6p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Annyit ér egy cég, amennyiért el lehet adni - tartja a mondás. Magyarországon a rendszerváltáskor volt a legkönnyebb cégeket adni-venni. Azóta nehezebb dolguk van a piaci szereplőknek, noha a régióban továbbra sem kell szégyenkeznünk. Mi történhetett? Az EY vezető partnerét kérdeztük. Dezse Margaret negyed évszázada foglalkozik vállalati finanszírozással, látott már egyet s mást.

Privátbankár.hu: 25 éve foglalkozik vállalati finanszírozással. Sok minden változott ennyi idő alatt? Másként kell ma már ezt csinálni?

Dezse Margaret, vezető partner, EY Tranzakciós Tanácsadási Szolgáltatások: Sok céget láttam az elmúlt 25 évben, sok céget eladtam, sokat segítettem, hogy befektethessen. Természetesen, ahogy a világ változik, a vállalati finanszírozás folyamata is változik. Volt egy időszak, amikor nagyon sok befektető jött Magyarországra. A rendszerváltáskor egy céget még nagyon könnyen el lehetett adni, sok volt az érdeklődő.

PB: És most?

D.M.: Ma már többször átgondolják, részben a válság miatt is, hogy mikor, hol fektessenek be.

PB: Mégis, aki úgy dönt, legyen akár magyar, akár külföldi cégvezető, hogy Magyarországon fektet be, mire figyeljen?

D.M.: A válság után alaposan megváltozott a cégek helyzete, ezerszer megfontolják, hogy befektessenek-e, vagy sem. Pedig most több a forrás a piacon, a cégeknek, a befektetőknek is több pénzük van, mégis óvatosabbak. Aki mégis úgy dönt, hogy befektetne, az nemcsak a kiszemelt cég pénzügyi eredményét nézi, hanem azt is, hogy az a vállalat „szép-e”, „tiszta-e”, milyen plusz értékei vannak.

Magyarországon az IT szektorban, a telekommunikációban és a médiában a legnagyobb az érdeklődés.

DM: Számít, hogy pénzügyi vagy stratégiai a befektető?

D.M.: A stratégiai befektető általában száz százalékban szeretné a céget. Számít neki a szinergia, hogy mennyire tudja beépíteni a vállalatot saját cégébe. A pénzügyi befektetőnek szüksége van a menedzsment, illetve az előző tulajdonos szaktudására, kapcsolataira, ezért sokszor megelégszik a többségi vagy a kisebbségi pozícióval, de ő is megveheti száz százalékban a céget, ha az ő portfóliójában is van ahhoz hasonló vállalat.

PB: Magyarországon kik vannak gyakrabban jelen, a pénzügyi vagy a stratégiai befektetők?

D.M.: Mindkettő jelen van, általában dominálnak a szakmai befektetők, de térségünkben, Magyarországon kiemelkedő a pénzügyi befektetők szerepe, részben a Jeremie-programnak is köszönhetően.

PB: Mennyire merészek ezek a befektetők? Egyáltalán mennyire kell bátor stratégának lenni?

D.M.: Meg kell fontolni a döntést, nem könnyű, mert ez soha nem fehér vagy fekete, és nagyon sok utólag sikertelennek bizonyult vállalatfelvásárlást láttunk. Fontos, hogy ha valaki a tranzakció mellett dönt, akkor utána legalább akkora figyelmet szenteljen a cégnek. „Ápolni” kell a befektetést, meg kell dolgozni a növekedésért. Itt nemcsak pénzről van szó, hanem együttműködésről, menedzsmenti döntésekről.

PB: A régióhoz képest nagyon alacsony a magyarországi tranzakciók száma. Mi ennek az oka? Mennyire számít nagynak vagy kicsinek a hazai tranzakciós piac?

D.M.: Sok szempontból lehet értékelni a tranzakciók számának és a tranzakciós piacnak a nagyságát. Lehet hasonlítani az ország gazdaságának méretéhez, a vállalatok számához vagy a múltbeli tranzakciós számhoz. Azt hiszem, Magyarország egyik összefüggésben sem marad el a régióban. Durva becslésünk szerint a magyar M&A piac a GDP 1,2%-a, ugyanez a mutató a lengyelek esetében 1%, a törököknél 1,3%, Romániában 0,6% és Szlovákiában 0,4%. Az is igaz viszont, hogy a 2000-es évek második felének tranzakciószámaitól jelenleg nagyon távol vagyunk és nem is nagyon számíthatunk arra, hogy visszatér a válság előtti évek „aranykora”.

PB: Mit néznek először a vevők cégeladásnál?

D.M.: A vevők érdeklődését számos ok motiválhatja, saját belső növekedési lehetőségeik korlátaitól, az iparági verseny élesedésén keresztül a vezetők, tulajdonosok személyes ambíciójáig. Amit a legtöbb esetben elsősorban néznek, hogy a célpont hozzá tud-e járulni saját céljaik, stratégiájuk megvalósításához, hordoz-e számukra értéket, illetve integrálható-e működésükbe. Más megközelítésben, és nem feltétlenül ebben a sorrendben: menedzsment, védhető piaci pozíció, növekedési kilátások, egyedi eszközök (licencek, know how).

PB: Könnyű annak, akinek jók a gazdasági eredményei, mit tehet az, akinek nem ilyen szépek a számai?

D.M.: Nem csak a jó cégekre van kereslet. Vannak olyan befektetők, akik kifejezetten nehéz helyzetben lévő cégeket keresnek, mert hisznek benne, hogy végre tudják hajtani a szükséges restrukturálást. Mindig az adott helyzetből kell kihozni a legjobb megoldást a cég eladásszervezése során.

PB: Mi számít még cégeladáskor?

D.M.: A legnagyobb cégeket leszámítva, de sok esetben még ott is, nagyon fontosak a szubjektív tényezők, a vevő és eladó közötti bizalmi viszony, a menedzsment és a vevő kapcsolatának alakulása. Legalább ennyire fontos lehet a megfelelő időzítés.

PB: Honnan lehet tudni, hogy mennyit ér egy cég, ki mondja meg?

D.M.: A főszabály szerint a cég annyit ér, amennyiért el lehet adni. Az esetek többségében ez az ár nem tér el jelentősen a széles körben alkalmazott klasszikus értékelési módszertanokkal megállapított értékektől. Ezek a módszerek részben a cég által a jövőben termelni tervezett jövedelmi felmérésre épülnek (pl. diszkontált cash flow módszer), részben abból vezetik le az értéket, hogy máskor mások mennyit voltak hajlandók fizetni hasonló cégekért (pl. összehasonlítható tranzakciók és tőzsdei társaságok módszere). Ugyanakkor a legtöbb iparágnak megvannak a sajátos értékelési szempontjai és megközelítései, és az egyes szakemberek saját tapasztalataik szerint más-más tényezőt használnak az értékeléshez.

PB: Melyik szektorban a leggyakoribb a cégeladás?

D.M.: Azokban a szektorokban jellemző a cégeladás, ahol nagyszámú kis és közepes vállalkozás van (IT, média, gépgyártás), illetve ahol az adott iparágat erős koncentrációs folyamat jellemzi (távközlés, vegyipar).

PB: A belföldre vagy külföldre irányuló tranzakció a gyakoribb?

D.M.: Általában a belföldi tranzakciók száma mindig meghaladja a külföldre irányuló tranzakciók számát. Ez a 2008-at követő időszakban még fokozódott is, mert a cégek egy jelentős része úgy reagált a válságra, hogy koncentrálta piaci erőfeszítéseit, hazai piacára fókuszál, feladva több nem kulcsnak tekintett országban folytatott tevékenységét. Minél erősebb egy ország gazdasága és tőkepiaca, annál több a külföldre irányuló tranzakció.

PB: Honnan tudnak ehhez forrást szerezni?

D.M.: Az akvizíciók finanszírozásának forrásösszetétele időről időre változik. Hitelbőség éveiben nem volt ritka a jelentős mértékben hitelből történő akvizíció, de mostanában fokozott szerepe van a cégek saját felhalmozott forrásainak. Az erős tőkepiaccal rendelkező országokban gyakori az akvizíciót szolgáló részvénykibocsátás, kötvényszervezés, pénzügyi befektetők bevonása vagy akár a saját részvényekkel való fizetés is.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalatok A Mol-részvényesek osztaléka is csúszik
Privátbankár.hu | 2020. március 24. 09:58
A rendkívüli helyzetre és a jogszabályi kötelezettségekre hivatkozva ugyanis a tőzsdei társaság nem tartja meg az április 16-ára meghirdetett éves közgyűlését. 
Vállalatok Napi 25 ezer orvosi maszk gyártását kezdi meg egy pécsi lakástextil üzem
Privátbankár.hu | 2020. március 18. 13:59
A napokban érkezhet meg Litvániából az az orvosi textil alapanyag szállítmány, melyből összesen 400 ezer egészségügyi maszkot gyárt majd le a Rovitex Hungária Kft.
Vállalatok Hétfőtől elkezdődik a magyarországi vonatok teljes fertőtlenítése
Privátbankár.hu | 2020. március 15. 14:36
Teljes fertőtlenítést vezet be a MÁV a vasúti és HÉV-szerelvényeken a koronavírus-járvány elleni védekezés részeként - mondta a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. Elindult az első emeletes KISS motorvonat a Budapest-Cegléd vonalon.
Vállalatok Nyolc magyar cég került fel a kistigrisek listájára
Privátbankár.hu | 2020. március 8. 17:06
A Financial Times FT1000 néven már a negyedik évben jelentette meg listáját Európa leggyorsabban növekvő társaságairól.
Vállalatok Óriási pénzt kap a Huawei konkurense
Privátbankár.hu | 2020. március 6. 13:48
Félmilliárd eurós hitellel fejleszt 5G technológiát a Nokia. Korábban felmerült az is, hogy amerikaiak vennék meg, hogy erősebb legyen a Huawei vetélytársa.
Vállalatok Nemzetközi légikikötő, vagy kisrepülőgépek fogadására alkalmas hely lesz a fehérvári reptér?
Privátbankár.hu | 2020. március 4. 12:10
Úgy tűnik, hogy részben meghallgatásra talált a székesfehérvári önkormányzat igénye, és kormányzati segítséggel megkezdődik a város repterének régóta tervezett fejlesztése.
Vállalatok Meghalt Jack Welch
Privátbankár.hu | 2020. március 2. 18:53
A General Electric legendás vezére újraértelmezte a vállalatvezetést.
Vállalatok Hogyan kezeld és ne kezeld a munkavállaló jelöltjeidet
Privátbankár.hu | 2020. január 11. 11:36
Manapság se a munkaválalóknak, se a munkaadóknak nincsen könnyű dolguk. Mivel gyökeresen megváltoztak a viszonyok az álláskeresésben és a foglalkoztatásban, így ezekhez kell alkalmazkodnia annak a vállalatnak, ami fent szeretne maradni. Lássuk, hogy milyen fontos dolgokra kell figyelni, amikor interjúztatunk.
Vállalatok Több mint 23 milliárdot érhet a Takarék-ingatlanvagyon
Csabai Károly | 2019. december 23. 17:11
Ilyen értéken apportálta ugyanis azokat abba a társaságba, amelyet néhány hónapja azért alapított, hogy a Takarékbank által használt banküzemi ingatlanokat kezelje.
Vállalatok A cégeknek a járművek tulajdonlása egyszerűen nem gazdaságos
Privátbankár.hu | 2019. december 16. 13:36
Ha egy vállalkozás járműbeszerzésben gondolkodik, akkor a tartósbérleti konstrukció az egyik legjobb megoldás. A költségek kiszámíthatók és jól tervezhetők, egy, az év elején hatályba lépett jogszabályi változás révén pedig a konstrukció adóterhelése kedvezőbb lett, mondta el Penz Tamás, a Merkantil Bérlet Kft. ügyvezetője.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG