5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nem csillapodnak a kedélyek a német autógyár körül, de már nem csak velük van a baj. Az Európai Bizottság vizsgálatot sürget, de egyes tagországok ezt már önállóan is megtették. Megnézzük, mire lehet ma számítani és mi történt az elmúlt órákban.

A károsanyag-kibocsátási botrány legfontosabb csütörtöki fejleménye mindenképpen az volt, hogy kiderült: további autógyárak is trükköztek a méréseknél, a BMW például így. Sáros persze a Volkswagen-csoport többi tagja is: gondok voltak a Skodánál és a Seatnál is, de van egy sejtésünk, hogy még nem hullott ki az összes csontváz a szekrényből.

Akinek viszont ki kellett hullania, az Martin Winterkorn, a VW igencsak jól fizetett vezetője. Akár hatvanmillió eurós végkielégítést is kaphatott volna, ami két évi fizetése. Martin Winterkorn Németország legjobban fizetett vállalati vezetője volt: 2013-ban 15 millió eurót, tavaly pedig 16,6 millió eurót keresett, ami összesen 31,6 millió eurót tesz ki. Azért írjuk, hogy volna, mert a Volkswagen belső szabályzata szerint nem adható végkielégítés, ha a vezetői megbízatás megszűnését olyan ok idézi elő, amelyért az érintett felelős. Így sem kell szomorkodnia azonban: a 68 éves üzletember nyugdíja 28,5 millió euró, ezt az összeget biztosan megkapja.

Lesz dolga az utódnak

Ma dől el, ki kerül a helyére, de szinte biztos, hogy a székébe Matthias Müller, a Porsche vezetője ül. Egyébként a 444.hu érdekességképpen említi azt az áprilisi puccskísérletet, amikor a VW igazgatótanácsa el akarta távolítani Winterkornt. Ekkor szintén Müller neve merült fel, mint utód.

A német sajtó úgy értesült, hogy távozik még Wolfgang Hatz, a Porsche kutatási igazgatója és Ulrich Hackenberg, az Audi fejlesztésért felelős igazgatósági tagja. A Spiegel úgy tudja, hogy kész megválni a vállalattól Heinz-Jakob Neusser, a VW fejlesztési részlegének igazgatója és Michael Horn, a Volkswagen USA vezetője.

 

Most az Európai Bizottság vizsgálatra kéri az összes tagállamot: a bizottság zéró toleranciát hirdetett a csalásra, és az uniós szabályok szigorú betartására szólított fel. A tagállamoktól azt kéri, indítsanak nemzeti szintű vizsgálatot a járművek károsanyag-kibocsátásáról, és készítsenek jelentést róla. Az Európai Bizottság azt szeretné, hogy a nemzeti hatóságok ellenőrizzék az Európában eladott járműveket, és győződjenek meg arról, hogy a károsanyag-kibocsátási normákat betartották-e a gyártók.

A brüsszeli bizottság hangsúlyozta, meg kell tudni, hogy Európában hány olyan jármű közlekedik, amelynek motorvezérlő programjába a csalást lehetővé tévő szoftvert telepítettek. Egyúttal jelezte, hogy napokon belül összeül az engedélyeket kiadó nemzeti hatóságok képviselőivel.

A bizottság azt javasolja, hogy jövő januárjától ne laboratóriumi körülmények között vizsgálják az autókat, hanem a valós közlekedésnek megfelelő módon. Mindazonáltal még kell állapodni, hogy mi legyen akkor, ha jelentős elérést tapasztalnak a futópadon és a közúton mért károsanyag-kibocsátási értékek között.

Nem tétlenkednek

A tagországok a vizsgálatot valószínűleg önállóan is végrehajtották volna: az olasz egészségügyi minisztérium csütörtökön kérte a Legfelsőbb Egészségügyi Intézetet, hogy mérje fel a dízel egészségügyi kockázatait. Beatrice Lorenzin miniszter ugyanis amiatt aggódik, hogy a szűrők miatt a káros részecskék észrevétlenek maradhatnak az ellenőrzés során, és tovább szennyezik a környezetet.

A franciák sem tétováznak. Az országban forgalmazott valamennyi márkájú gépkocsiból mintegy százon "véletlenszerű teszteléseket" végeznek el, hogy ellenőrizzék, be tartják-e a környezetvédelmi előírásokat - jelentette be csütörtökön Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter. A miniszter úgy ítélte meg, hogy "a fogyasztók felé bizonyítékokkal kell szolgálni és teljes átláthatóságra van szükség".

Jön a leminősítés

Mindhárom hitelminősítő kilátásba helyezte, hogy rontja a cégcsoport adósi besorolását. A Fitch Ratings már szerdán közölte, hogy a Volkswagen búcsút inthet a jó hírének. A Standard & Poor's indoklásában rámutatott, hogy egy vagy több fokozattal is ronthatja a három hónap múlva esedékes felülvizsgálat során a német autóipari vállalat besorolását, amelynek óriási büntetést kell majd fizetnie.

Mi lehet most a jó lépés?

A Reuters latolgatása szerint most jó lépés lehet - legalábbis a piacot kicsit megnyugtatná - ha a Volkswagen bejelentené a vezetői fizetések megvágását, és az sem lenne buta lépés, ha kinevezne egy független elnököt, ám ez valószínűleg nem fog bekövetkezni.

Vélemény

A Volkswagen valószínűleg azzal tudná eloltani a tüzet és csökkenteni a saját károkat, ha szépen feldobná az összes többi autógyárat. Az már eddig is kiderült, hogy nem ők voltak az egyedüliek, akik csaltak, de ha kiderülne, hogy a francia, olasz, japán, kínai, amerikai, dél-koreai stb. vállalatok is trükköztek a teszten, az eloszlatná a cégre irányuló figyelmet. Az Alapblog hívta fel a figyelmet a Totalcar hat évvel ezelőtti cikkére, ahol a károsanyag-kibocsátási trükközéseket pontosan leírja a szerző, nem csak a VW esetében.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Bajban a Google és az Apple? Kiderült egy eddig titkolt részlet a megállapodásukról
Privátbankár.hu | 2024. május 4. 08:41
Egy első ránézésre apró dologért annyit fizet az Apple a Google-nek, amennyiből szinte az összes magyarországi akkumulátorgyár felépíthető lenne.
Vállalat Nagyon kattogott a pénztárgép a Henkelnél
Privátbankár.hu | 2024. május 3. 13:59
A Henkel német háztartás-vegyipari és kozmetikai konszern növekvő negyedéves árbevételről jelentett pénteken.
Vállalat Újabb cégbe száll be a 4iG
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 17:06
A 4iG Csoport a Remred Technológia Fejlesztő Zrt.-be való beszállással tovább erősítheti globális jelenlétét a műholdas piacon.
Vállalat Bevált recept alapján nyomul Ukrajnában a McDonald’s
Mester Nándor | 2024. május 2. 10:04
Összefog a benzinkút-hálózatokkal, közben több nagyvárosban is új egységeket nyit.
Vállalat Kínában portyázik a világ egyik leggazdagabb embere
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 17:18
Elon Musk, a Tesla elektromosautó-vállalat vezetője, a világ egyik leggazdagabb embere a kínai nemzetközi kereskedelmi tanács meghívására előre be nem jelentett látogatást kezdett vasárnap az ázsiai országban, és találkozik magas rangú kínai vezetőkkel.
Vállalat Irányt vált a Volkswagen
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 16:02
Szerény tervekkel vág neki a következő éveknek a Volkswagen Kínában, de még ezek eléréséhez is alaposan fel kell kötnie a gatyáját és rengeteg erőforrást kell fordítania fejlesztésekre.
Vállalat Hernádi Zsolt elárulta: megvan, mekkora osztalékot fizet a Mol
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 16:43
Nem volt egyszerű éve a Molnak 2023-ban.
Vállalat Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 16:11
A villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.
Vállalat Négynapos? Hatnapos munkahét jön a Samsungnál
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 14:24
Gazdasági okokra hivatkozva hozták meg az intézkedést.
Vállalat Érkezik az új, nyolcmillió forintos elektromos Dacia
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 12:59
 A Renault francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG