Még idő kell, mire stabilan nyereséges lesz a Tesla, de alapvetően jó úton jár a cég. Musk tervei, víziói bejöhetnek, egyelőre úgy tudja átalakítani az iparágakat amiben tevékenykedik, ahogyan tervezi, persze fontos az időkérdés is - mondta el lapunknak a KBC Equitas elemzője, Cinkotai Norbert, amikor arról faggattuk a befektetési szolgáltatókat, hogy mire számíthatunk a sokak számára csak delíriumos ígéretfelhőt jelentő Teslától, amely a hírek szerint akár Magyarországon is létrehozhatja a következő gigagyárát.
Így néz ki a Tesla új óriásgyára Nevadában.
Cinkotai szerint főleg a remény az, ami a befektetők számára most fontos, például annak a reménye, hogy a Tesla valódi sorozatgyártásra lesz képes az elektromos autókkal. "Persze az évi 80-90 ezer eladott autó sem rossz, de az nem indokol ilyen magas árfolyamokat, és hamarosan számon is fogják majd kérni a 4-500 ezres számokat a vezetésen. Ha itt majd csalódást okoz a vállalat, akkor azért bőven lehet kiábrándulás, de addig is inkább az a jellemző, hogy látványos mozgásokat mutat a részvény, és ha egyszer elindul egy trend, pl most a gyorsjelentés után, akkor azért ez jó ideig fennmaradhat" - nyilatkozta a szakértő.
Kovács Bálint, az Equilor elemzője szerint a cég jövője nagyban a Model 3 sikerére támaszkodik. Ehhez az is kell, hogy a költségeket alacsonyan tudják tartani. "Az idén látott emelkedés kétségkívül impozáns volt, de fontos kiemelni, hogy ez pusztán annak volt köszönhető, hogy Donald Trump az amerikai környezetvédelmi ügynökség (EPA) élére Elon Musk barátját, Peter Thielt ültette".
Tesla - 5 éves árfolyam. Forrás: Google Finances |
Megváltja a világot a mesterterv?
A vállalat kitartóan menekül előre, azaz az adósságuk törlesztése helyett újabb és újabb tervekkel igyekeznek lenyűgözni a befektetőket - véli az Equilor elemzője, aki szerint túlzóan ambiciózus terv az, hogy 2018 végére félmillió, 2020-ra pedig 1 millió darabbal növelnék a legyártott autók számát. Kovács Bálint saját becslései szerint az idei év végére is legfeljebb 110-120 ezer autó legyártását tartja reálisnak.
A SolarCity felvásárlását alapvetően racionálisnak tartja Cinkota Norbert, de sok tényező árnyalja a képet. "Vélhetően a napenergiai cég forrásszerzése nem volt biztosított, így egyszerűbb volt Musknak a Teslához kötnie a céget, mint újabb kötvényeket kibocsátani magas felár mellett, vagy tőkét emelni új részvényekkel" - mondja a KBC Equitas elemzője, aki szerint a SolarCity termékeit a Tesla neve alatt könnyebben lehet majd értékesíteni. Kovács Bálint szerint korábban nagy fejfájást okozott a befektetőknek, hogy ezzel a Tesla csak továbbhalmozta az adósságát, de idén ezt figyelmen kívül hagyták. "A Tesla azzal számol, hogy a SolarCity szinergiája 2019-re már nettó 500 millió dollárral növelheti a készpénzállományt. A kérdés csak az, hogy addig mekkora casht emészt fel a SolarCity?"
SolarCity, SpaceX, Powerwall - melyik lehet a befutó
Elon Musk a Tesla mellett rengeteg más projektet futtat az űrhajózástól a hipervasúton át az energiatárolókig. Ezekkel kapcsolatban azonban óvatosságra intenek a szakértők. Cinkotai Norbert szerint korai még arról beszélni, hogy a SpaceX vagy a Hyperloop milyen bevételeket termelhet, viszont az akkumulátorok területén már közelebb lehet az áttörés.
Kovács Bálint úgy látja, hogy a Musk körüli felhajtás része a feltaláló image, sokszor veti be még ki nem forrott ötleteit is, amikor nehéz helyzetbe kerül. "Ugyanakkor hogyan születtek volna meg a korszakalkotó találmányok, ha nincsenek hasonló gondolkodók? James Watt nem csak felhagyott a gőzzel való kísérletezéssel, hanem mindenki mást is le akart beszélni róla. <>" - idézi Ady Endrét az Equilor elemzője.