3p
A párizsi klímaegyezmény mellett a világ nagyvárosai maguk is tesznek a károsanyag-kibocsátás ellen. London és Párizs száműzné a benzin- és dízelkereskedelmet, Norvégia a belső égésű motorokat száműzné az utakról. Húsz éven belül minden harmadik autó elektromos lehet a szakértők szerint, a fogyasztók azonban másképp gondolkodnak. Mikor jöhet el a megfizethető, könnyen és gyorsan tölthető autók ideje?

Az elektromos autók egyre népszerűbbek, az autógyártók bővülő kínálattal és újabb ötletekkel jelentkeznek – nemrég kezdte meg a gyártást Elon Musk gigantikus akkumulátorgyára, a gyártók pedig az új modellek mellett a már bevált, régi modelleket is környezettudatosabbra cserélik. Nem meglepő hát, hogy az okosautók piaca is robbanás előtt áll, a CES-en, a világ legnagyobb technológiai kiállításán több ilyen járművet mutattak be. Előzetes becslések szerint a 2030-ig eladott autók mintegy harmada lesz teljesen elektromos, ezt közölte a Roland Berger a Privátbankár.hu-val.

Az elektromobilitás fejlődése az egyes országokban az elmúlt néhány évben. Forrás: Roland Berger

Óriási a verseny

Ehhez már meg is tették az első lépéseket a világ nagyvárosai, London, Párizs és Mexikóváros teljesen száműzné a benzint és a dízelt a kutakról, Kínában kvótát vezetnének be az elektromos járművekre, Norvégiában pedig 2025-től szó szerint betiltanák a belsőégésű motoros kocsik használatát. A Roland Berger tanulmánya hét autógyártó ország - Kína, Franciaország, Németország, Olaszország, Japán, Dél-Korea és az USA – technológiai, ipari és piaci adatait hasonlítja össze.

Az ár a meghatározó

Az egyik probléma, amivel a gyártóknak szembe kell nézniük, a nyersanyagoktól (lítium, nikkel, mangán, kobalt és grafit), és az ezeket beszállító országoktól való függésük. A világ grafittartalékának 95 százaléka Kínában található, a globális kobaltkereslet majdnem felét Kongó elégíti ki. Az acélfinomításhoz szükséges mangán kínálatának negyede Észak-Afrikából származik, Chile és Ausztrália pedig a világ lítium készletének harmadát uralja. A finomított grafit készlet nagyrészt Japán és Dél-Korea fennhatósága alatt van.

Az egyes országok GDP arányos költése az elektromos autók fejlesztésére. Forrás: Roland Berger

A nyersanyagok szállítása és az akkumulátorelemek gyártása így tehát olyan tényezők, amik nagyban kitettek politikai kockázatoknak, különösen azt figyelembe véve, hogy Kínában az állam jelentős mértékben támogatja a lítium-ion gyártást, így a kínai akkumulátorgyártók piacvezetők, megelőzve az USA-t és Japánt is.  Ugyanakkor pont az akkumulátorok árának csökkenése és az újgenerációs, tölthető akkumulátorok megjelenése középtávon a minél szélesebb elektromosautó-kínálat kifejlesztéséhez segíthetik a járműgyártókat.

Mi a helyzet nálunk?

Magyarország ugyanakkor még meglehetősen gyerekcipőben jár az elektromos autók működtetése terén – bár már kilátásba helyezték 500 töltőállomás kiépítését, a tavalyi adatok szerint mindössze ezer darab új, zöld rendszámú autó került a piacra. Ennek egyik elsődleges oka, hogy az elektromos autók borzalmasan drágák. Ezzel együtt nem kell aggódni, hogy nem vennénk ki a részünket a környezetvédelemből, Budapesten tavaly indult el például az első, kizárólag zöld autókkal működő autómegosztó vállalkozás, erről korábban itt írtunk bővebben. >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A tengeri szállítási problémák visszafogták az AutoWallis nagykereskedelmi járműeladásait
Privátbankár.hu | 2024. május 17. 11:17
Az AutoWallis nagykereskedelmi üzletága által értékesített járművek száma elsősorban bázishatások és a tengeri szállítások nehézségei miatt csökkent az első negyedévben, így árbevétele 89 milliárd forintra csökkent, míg EBITDA-ja 4,8 milliárd forint lett.
Vállalat Nincs ok a panaszra: jól ment a Waberer's
Privátbankár.hu | 2024. május 16. 16:37
Szép kis növekedést jelentett a vállalat. 
Vállalat Összeugrott az EU és a Facebook anyacége, mi lesz ebből?
Privátbankár.hu | 2024. május 16. 14:28
Jogszabályt sérthetett a Meta, most vizsgálódnak.
Vállalat Hiábavaló Matolcsy György unokatestvéreinek igyekezete?
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 11:11
A Szemerey-testvérek tulajdonában lévő Pécsi Sörfőzde két évnyi veszteség után lett nyereséges, ám még így is több milliárd hiányzik a cégből.
Vállalat Szállodai szintű szolgáltatásokat és zöldenergiát is nyújt az egyik legnagyobb hazai ingatlanüzemeltető
Natív tartalom | 2024. május 15. 10:16
A BudaPart Gate irodaház kapcsán számol be innovatív szolgáltatásairól a legnagyobb magyarországi irodaportfólióval rendelkező CPI Hungary. Sajtóanyagukban kihangsúlyozzák, hogy kiemelt figyelmet fordítanak a fenntarthatóságra legyen szó a beépített anyagok jelentős újrahasznosítottanyag-tartalmáról vagy éppen a megújuló energiáról, ami a kiszámítható rezsiszámlához is hozzájárul.
Vállalat Figyelemre méltó versenyben lett első a Mol
Privátbankár.hu | 2024. május 13. 07:48
A regionálissá nőtt hazai energetikai multié lett a funkcionális átalakítás nagydíja az SAP Quality Awards versenyen Közép- és Kelet-Európában.  
Vállalat Megrohamozták a Tesla gyárát - videó
Privátbankár.hu | 2024. május 11. 10:40
A Tesla Németországban bővítene, ezt azonban sokan ellenzik.
Vállalat Trükközött a Shell, de lebukott
Privátbankár.hu | 2024. május 7. 12:41
Jókora botrányba keveredett a Shell, amely sok éven át úgy adott el szén-dioxid-kibocsátási kvótákat más olajipari vállalatoknak, hogy a gáz jelentős részét nem vonta ki a levegőből.
Vállalat Űripari gyár építését kezdte el itthon a 4iG
Bózsó Péter | 2024. május 6. 16:56
Magyarország első űripari gyártóközpontjának alapkövét a 4iG csoporthoz tartozó Remred a főváros vonzáskörzetéhez tartozó Martonvásáron tette le.
Vállalat Bajban a Google és az Apple? Kiderült egy eddig titkolt részlet a megállapodásukról
Privátbankár.hu | 2024. május 4. 08:41
Egy első ránézésre apró dologért annyit fizet az Apple a Google-nek, amennyiből szinte az összes magyarországi akkumulátorgyár felépíthető lenne.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG