4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Meglepően otromba csalást követett el a nagyhírű autógyár, nehéz elhinni, hogy erre egyáltalán sor kerülhetett. A következmények messzire vezethetnek, a részvényár máris hatalmasat zuhant. Vajon érdemes-e foglalkozni a továbbiakban vele, mint befektetéssel, és ha igen, mekkora diszkontot kérjünk?

Nehéz elhinni

Első hallásra hihetetlennek tűnik, hogy egy ilyen patinás cég, mint a Volkswagen, elkövet egy olyan csalást, ami úgyis kiderül előbb-utóbb, viszont rendkívül ciki, mert pont az utóbbi időben egyre komolyabban vett környezetvédelmet cselezi ki, és így az autóvásárlókon és a hatóságokon túl is rengeteg ellenfelet szerez magának.

Konkrétan az történt az amerikai hatóságok szerint, hogy a 4 hengeres dízelautókba egy olyan applikációt szereltek, amely észleli, ha az autón méréseket végeznek. Ekkor az autó átáll környezetbarát üzemmódra, teljesíti az előírásokat, majd mikor vége a mérésnek, elengedi magát, ontja a káros anyagokat.

Miben reménykedtek?

Több kérdés is felmerül. Egyrészt mire lehet ez jó? Megnövelte ez az eladásokat, mondjuk azáltal, hogy jobban gyorsultak ezek az autók, mint azok a dízelek, melyeknél betartották a szabályokat? Vagy kisebb lett így a gyártási költség? Erre a kérdésre nyilván csak a trükk kitalálói tudnának igazi választ adni.

A másik, talán érdekesebb kérdés az, hogy miben reménykedtek az elkövetők, meddig marad ez titokban? Óhatatlan, hogy egyszer csak úgy méri a kibocsátást valaki, hogy megvezeti az applikációt, vagy valaki ízeire szedi az autót, akár érdeklődésből, akár a konkurencia, azért, hogy tanulmányozza a működését. A bukás tehát kódolva volt. Ki lehetett ilyen rövidlátó, mire számított?

Van miért esni

Az eredmény mindenesetre tragikus. A tőzsdei árfolyam máris 20 százalékot esik, teljesen indokoltan. A cég egyrészt komoly anyagi hatásokkal szembesülhet: 10 milliárd euró fölötti bírságot is kiszabhatnak rá, ami még egy ekkora cégnek is igen komoly pénz. Emellett kérdéses, hogy az amerikai piacon egyáltalán ott tud-e maradni, avagy ezzel gyakorlatilag kizárta magát onnan. A lehetséges közvetlen veszteség, ill elmaradt nyereség óriási lehet.

Emellett nem zárható ki, hogy más piacokon a környezettudatos vevők elfordulnak a márkától, mások pedig csak a megbízhatóságát kérdőjelezik meg, és ennek hatására más márkát választanak. Így előfordulhat, hogy a cégnek árengedményeket kell adnia, hogy a vevőket megtartsa. Ez újabb komoly csapás a cég eredményére nézve, márpedig egy részvényt a mögötte levő cég által termelt profitért tartunk.

Nem kell elkapkodni

Ha csak ezeket a hatásokat nézzük, nem hogy 20 százalék, de ennél jóval nagyobb esés is indokolt lehet, és akkor még nem vettük figyelembe azt a kárt, amit a Volkswagen márkanév szenved el az ügyből kifolyólag. Ezt az elemzők, alapkezelők nagyon is figyelembe veszik, és eladnak a papírból, nem kis tételeket.

Volkswagen, 3 hónap

Mi lehet hát a reális árfolyam egy ilyen helyzetben? A papír az idei tavaszi őrületben 240 euróig szaladt fel, majd onnan péntekig 160-ra esett vissza. Ez azonban a piac egészének mozgása volt, az autógyártókban kisebb lufi alakult ki, ami azóta talán már leeresztett. Utána jött ez a mai csúfság: a papír 140 eurón nyitott, és a nap folyamán 128-130 közé esett.

Tekintettel arra, hogy most még felmérhetetlen, mekkora kár éri a céget, nem érdemes szaladni venni a papírból. Ha az esemény előtti érték felére, vagyis 80 euróra esik vissza, még akkor sem feltétlenül olcsó, hisz 2010-ben járt ott az árfolyam, és az azóta elért autóeladás növekedés most könnyen lenullázódhat. Ha viszont még ennél is jóval mélyebbre zuhanna, mondjuk 50-60 euró környékére, akkor azért már jó vétel lehet: a cég azért ha megtépázva is, de túléli ezt a válságot.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 17210 17060 17450 +1,06% 0 0 7 018 727 635 HUF 2024-04-17 17:10:44
MOL 3026 2986 3032 +1,95% 0 0 1 038 856 002 HUF 2024-04-17 17:05:21
MTELEKOM 925 918 932 +0,98% 0 0 206 681 238 HUF 2024-04-17 17:05:14
RICHTER 9055 8965 9170 +0,22% 0 0 3 363 359 610 HUF 2024-04-17 17:06:20
OPUS 394 388 395 +1,03% 0 0 49 477 643 HUF 2024-04-17 17:05:26
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Most aztán törheti a fejét, aki eurót akar venni
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 17:58
A nap nagy részében erősödött a forint - a nap végére viszont megint veszített erejéből a magyar deviza.
Részvény / Deviza / Áru Ekkora pofon után csak egy irányba repülhetett a BUX
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 17:44
Tegnap akkorát esett a BUX, hogy ma csak felfelé vezethetett az útja.
Részvény / Deviza / Áru Három forinttal olcsóbb az euró, megállíthatatlan az arany
Eidenpenz József | 2024. április 17. 12:26
A tőzsdéken javult a hangulat, a piac emészti, hogy tolódik az amerikai kamatcsökkentés. A forint nagyot fordult, de nincs egyedül, az euró/dollár vagy a zloty is irányt váltott. Megvan a Telekom-osztalék, fő a fejük a luxusmárkáknak, nagyot estek a bitcoinbányász-részvények.
Részvény / Deviza / Áru Nem jut szóhoz, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 07:31
Vészesen közel a 400-as szint.
Részvény / Deviza / Áru Vérengzés volt a pesti parketten
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 19:31
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 1978,87 pontos, 2,94 százalékos csökkenéssel, 65 428,99 ponton zárt kedden.
Részvény / Deviza / Áru Kiveri a verejték, ha rápillant erre a forintárfolyamra
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 18:19
Rossz hírünk van: egyre közelebb a 400-as szint.   
Részvény / Deviza / Áru 395 felett az euró, csúnya idők jönnek az energiaárakra
Eidenpenz József | 2024. április 16. 12:19
Amerika után Európában is nagy esések vannak a tőzsdéken, a forint is tovább gyengül. Emelkedett viszont az arany ára, és nagyot ugrott a földgáz. Ha Izrael visszacsap, az a földgáz és kőolaj piacára is fatális következményekkel járhat. Ráadásul ez a hét egyébként is eléggé sűrűnek ígérkezik a tőkepiacokon.
Részvény / Deviza / Áru Leégett a koppenhágai tőzsde épülete (frissítve)
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 11:44
A tőzsdének helyet adó ingatlan a dán főváros egyik legrégebbi épülete. 
Részvény / Deviza / Áru Még rosszabbul áll a forint
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 06:46
A dollár áttört egy újabb szintet.
Részvény / Deviza / Áru Trump cégében dollármilliárdok égtek el, de a hívek még kitartanak
Király Béla | 2024. április 16. 05:42
Teljesen irreális várakozásokat támasztottak a befektetők Donald Trump három hete tőzsdére lépett cége kapcsán. Így valahol a józan ész diadalának tekinthető az a gigantikus veszteség, amit a befektetők elszenvedtek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG