
Mennyivel drágultak a hipermarketek?
Augusztus harmadikán újfent meglátogattunk három hipermarketet, hogy megnéztük, miként alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. A három hipermarket közül egyedül a Tesco csökkentette az árait az előző hónaphoz képest. Egy hajszálnyival drágább lett az Interspar, az Auchan pedig 4,4 százalékot emelt az árakon, így összesítésben 1,6 százalékos áremelkedést mértünk júliushoz képest.
![]() |
Az éves árváltozás mértéke, avagy a Privátbankár Árkosár árindexe |
Ezúttal átlagosan 284 forinttal került többe telerakni a kosarunkat, mint előző hónapban. Éves összehasonlításban viszont ennél is komolyabb, 620 forintos áremelkedést mértünk, ami annyit jelent, hogy 3,5 százalékkal többe kerül a nagybevásárlás, mint egy éve. Az Auchanban 8, a Tescóban 3,9 nőttek az árak, míg az Intersparban 1 százalékkal mérséklődtek az árak egy év alatt.
Persze ha mindent ott akarnánk megvenni, ahol a legolcsóbb, 1888 forinttal fizetnénk kevesebbet a bevásárlás végén, de lássuk be, ez majdhogynem lehetetlen feladat lenne.
Mi lett olcsóbb? Mi drágult?
Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >> |
Egy hónap alatt a legdurvább áremelkedést a sajtnál mértük: 32 százalékkal lett drágább. 10 százaléknál többel drágult a rizs (+18%), a banán (+15%), a tej (14%), az égetett szesz és a tojás (+13%). Olcsóbb lett azonban a burgonya (-24%), az alma (-20%), a májas (-16%) és az üdítő (-13%).
És mi történt az árakkal egy év alatt? Tavaly augusztushoz képest elég komoly mértékben, mintegy 40 százalékkal drágult a sajt, de a cukorért is 36 százalékkal kell többet adnunk, mint tavaly augusztusban.
Drágább lett a tészta és a szeszes italok is: előbbi 17, utóbbi 15 százalékkal. 10 százalék feletti áremelkedés volt a csokoládénál, a kávénál, a teánál és az ásványvíznél is. Jó hír ugyanakkor, hogy közel 20 százalékkal kerül kevesebbe a tojás, 13 százalékkal az alma és 11 százalékkal a margarin, mint tavaly ilyenkor.

Havi legolcsóbbak
Mint mindig, most is megnéztük külön három terméknek az árát. Jócskán benne vagyunk a nyárban, ezért esett választásunk:
- a dinnyére
- a barbecue szósz
- és a pácolt tarjára.
A KSH kedden közli az infláció júliusi alakulásáról szóló adatait. |
Bár a görögdinnyét már előző havi Árkosár-felmérésünknél is megnéztük, akkor azonban csak görög görögdinnyét árultak a láncok, a legolcsóbbat akkor a Tescóban (115 forintért kilóját) találtuk. Az Auchanban 149, az Intersparban pedig 159 forintért kínálták a görög görögöt egy hónappal ezelőtt. Azóta a hiperek elkezdték árulni a magyar dinnyét is, lett is belőle baj a Tescóban: a budaörsi áruház előtt teherautókról dobáltak a dinnyét a dühös termelők, hogy ezzel tiltakozzanak az áruházlánc árpolitikája ellen, ugyanis az áruházlánc múlt hét hétfőn kilónkénti 49 forintos dinnyeakciót hirdetett. Erről részleteket ebben a korábbi cikkünkben olvashat >>>>
Ottjártunkkor a Tescóban 69 forintért árutál a csíkos, magyar dinnyét (olyan nagyon ez nincs messze a dinnyedobáláshoz vezető 49 forintos kilónkénti ártól...), Az Auchanban 85 forintos kilónkénti áron árulták ugyanezt a fajtát, míg az Interspar 109 forintért adta a magyar görögöt.
![]() |
Dinnyetermelők tiltakoztak a Tesco árpolitikája ellen. MTI Fotó: Soós Lajos |
Hajrá Magyarország, hajrá Szenilla! A Star Wars ízesítésű kenőmájasnál, csemegekukoricánál figyelt fel a közvélemény a kiskereskedelemnek arra a furcsa jelenségére, amikor egy aktuális hullámot meglovagolva az élelmiszereket valami teljesen oda nem illő márkával fellogózva próbálnak eladni. Ebben élen jár a Riska tej gyártója - külön vicces, amikor két kampány összeér. Így most egy polcon Hajrá Magyarország! feliratú foci Eb-s tejet és Szenilla nyomában márkájú Riska-tejet is árulnak az áruházakban. |
A nyár nemcsak a hűsítő dinnye, a kerti sütögetések ideje is. Ehhez a pácolt tarját és barbecue szószt néztük meg külön. Legolcsóbbat az Intersparban találtuk: 1490 forintért kínálták a pultban a fűszeres húst, a Tesco saját márkás termékét kilónként 1725 forintért adta - a mexikói és portói fűszerezésű marinádba pácolt tarját, míg az Auchanban 1999 forint volt a csont nélküli, barbecue ízesítésű hús kilója.
Ha a sült hús már elkészült, tehetünk rá szószt is: a legolcsóbb barbecue szószt az Intersparban kapni. A lánc saját márkás szósza 299 forintba került, 1196 forintra jön ki a literenkénti ár, a Tescóban az Univer szósza 1675 forintos, míg az Auchan saját márkás szósza 1888 forintos literenkénti árra jött ki.
Van elég áru és dolgozó a Tescóban?
Az elmúlt hetekben a hazai sajtó több cikkben is foglalkozott a Tescót is sújtó munkaerőhiánnyal: főként a frissáru-elosztó központban fellépő munkaerőhiány miatt akadozik az áruházak ellátása, a hírek szerint ezért gyakran nem kapni elegendő húst, tejterméket az üzletekben. Arról is írtunk: az üzletekben is kevés a dolgozó, csúcsidőben ezért gyakran hosszú sorbaállásra kell készülni a kasszáknál.
Árkosár-felmérésünk során ezért fokozottan figyeltük a Tescóban a frissáru-kínálatot és azt, vajon elegendő áruházi dolgozó van-e a kereslet kiszolgálására. Azt találtuk: a piros pólós személyzet mellett sok kék pólós dolgozó is részt vesz az árufeltöltésben, rendszerezésben - hátukon "külső munkaerő" felirattal - ők a HPS munkaerő-kölcsönző munkatársai, a polcszervízben is segítenek, ottjártunkkor bőven elegendőnek tűnt a létszám, minden osztályon folyt a munka, a sorok rendezettek voltak, a polcok fel voltak töltve. Bár csúcsidőn kívül érkeztünk, de a kasszáknál sem voltak sorok, zökkenőmentes volt a kiszolgálás.
Ami viszont a frissáru-kínálatot illeti: a húspult kínálata a szokásosnál valóban jóval szegényesebb volt, az egész áruházban egyetlen tálca csirkemell-filét találtunk (igaz, a pulykahere egy fél polcot megtöltött) - márpedig a kellő létszámú polcfeltöltőből ítélve csak arról lehetett szó, hogy nem volt mit a polcokra tenni. Ezen a téren tehát még van mit megoldania a Tescónak, de a helyzet nem tűnik reménytelennek.
Arról is volt szó, az áruházláncok csak az árak emelésével tudják majd kigazdálkodni a munkaerő biztosításához szükséges béremelés fedezetét - ennek egyelőre nincs jele, a mostani áremelkedés nem lóg ki a trendből.