Az EKÁER csoport munkatársai az M7-es autópályán állítottak meg egy mandarint szállító magyar rendszámú kamiont. Az EKÁER adatai alapján a szállítmány egy cseh gazdálkodótól a budapesti nagybani piacra tartott. A bejelentés szerint az áru súlya 19500 kg, értéke pedig mindössze 7 750 forint volt. Így kilogrammonként a mandarin értéke 40 fillér. Az eset kapcsán a NAV további vizsgálatokat indított.
A hipermarketekbe szállított krumplival is trükköznek
Egy másik esetben Franciaországból érkező 25,5 tonna jelöletlen burgonyaszállítmányt tartóztattak fel. A vizsgálat megállapította, hogy a gazdálkodó rendszeresen értékesít élelmiszert több magyarországi hipermarket részére és többször előfordult, hogy a bejelentett lerakodási hely közelében sem járt a gépjármű.
Púposra rakták a teherautót - ki tudja, milyen zöldséggel
Az M1-es autópályán tartott ellenőrzéskor pedig egy zöldséget szállító magyar tehergépkocsit állítottak meg. A gépjárművezető az áru egy részének származását semmilyen okmánnyal nem tudta igazolni, ezért a helyszínre érkező NÉBIH munkatársai az áruk azonnali elkobzását és megsemmisítését rendelték el. Az ellenőrzéskor kiderült továbbá, hogy a gépjárművet a forgalmi engedélyben megengedett 3500 kg maximális össztömeget jelentősen túllépve 4860 kg össztömeggel közlekedett, amiért a rendőrség helyszíni bírságot szabott ki.
Még nem bírságolnak hiányzó számért - de nemsokára fognak
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal az EKÁER ellenőrzések kapcsán az áruk valós idejű nyomon követésével törekszik az áfacsalások visszaszorítására, az élelmiszerekkel kapcsolatos visszaélések kiszűrésére és a tisztességes piaci szereplők pozíciójának erősítésére, azonban a próbaüzem ideje alatt a hiányzó EKÁER szám miatt mulasztási bírságot nem szab ki a NAV.
Igaz ugyan, hogy 2015. január 22-én 2015. március 1-ig elhalasztották az EKAER rendszer próbaüzemét, azóta azonban semmilyen információ nem került napvilágra az esetleges jogszabálymódosításokat illetően, pedig a rendelkezésre álló negyven nap több mint fele már eltelt - írták a napokban szakértők. Amennyiben nem kerül sor megfelelő egyeztetésre és nem hagynak megfelelő felkészülési időt a vállalkozásoknak, akkor a NAV új fegyvere könnyen elszabadult hajóágyúként viselkedhet - írták. Azóta annyi változott, hogy az online árukövető rendszert szabályozó törvénymódosító-javaslat szövege már elérhető az Országgyűlés honlapján, és készül a változtatási javaslatokat összegző miniszteri rendelet.