Nehéz elhinni
Első hallásra hihetetlennek tűnik, hogy egy ilyen patinás cég, mint a Volkswagen, elkövet egy olyan csalást, ami úgyis kiderül előbb-utóbb, viszont rendkívül ciki, mert pont az utóbbi időben egyre komolyabban vett környezetvédelmet cselezi ki, és így az autóvásárlókon és a hatóságokon túl is rengeteg ellenfelet szerez magának.
Konkrétan az történt az amerikai hatóságok szerint, hogy a 4 hengeres dízelautókba egy olyan applikációt szereltek, amely észleli, ha az autón méréseket végeznek. Ekkor az autó átáll környezetbarát üzemmódra, teljesíti az előírásokat, majd mikor vége a mérésnek, elengedi magát, ontja a káros anyagokat.
Miben reménykedtek?
Több kérdés is felmerül. Egyrészt mire lehet ez jó? Megnövelte ez az eladásokat, mondjuk azáltal, hogy jobban gyorsultak ezek az autók, mint azok a dízelek, melyeknél betartották a szabályokat? Vagy kisebb lett így a gyártási költség? Erre a kérdésre nyilván csak a trükk kitalálói tudnának igazi választ adni.
A másik, talán érdekesebb kérdés az, hogy miben reménykedtek az elkövetők, meddig marad ez titokban? Óhatatlan, hogy egyszer csak úgy méri a kibocsátást valaki, hogy megvezeti az applikációt, vagy valaki ízeire szedi az autót, akár érdeklődésből, akár a konkurencia, azért, hogy tanulmányozza a működését. A bukás tehát kódolva volt. Ki lehetett ilyen rövidlátó, mire számított?
Van miért esni
Az eredmény mindenesetre tragikus. A tőzsdei árfolyam máris 20 százalékot esik, teljesen indokoltan. A cég egyrészt komoly anyagi hatásokkal szembesülhet: 10 milliárd euró fölötti bírságot is kiszabhatnak rá, ami még egy ekkora cégnek is igen komoly pénz. Emellett kérdéses, hogy az amerikai piacon egyáltalán ott tud-e maradni, avagy ezzel gyakorlatilag kizárta magát onnan. A lehetséges közvetlen veszteség, ill elmaradt nyereség óriási lehet.
Emellett nem zárható ki, hogy más piacokon a környezettudatos vevők elfordulnak a márkától, mások pedig csak a megbízhatóságát kérdőjelezik meg, és ennek hatására más márkát választanak. Így előfordulhat, hogy a cégnek árengedményeket kell adnia, hogy a vevőket megtartsa. Ez újabb komoly csapás a cég eredményére nézve, márpedig egy részvényt a mögötte levő cég által termelt profitért tartunk.
Nem kell elkapkodni
Ha csak ezeket a hatásokat nézzük, nem hogy 20 százalék, de ennél jóval nagyobb esés is indokolt lehet, és akkor még nem vettük figyelembe azt a kárt, amit a Volkswagen márkanév szenved el az ügyből kifolyólag. Ezt az elemzők, alapkezelők nagyon is figyelembe veszik, és eladnak a papírból, nem kis tételeket.
Volkswagen, 3 hónap |
Mi lehet hát a reális árfolyam egy ilyen helyzetben? A papír az idei tavaszi őrületben 240 euróig szaladt fel, majd onnan péntekig 160-ra esett vissza. Ez azonban a piac egészének mozgása volt, az autógyártókban kisebb lufi alakult ki, ami azóta talán már leeresztett. Utána jött ez a mai csúfság: a papír 140 eurón nyitott, és a nap folyamán 128-130 közé esett.
Tekintettel arra, hogy most még felmérhetetlen, mekkora kár éri a céget, nem érdemes szaladni venni a papírból. Ha az esemény előtti érték felére, vagyis 80 euróra esik vissza, még akkor sem feltétlenül olcsó, hisz 2010-ben járt ott az árfolyam, és az azóta elért autóeladás növekedés most könnyen lenullázódhat. Ha viszont még ennél is jóval mélyebbre zuhanna, mondjuk 50-60 euró környékére, akkor azért már jó vétel lehet: a cég azért ha megtépázva is, de túléli ezt a válságot.