A makrogazdasági helyzet stabilizálódásával komoly remény van arra, hogy a biztosítási piacon is élénkülés veszi kezdetét - mondta Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese. A lakáshitelezés 15-20 százalékkal tud majd bővülni, s az új autó értékesítésben is optimizmusra ad okot, hogy újra jön fel a lakossági értékesítés. Ez a lakásbiztosítások és a gépjármű-biztosítások növekedésével járhat.
A válság előtt a biztosítók díjbevétele - a lakáshitel és az autólízing-boom kapcsán - stabil növekedését mutatott, majd a piac alapjait biztosító termékek kiesésével összezuhant. Ehhez jött még a kgfb-piacon bekövetkező díjverseny.
Hogy versenyez a K&H? 2009-ben a díjverseny miatt a K&H Biztosító elvesztette a kgfb-állomány 20 százalékát. Ezt követően a társaság még mindig piacot veszített és ez már azzal fenyegetett, hogy a fix költségek fedezetére sem lesz elég. A társaság 2011-ben "borított" a kgfb-területen - 270 ezerrel nőtt a portfólió, s az új szerződésekkel szép számmal jött casco-biztosítás is. Eközben a költségoldalon is komoly racionalizálásba kezdtek. A társaság 2012-ben már a kgfb-díjak stabilizálódásával számolt, a piac ugyanakkor még versenyzett. 2013-ban ismét nyerő oldalra kerültek, de ismét azzal számoltak, hogy - velük együtt - mások is a díjemeléshez nyúlnak. Ennek köszönhetően a 2014-es kampányban nettó 33 ezer szerződést ismét vesztett a K&H Biztosító, ám ezt év közben sikerült pótolni. |
A kgfb-szerződések terén ugyanakkor az autók használatának növekedése és az új kocsik megjelenése ugyanakkor a károk növekedésével is jár majd - sőt ez már megjelent a kárstatisztikákban. Emiatt ma a piacon alig 1-2 biztosító tud nyereségesen működni ebben az üzletágban - ezek között Kaszab szerint ott van a K&H is. Az viszont kedvező, hogy a gépjármű-biztosítások részaránya a válság előtti 60 százalékról 45 százalékra apadt - ez ugyanakkor nem a többi vagyonbiztosítás előretörése miatt történt - mivel ott inkább nettó díjbevétel-csökkenés történt -, hanem annak miatt, hogy a kgfb. és a casco díjak az elmúlt években drasztikusan visszaestek. A K&H vezérigazgató-helyettese szerint Nyugat-Európában lényegesen kisebb a gépjármű-biztosítások részaránya - bár ott döntően az egészségbiztosítások teszik eltérővé az arányokat.
A kgfb-állománydíj csökkenésre a károk visszaesése (kevesebb használat, objektív felelősség és a zéró tolerancia bevezetése) jó alapot adott, ám az utóbbi években a károk is növekedtek. Bár a kárérték Kaszab Attila szerint továbbra is csökken - ez azonban az elöregedő kocsipark miatt csökkenő kifizetéseknek köszönhető. A személyi sérüléses károkban még nem tört előre a járadék-szolgáltatás, az ügyfelek ma még inkább választják a biztosítóknak összességében olcsóbb egyösszegű kifizetéseket. 2013-hoz képest 2014 második félévében a biztosítók kgfb-állománydíja már 7 százalékos növekedést mutat.
A nyereségesség szempontjából komoly kérdés, hogy mekkorák a kártartalékok. A régi nagy biztosítók rendkívül komoly kártartalékkal rendelkeznek, a kártartalék-mutató akár a díjbevételt is meghaladhatja. Ha felelősen fekteti be a biztosító tartalékot, akkor ezen befektetési eredménye is beszámíthat, illetve a lezárt ügyek után is történhet kártartalék-felszabadítás. Emellett a régi szintekhez árazott tartalékok rendkívüli felszabadítása is történhet - ez okozhat olyan évet, amikor az egyik nagybiztosító kárhányada negatív lett. Ez azonban véges folyamat, hiszen a tartalékoknak meg kell lennie.
A Casco piaci díjcsökkentés Kaszab Attila szerint egyértelműen annak szólt az elmúlt években, hogy az elöregedő gépjárműparknál az alkatrész károknál nem a pótlási, hanem az avultatott értéket téríti. Ez a különbség akár 40-50 százalékot is elérhet. A piacon ugyanakkor - annak köszönhetően, hogy jönnek az új kocsik a piacra - ismét nő a pótlási értékre kötött, emiatt drágább biztosítások aránya.