobb online fogyasztói piacát, a Taobaót, amelyen a PayPalhoz hasonló, Alipay elnevezésű szolgáltatással biztosítja az internetes fizetési lehetőséget. További érdekessége, hogy a kínai kormány nemrégiben beválasztotta az Alibabát abba a cég csoportba, amelynek tagjai kísérleti projekt keretében vizsgálják a magánkézben lévő bankok működését a kommunista vezetésű országban.
Fekete dobozok a tőzsdén
„Az Alibaba továbbra is meglehetősen titokzatos, kevés kézzelfogható információt tesz nyilvánossá” – mondta Peter Garnry. „Annyit tudunk, hogy a vállalat bevétele 2013 harmadik negyedévében 1,78 milliárd dollár volt, és az utóbbi két negyedévben az előző év azonos időszakához képest valamelyest csökkent. Az értékesítés mai szintjét alapul véve azonban az Alibaba a következő 12 hónapban akár a 9,1 milliárd dolláros bevételt is elérheti, amelynek következtében a vállalat értéke 150-200 milliárd dollárra tehető. Értékelésünk szerint így a P/S ráta (a részvényár és a cég bevételének aránya) 16-22 között mozog.”
Az Alibaba tulajdonosi szerkezetének különlegessége, hogy a Yahoo a cégben 24 százalékos részesedéssel bír. A kínai óriás tőzsdei kilépésének hírére a Yahoo részvényára szárnyra kapott annak ellenére, hogy a papír túlértékelt, és az amerikai cég üzleti modelljével a befektetők nincsenek kibékülve.
A befektetők számára intő jel lehet a hasonló játékokat főleg a Facebook-ra gyártó Zynga sorsa: a részvényt néhány éve tíz dolláron vezették be a tőzsdére, most csak a felét éri, de volt már 3 dollár is. A szakirodalom szerint egyébként az új részvénykibocsátások (IPO-k) sokszor túlárazottak, mert a vállalatvezetőknek, tulajdonosoknak, akik mindenkinél jobban ismerik cégüket, nem érdekük olcsón eladni.
Vakmajom szerint már a balekok kitömése zajlik „Most már több esetben a balekok kitömése zajlik részvénnyel. Gyorsan, amíg még van vevő, leöntik a torkukon a szemetet is” – írta Vakmajom, azaz Faragó Ferenc alapkezelő a Techcrunch-ra hivatkozva kedden az Alapblogon az amerikai részvény-kibocsátási hullámról. A 2014 első két hónapjában az USA-ban tőzsdére vitt cégek közel háromnegyede veszteséges volt – folytatja Jay Rittert, az University of Florida professzorát és a Wall Street Journalt idézve. Mintegy kétharmaduk éves bevétele az ötven millió dollárt sem érte el. Ezek a mutatók 2000 – a dotkom-lufi – óta nem voltak ilyen rosszak, bár az akkori szintet nem érik el. Egy nappal később, szerdán a Candy Crushról azt írta: „Még egy kitömős szagú IPO, a Candy Crush Saga gyártója. Ezek se tűnnek szamaritánusnak, a cég bevételeinek 70 százaléka egyetlen játékból van. Ez az IPO mánia negatív, mert leszívja a likviditást.”
|