A CBRE jelentése szerint Európában 2012 első felében összesen 1,5 millió négyzetméteren 51 bevásárlóközpontot nyitottak meg, míg az év második felében közel 3 millió négyzetméter átadása várható. Az elkészült épületek így összesen több mint 4,4 millió négyzetmétert foglalnak el, ami 25 százalékkal haladja meg a 2011-es szintet. A legtöbb (400 ezer négyzetméter) terület Törökországban épül 2012 során, ami az első féléves építési teljesítmény közel harmadát jelenti. Törökország után Németország (165 ezer négyzetméter), illetve holtversenyben Olaszország és Lengyelország (140 ezer négyzetméter) következik.
Neville Moss, a CBRE európai kiskereskedelmi kutatásért felelős vezetője az adatokhoz hozzáfűzte: az aktív bevásárlóközpont-fejlesztések Törökországban, Lengyelországban és Oroszországban lehetővé teszik a kereskedőknek, hogy terjeszkedjenek, míg Európa többi részén az építkezések alacsony szintje miatt ez nem lehetséges.
Felzárkózó piacok az élen
A jelentés szerint mintegy 3,6 millió négyzetméternyi bevásárlóközpont nyílt meg Európában 2011-ben, ami 4,6 százalékos csökkenést jelentett az előző évhez képest. Mindazonáltal még ez is jelentős mértékű fejlesztéseket takar, és csak a 2005-2009-es évek boomja haladta meg ezt a szintet.
Az új fejlesztések az utóbbi években elsősorban a felzárkózó piacokat jellemzik, ám az építkezések Európa érettebb piacain is folytatódnak. 2011-ben az öt nagy nyugat-európai piacon (Spanyolországban, Olaszországban, Németországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban) folyt a fejlesztések egyharmada.
Törökországban tavaly az új központok 20 százaléka épült meg, köztük a 160 ezer négyzetméteres Marmara Forum Isztambulban, ami Törökország legnagyobb kiskereskedelmi létesítménye. A második helyezett Európában Lengyelország, ahol 16 központot adtak át 2011-ben, összesen 428 ezer négyzetméternyi területen. Oroszországban pedig Moszkvában és Szentpéterváron kilenc új központ épült.
Pang a magyar piac
Borbély Gábor, a CBRE kutatásért és tanácsadásért felelős budapesti vezetője kiemelte: Magyarországon 2012 első felében csak Siófokon adtak át új bevásárlóközpontot. A tervbe vett fejlesztések szintje is alacsony, az ECE által fejlesztett Árkád bővítéséig nem is várnak jelentős aktivitást a magyar piacon.
A magyar piac alacsony aktivitásában a plázastop is jelentős szerepet játszik. A magyar kormány 2012. január 1-jétől 2014. december 31-ig terjedő időszakra építési tilalmat rendelt el a 300 négyzetmétert meghaladó kereskedelmi ingatlanokra. Vagyis külön engedély nélkül az adott időszakban nem épülhetnek új áruházak, bevásárlóközpontok.