A Magyar Nemzeti Bank a múlt héten tárgyalást kezdeményezett a Magyar Bankszövetség tagjaival, ahol a megmaradt devizahitelekről, pontosabban ezeknek a hiteltermékeknek a forintosításáról volt szó - írja a Napi Gazdaság.
Az MNB egy bizonyos időponttól kezdve szabályozás útján büntetéseket is kilátásba helyezett, amennyiben a pénzintézetek nem tesznek azért, hogy a megmaradt devizaportfóliókat is forintosítsák.
A bankok is elismerték az ilyen típusú hitelek kockázatát, ugyanakkor úgy látják, hogy az ügyfelekkel való egyezkedés és a szerződések nagy számának módosítása miatt csupán az állomány 10-15 százalékát tudnák saját erőfeszítés alapján forintosítani, vagyis további finomításra lesz még szükség a jegybanki tervekben.
Az autóhitelesek nemcsak kimaradtak a forintosításból, de sokuk esetében a jelzáloghiteleknél jelentősen kisebb mértékben csökkent a törlesztőrészlet az elszámolást követően. Az MNB adatai szerint az autóhitelesek törlesztői csupán 5 százalékkal csökkentek, míg a jelzáloghiteleknél inkább 20-25 százalék között, ami hitelkiváltással, bankváltással tovább javulhat. A svájci frank forinttal szembeni nagymértékű erősödése az év elején így számukra önmagában jelentős többletterhet jelent - írja a lap.
A jegybank kellene
Korábban voltak olyan szakmai vélemények, amelyek szerint a deviza(alapú) jelzáloghitelek forintosításához hasonlóan a jegybank továbbra is jelentős devizatartalékából lehetne forrást biztosítani a kedvezményes árfolyamon történő forintosításhoz - ez a korábbi 9 milliárd euró után legfeljebb újabb 1 milliárdot jelentene. Az ügyfelek számára ugyanis a jelen helyzetben a piaci árfolyamon történő forintosítás - a januárban megugrott frank árfolyamnak köszönhetően - nem jelentene lényegében semmilyen könnyítést. Márpedig a bankok a jegybank nélkül jószerivel csak a piaci árfolyamon történő átváltást tudnának megoldani - ezt ugyanakkor eddig is hiába kínálták az ügyfeleknek.
Arról már korábban is volt szó, hogy a jegybank a devizatartalék felhasználásával segítene a devizás autóhiteleseken - korábbi összeállításunkat itt találja >>
Van, amiért érdemes sietniük
Külön kérdés, hogy a forintosításhoz kapcsolódna-e a jelzáloghitelekhez hasonló kamatszámítási metódus. Itt a fő kérdés az lenne, hogy milyen kamatfelárat szabna meg az MNB (vagy a jogalkotó), hiszen az autóhitelek esetében a legnagyobb gondot azok egyedi árazása okozta. Amennyiben a forintosítás után itt is meghatározásra kerülne egy felár-plafon, az vélhetően az adósok jelentős részénél kamatcsökkenést okozna. Egyes vélemények szerint ez a fenyegetettség lehet az, amely arra sarkallhatja a lízingcégeket, hogy "önmaguktól" igyekezzenek minél több ügyféllel megegyezni.