4p
A Facebook-botrány és az alig egy hete bevezetett GDPR árnyékában megkerülhetetlenül felmerül az adatvédelem és az identitás megőrzésének kérdése. A közösségi média önmagában is követi a mozgásunkat a virtuális térben, ennél azonban fontosabb, hogy a legtöbb információt önként adjuk meg magunkról. Hogyan maradhatunk biztonságban? Mi a legdrágább adat, amit tudhatnak rólunk? A BrainBar konferencián ez is kiderült.

A szombati, egyben utolsó napon tartottak előadást a Big Data veszélyeiről és előnyeiről a Corvinus Egyetem nagyelőadónak átalakított aulájában, a háromnapos BrainBar tudományos konferencián. A Big Data, ahogy arról már korábban is írtunk, a már létező jövő: a számtalan viselhető, hordozható és újonnan feltalált elektronikai kütyü irgalmatlan mennyiségű adatot generál rólunk, amelyet ezután a különböző vállalatok kezelnek rólunk – elvileg bizalmasan. Mi történik ugyanakkor, ha olyan problémával találkozunk, mint a Facebook és a Cambridge Analytica esetében, amikor 80 millió ember adata szivárgott ki?

Elszórt kenyérmorzsák

Az ilyen kiszivárgási botrányok esetében nem szabad megfeledkezni arról, hogy gyakorlatilag folyamatosan információt generálunk magunkról, kezdte a kerekasztal-beszélgetést Vess Popov, a Cambridge Psychometrics üzleti fejlesztésekért felelős igazgatója. Minden, amit teszünk, minden, amire rákeresünk, az követhetővé válik a nagyvállalatok számára – ebből áll a digitális lábnyomunk. Ezek ma már könnyen olvashatók és követhetők mesterséges intelligenciák vagy öntanuló algoritmusok segítségével, amelyek követik az egyes felhasználókat, és semmi mást nem csinálnak, csak adatot gyűjtenek róluk.

Ari Popper és Vess Popov előadása a BrainBar tudományos konferencián, 2018.06.01-én. Forrás: BrainBar livestream

Ezeket az adatokat utána a nagyvállalatok tudják hasznosítani, elsősorban marketing célokkal. Ez az adatgyűjtés a kiberbiztonság kétélű fegyvere: a Scifutures alapítója és vezérigazgatója, Ari Popper bár óvatosságra int mindenkit, kiemelte, hogy mint minden technológiát, ezt is lehet jóra és rosszra is használni. Ha a személyes információink rossz kezekbe kerülnek, valóban komoly etikai és biztonsági kérdések merülhetnek fel, jó kezekben viszont könnyebbé teszi az életünket – gondoljunk csak a fölösleges, bennünket egyáltalán nem érdeklő reklámok kiszűrésére Facebookon vagy a Google keresőjében.

Mennyit tud rólam az internet?

Ha röviden akarjuk összefoglalni: mindent, fűzte hozzá Popov. A keresési előzményeink alapján elszórt információkat hagyunk magunkról, kezdve a szexuális preferenciáinktól a vásárlási szokásainkon át a politikai, vásárlási és életviteli stílusunkról, vagy épp a demográfiai adatainkról – IP cím alapján könnyen belőhető az is, hogy honnan csatlakozunk. Ha úgy tetszik tehát, nem az a kérdés, hogy mit tudhat rólunk a világ, hisz kijelenthetjük, hogy bármi, ami érdekli az embereket, előbb-utóbb kikutatható, zárta Popov.

Ari Popper és Vess Popov előadása a BrainBar tudományos konferencián, 2018.06.01-én. Forrás: BrainBar livestream

A legdrágább információ egyébként jelenleg az egyén DNS-adata – ezt ma már egyre könnyebb lehet megszerezni, tekintettel arra, hogy az egészségügy világszerte digitalizálódik –, ez mintegy egymillió dollárt ér a hirdetőknek. Ezek elemzésével ugyanis célzottan hirdethetnek gyógykészítményeket vagy megoldásokat az egyéneknek, miközben megspórolnak maguknak rengeteg időt és energiát az egyes individuum követésén.

Melyek a fő kérdések?

A fontosabb kérdés, hogy hogyan kezeljük az adatokat, vette át a szót Popper. Ehhez átláthatóságra és ellenőriztethetőségre van szükség, ezért is üdvözölendő az Európai Unió GDPR-rendelete.  Ugyanakkor fontos az is, hogy az információ ne legyen teljesen elzárva mindenkitől – ez különösen a kutatóknak lényeges, akik sokszor Facebook és Twitter bejegyzések elemzésével vonnak le szociális következtetéseket. Ha ezeket elvesszük, az a szociális tudományoknak jelenthet komoly érvágást, véli Popov. Hozzátette: az emberek akár hajlandóak kis mennyiségű pénzt is fizetni az adataik biztonságáért. Két évvel ezelőtt végeztek egy felmérést, amely alapján a válaszadók kétharmada jelezte, hogy hajlandó lenne havi 3 dollárt (kb. 750 forintot) fizetni azért, hogy a Facebook ne kövesse a mozgását az interneten.

Ari Popper szerint az ilyen pay-per-view megoldások jelenthetik a jövő adatbiztonságának kulcsát. Ne abból induljunk ki, hogy mit tudhatnak meg rólunk, zárta előadását: induljunk ki abból, hogy már mindent tudnak, és inkább hogyan tudjuk a felhasználást ellenőrizni. Meglátása szerint ha adott esetben maga a felhasználó szabhatna árat arra, hogy számára mennyit érnek az egyes személyes adatai, az egy lehetséges megoldást jelenthetne a mostani problémára.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG