A károsanyag-kibocsátási botrány legfontosabb csütörtöki fejleménye mindenképpen az volt, hogy kiderült: további autógyárak is trükköztek a méréseknél, a BMW például így. Sáros persze a Volkswagen-csoport többi tagja is: gondok voltak a Skodánál és a Seatnál is, de van egy sejtésünk, hogy még nem hullott ki az összes csontváz a szekrényből.
Akinek viszont ki kellett hullania, az Martin Winterkorn, a VW igencsak jól fizetett vezetője. Akár hatvanmillió eurós végkielégítést is kaphatott volna, ami két évi fizetése. Martin Winterkorn Németország legjobban fizetett vállalati vezetője volt: 2013-ban 15 millió eurót, tavaly pedig 16,6 millió eurót keresett, ami összesen 31,6 millió eurót tesz ki. Azért írjuk, hogy volna, mert a Volkswagen belső szabályzata szerint nem adható végkielégítés, ha a vezetői megbízatás megszűnését olyan ok idézi elő, amelyért az érintett felelős. Így sem kell szomorkodnia azonban: a 68 éves üzletember nyugdíja 28,5 millió euró, ezt az összeget biztosan megkapja.
Lesz dolga az utódnak
Ma dől el, ki kerül a helyére, de szinte biztos, hogy a székébe Matthias Müller, a Porsche vezetője ül. Egyébként a 444.hu érdekességképpen említi azt az áprilisi puccskísérletet, amikor a VW igazgatótanácsa el akarta távolítani Winterkornt. Ekkor szintén Müller neve merült fel, mint utód.
A német sajtó úgy értesült, hogy távozik még Wolfgang Hatz, a Porsche kutatási igazgatója és Ulrich Hackenberg, az Audi fejlesztésért felelős igazgatósági tagja. A Spiegel úgy tudja, hogy kész megválni a vállalattól Heinz-Jakob Neusser, a VW fejlesztési részlegének igazgatója és Michael Horn, a Volkswagen USA vezetője.
REPORT: VW CEO Martin Winterkorn reportedly replaced by Matthias Mueller //t.co/5KDeILc6C6 pic.twitter.com/3MsPALRlHU
— Jalopnik (@Jalopnik) September 22, 2015
Most az Európai Bizottság vizsgálatra kéri az összes tagállamot: a bizottság zéró toleranciát hirdetett a csalásra, és az uniós szabályok szigorú betartására szólított fel. A tagállamoktól azt kéri, indítsanak nemzeti szintű vizsgálatot a járművek károsanyag-kibocsátásáról, és készítsenek jelentést róla. Az Európai Bizottság azt szeretné, hogy a nemzeti hatóságok ellenőrizzék az Európában eladott járműveket, és győződjenek meg arról, hogy a károsanyag-kibocsátási normákat betartották-e a gyártók.
A brüsszeli bizottság hangsúlyozta, meg kell tudni, hogy Európában hány olyan jármű közlekedik, amelynek motorvezérlő programjába a csalást lehetővé tévő szoftvert telepítettek. Egyúttal jelezte, hogy napokon belül összeül az engedélyeket kiadó nemzeti hatóságok képviselőivel.
A bizottság azt javasolja, hogy jövő januárjától ne laboratóriumi körülmények között vizsgálják az autókat, hanem a valós közlekedésnek megfelelő módon. Mindazonáltal még kell állapodni, hogy mi legyen akkor, ha jelentős elérést tapasztalnak a futópadon és a közúton mért károsanyag-kibocsátási értékek között.
Nem tétlenkednek
A tagországok a vizsgálatot valószínűleg önállóan is végrehajtották volna: az olasz egészségügyi minisztérium csütörtökön kérte a Legfelsőbb Egészségügyi Intézetet, hogy mérje fel a dízel egészségügyi kockázatait. Beatrice Lorenzin miniszter ugyanis amiatt aggódik, hogy a szűrők miatt a káros részecskék észrevétlenek maradhatnak az ellenőrzés során, és tovább szennyezik a környezetet.
A franciák sem tétováznak. Az országban forgalmazott valamennyi márkájú gépkocsiból mintegy százon "véletlenszerű teszteléseket" végeznek el, hogy ellenőrizzék, be tartják-e a környezetvédelmi előírásokat - jelentette be csütörtökön Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter. A miniszter úgy ítélte meg, hogy "a fogyasztók felé bizonyítékokkal kell szolgálni és teljes átláthatóságra van szükség".
Jön a leminősítés
Mindhárom hitelminősítő kilátásba helyezte, hogy rontja a cégcsoport adósi besorolását. A Fitch Ratings már szerdán közölte, hogy a Volkswagen búcsút inthet a jó hírének. A Standard & Poor's indoklásában rámutatott, hogy egy vagy több fokozattal is ronthatja a három hónap múlva esedékes felülvizsgálat során a német autóipari vállalat besorolását, amelynek óriási büntetést kell majd fizetnie.
Mi lehet most a jó lépés?
A Reuters latolgatása szerint most jó lépés lehet - legalábbis a piacot kicsit megnyugtatná - ha a Volkswagen bejelentené a vezetői fizetések megvágását, és az sem lenne buta lépés, ha kinevezne egy független elnököt, ám ez valószínűleg nem fog bekövetkezni.
Vélemény A Volkswagen valószínűleg azzal tudná eloltani a tüzet és csökkenteni a saját károkat, ha szépen feldobná az összes többi autógyárat. Az már eddig is kiderült, hogy nem ők voltak az egyedüliek, akik csaltak, de ha kiderülne, hogy a francia, olasz, japán, kínai, amerikai, dél-koreai stb. vállalatok is trükköztek a teszten, az eloszlatná a cégre irányuló figyelmet. Az Alapblog hívta fel a figyelmet a Totalcar hat évvel ezelőtti cikkére, ahol a károsanyag-kibocsátási trükközéseket pontosan leírja a szerző, nem csak a VW esetében. |