6p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Idén ünnepli fennállásának 25. évfordulóját a Magyar Édességgyártók Szövetsége. Az elmúlt két évtizedben nem csak a gyártási folyamatokban láttunk hatalmas fejlődést, de a magyarok ízlésvilága is karakteresen változott. De mit vásárolunk húsvétkor? Kinek adunk ajándékot, és hová lettek a bevonós csokoládék a polcokról? Hogyan érintette az élelmiszerbotrány az iparágat? A Privátbankár.hu utánajárt a kérdéseknek.
Csokoládészökőkút a Magyar Édességgyártók Szövetségének fennállásának 25. évfordulóját ünneplő húsvéti sajtótájékoztatón, 2017.04.06-án. Forrás: Privátbankár.hu/Balkó Rita

A karácsony mellett a húsvétot övező három hónap számít az egyik legfontosabb szezonnak az édességgyártók körében, ugyanakkor Magyarország esetében egy érzékelhető visszaesést tapasztalhatunk ebben az időszakban, vezette fel a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke, Sánta Sándor a szövetség születésnapi sajtótájékoztatóján.

A Nielsen adatai alapján tavaly a magyarok mintegy 3,6 milliárd forint értékben vásároltak 768 tonna csokoládét a húsvéti időszakban, ez a korábbi évhez képest, ez értéket tekintve 7, mennyiség tekintetében pedig 10 százalékos visszaesést jelent az előző évhez képest. Az elnök arra számít, hogy idén is további, szerény csökkenés várható majd a húsvéti szezonban.

Megérzi a pénztárcánk

A mérséklődés hátterében ugyanakkor egy rendkívül pozitív fejlemény áll Sánta Sándor szerint, a boltok polcairól gyakorlatilag teljesen eltűntek a bevonómasszából készült, gyengébb minőségű termékek, emellett az emberek érdeklődése egyébként is a minőségibb csokoládék felé fordult. Az olcsóbb opció kiesésével azonban így mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni, ha hódolni akarunk az édesség-éhségünknek, a kakaó és a cukor világpiaci ára mellett a népegészségügyi termékadó (NETA) is felfelé srófolja az árakat, így a vásárlók bár minőségibb termékeket választanak, inkább ritkábban vesznek csokoládét.

A piacban egyébként rengeteg a potenciál, Nyugat-Európában a frissáru-piac mellett az édességek és a snackek generálják a második legnagyobb árbevételt a kiskereskedelemben, a forgalom növekedésének 61 százalékát ez a két iparág adja. Tavaly egyébként a régióban 4,3 milliárd euróval többet költöttek ilyen termékekre a vásárlók, ebből 1,6 milliárd euró ment különböző rágcsákra és édességekre. Ez éves szinten 0,9 százalékos növekedés jelent a térségben, tette hozzá a szövetség elnöke.

Mit eszünk, kinek adunk?

Mindezek ellenére a húsvét mégiscsak húsvét, ez pedig nem lehet teljes néhány csokitojás és figura nélkül. Továbbra is az üreges csokoládényulak a legnépszerűbbek, ezek aránya tavaly is 41 százalék volt, hasonló arányokat várnak 2017-re is, ezt követik a csokoládétojások és a különböző tematikus ajándékcsomagok.

1934-ben még ez számított innovatívnak: akkor előbb sztaniolpapírba, majd porcelánba csomagolták a húsvéti csokoládét, ezzel lett igazi ajándékkülönlegesség. Forrás: Privátbankár.hu/Balkó Rita

Utóbbiak népszerűsége az elmúlt két évben látványosan növekedett, vélhetően az kedvező ár-érték aránynak köszönhetően: 2500-5000 forintért már egészen tekintetes mennyiségű és minőségű csokoládét, plusz valamilyen játékfigurát tudunk vásárolni, ez rendkívül népszerű a családosok körében. Egy család átlagosan öt figurát vásárol a szezonban, és jellemzően a gyerekeket, unokákat lepjük meg vele - a házastársra csak minden második vásárló gondol a húsvét alkalmával.

Élelmiszerbotrány: minket és érint?

Az élelmiszerbotrányról korábban már rengeteget írtunk, cikkeinket itt olvashatod a Privátbankár.hu-n. >>>

A Privátbankár.hu kérdésére válaszolva Sánta Sándor elmondta: bár a piac jelenleg 85 százalékát importtermékekkel látják el, így a hazai gyártók mellett valóban elsősorban a külföldi márkák termékeivel találkozhatunk a boltokban, a Nébih által elvégzett vizsgálat érdemben nem érintette a magyar édesipart. Hozzátette: egyszerűen költséghatékonysági okokból nem lenne érdemes egy nagy gyárnak átállítania az üzemet más alapanyagokra vagy mennyiségekre. Amit ugyanis ezeken megspórol, azt később a logisztika és a gyártósor újrakalibrálása kamatostul elviszi, fűzte hozzá.

25 év nehézségei: gyárbezárás, különadó

A szövetség immár 25. születésnapját ünnepli május 12-én, a 12 alapító gyárból azonban csak egy működik jelenleg is változatlan vezetésben és formában, a TUTTI  - a többieket mind felvásárolták, vagy szép apránként felszámolták az idők során. Sánta Sándor elmondása szerint az édességgyártás nagyjából 20 évig zökkenőmentesen működött Magyarországon, 2011 óta azonban több problémával is szembesülniük kellett, ami rugalmasságot és mindenekelőtt innovációt követelt az iparágtól.

Ezek közül az egyik a 2011-ben bevezetett népegészségügyi termékadó (NETA), ami az elnök szerint hátrányosan érintette az édesipart, a magas plusz adó bevezetése ugyanis versenyhátrányt teremt a piacon (még ha ez rendkívül sok bevételt is hozott az államnak, erről korábban itt írtunk bővebben). Egy másik fejtörést a 2013-ban, egyik elsőként Európában Magyarország bevezette TFA rendeletet, azaz a termékek transzzsírsav tartalmának szabályozása okozott. Ez a változás szintén nem volt könnyű, hiszen technológiai újítások és beruházások voltak szükségesek hozzá, viszont példás gyorsasággal és együttműködően sikerült megvalósítani, így már több éve nincsenek TFA tartalmú termékek a hazai piacon, mondta el Sánta Sándor.

Forrás: NAV

Jelenleg a cukormennyiség szabályozásáról zajlanak tárgyalások - ezt egy megállapodás értelmében 2020-ig 10 százalékra kell csökkenteni a termékekben -, a piacon megjelent különböző "mentes" termékekkel azonban a gyártók már előre igyekszenek felvenni a versenyt, fűzte hozzá az elnök. Ezt egyébként külön segíti, hogy változott a magyar ízlés: míg két évvel ezelőtt az étcsokoládé nem örvendett különösebb népszerűségnek, ma a lakosság egyharmada ezt jelölte meg kedvencként - márpedig ezek az "igazi" csokik, amikben nincs hozzáadott cukor és édesítő.

Merre tartunk?

A szövetség elnöke szerint az egyik fő trend továbbra is az egészségesebb termékek felé történő nyitás lesz, hiszen ennek jogszabályi követelményei is vannak. A bevonóból készült termékek kikerülése egyértelmű győzelem az édesipar számára, a jövő pedig a különböző egészségesebb  termékekben (cukor-, glutén-, laktózmentes termékek, paleo, bio édességek), valamint a különleges csomagolásokban és a modern megközelítésekben rejlik. Az alkohollal töltött termékek és a különböző ajándékcsomagok népszerűsége határtalanul tör előre, a gyártási technológia fejlődésével pedig bőven van még innováció a csokoládégyártásban. Csak győzzük kivárni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem lehet felhőtlen a magyar autósok hétvégéje
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:58
Jutott a munkahét végére egy kellemetlen hír is. 
Vásárló Itt a BPA-szigor: át kell öltöztetni a termékeket
Buksza blog | 2025. február 18. 12:11
Nyugdíjba küldik az egészségkárosító  csomagolásokat.
Vásárló Jó hírt kaptak a plázázók: megmenekülhetnek a bevásárlóközpontok
Buksza blog | 2025. február 18. 08:08
A bevásárlóközpontok az 1970-es években jöttek divatba az Egyesült Államokban, ám jó pár akadt köztük, amely csődbe ment a gyenge fogalom miatt. Erre rátett egy lapáttal az e-kereskedelem terjedése.
Vásárló Ideje megszokni, hogy a tej jusson eszünkbe a Coca-Coláról
Buksza blog | 2025. február 18. 07:44
Az egészséges étkezés híveinek kedvenc célpontjai a kólagyártók, ami meglátszik értékesítési számaikon. A Coca-Cola fordult egyet, hogy befogja a friss szelet a vitorlájába, és ez bejött a cégnek.
Vásárló KMÉ-védjeggyel elismert minőség a MIRELITE MIRSA Zrt.-nél
PR | 2025. február 17. 14:46
A KMÉ-védjeggyel elismert MIRELITE MIRSA Zrt. gyorsfagyasztott zöldségei nemcsak a hazai boltokban, hanem külföldön is magas minőséget garantálnak.
Vásárló Húsz év együttműködés sikere az elismert minőség
PR | 2025. február 17. 10:11
Az Auchan és az Izsáki Házitészta Kft. több mint 20 éve működik együtt, és most közös sikerük a KMÉ-védjegyes nyolctojásos cérnametélt.
Vásárló Hogyan lehet spórolni a bútorszállítás során?
Márkázott tartalom | 2025. február 16. 11:21
A költöztetés egyik legnehezebb és legfontosabb része a bútorszállítás, amely külső segítség nélkül idő- és energiaigényes feladat lenne. Egy megbízható költöztetőcég igénybevételével azonban jelentősen csökkenthetők a kiadások, miközben azt is biztosítani tudjuk, hogy a bútorok épségben érkezzenek meg az új helyre.
Vásárló Minden, amit a darázsanyagok sokoldalúságáról tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 12:39
Lehet, hogy Te is találkoztál már azokkal a különleges anyagokkal, melyeket gofri vagy darázsfészek mintájú jelzőkkel illetnek. Ezek az anyagok nemcsak vizuálisan érdekesek, de számos praktikus tulajdonsággal is bírnak. A darázsanyag különösen népszerű választás lehet konyharuhák, szaunatörölközők és köntösök készítéséhez. Na de miért is rajonganak érte annyian?  
Vásárló Előkerült a palackprobléma, megszólalt a Coca-Cola
Buksza blog | 2025. február 13. 12:15
Az amerikai piacra exportált alumínium elnöki rendeletben megemelt vámja miatt az italgyártók növelhetik PET-palackban kínált termékeik mennyiségét a könnyen újrahasznosítható alumíniumdoboz rovására.
Vásárló A csípőízületi problémák komoly pénzügyi hatással lehetnek a családi költségvetésre
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 11:38
A csípőfájdalom komoly akadályt jelenthet a mindennapi életben, mivel megnehezítheti az olyan alapvető tevékenységeket, mint a járás, a lépcsőzés vagy akár az ülés. Ez az állapot különösen problémás lehet a munkavégzés során, hiszen a folyamatos fájdalom csökkenti a teljesítményt, és akár táppénzre is kényszeríthet bennünket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG