Nem volt igazi az év végi kgfb-kampány. Ezt mindennél jobban szemlélteti, hogy mind a biztosítók, mind a helyüket az elmúlt években átvevő alkuszcégek részéről elmaradt a korábbi években megszokott jelentős reklám- és médiaköltés.
A MABISZ adatai szerint megközelítőleg másfél millió személyautót érintett az év végi kötelező-váltás, ám a becslések szerint a lehetőséggel még a korábbinál is kevesebben, legfeljebb 250 ezren élhettek. A váltók számának elmaradását Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója azzal magyaráz, hogy a megnövekedett futásteljesítményből származó kárteher növekedése miatt díjemelésre volt szükség a piacon. Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese és Kurtisz Krisztián, az Uniqa gépjárműbiztosításokért felelős igazgatósági tagja szerint ugyanakkor a váltók elmaradása nagyjából arányos azzal, amennyivel csökkent az év végi évfordulós szerződések száma.
A vártnál is kevesebb váltó
Biztosítói szempontból egyértelműen sikeres volt a kampány, mert a díjak emelkedése ellenére sem volt sok váltó, így nagy vesztesek, de nagy nyertesek sem voltak – értékelt Flamich Gábor, a Signal gépjármű és lakossági vagyon főosztály-vezetője. A szakember szerint a csökkenő benzinárak miatt senki nem akart nagyot nőni, viszont üzleti okokból jelentős állományvesztést sem szerettek volna a biztosítók. Ez most bejött, de majd csak az év végén derül ki, hogy mennyire volt érdemes megtartani az állományokat. (A kampányban érintett autósok zöme a legmagasabb B10 bónusz fokozatban van, ám legalább 5 éves kocsit hajt.)
Az elmúlt évekkel ellentétben a mostani kampányban jóval kevesebb biztosító ajánlott kedvezőbb díjat az új szerződőknek, mint a régi „megbecsült” ügyfeleinek. Ennek köszönhetően a Privátbankár.hu-nak válaszoló biztosítók döntő részénél elhanyagolható volt az újra(vissza) kötők aránya. Egyedül a Signalnál jelezték, hogy ezen ügyfelek aránya a 2013-as 10 százalékot közelíti, míg Simon Zsolt jelezte, hogy a Generalinál nagyjából az újrakötők aránya 20 százalék körül mozgott. |
Persze, az átlagosnál gyengébb kampány is komoly átrendeződéseket hozott, hozhatott. Míg a díjaival rendre dobogón végző K&H Biztosítónál arról számoltak be, hogy távozók és az érkezők számának összevetéséből álló nettó ügyfélnyereségük 70 ezer volt, a többség ennél jóval szerényebb változásról tudott beszámolni.
Pozitív oldalon áll az Union, ahol úgy számolnak, hogy az összpiaci új szerzések mintegy 6, míg a törlések 3 százaléka kapcsolható a társasághoz, miközben a flottabiztosítások terén tudatosan csökkentetté állományukat elsősorban a haszongépjármű-szegmensben. A Signalnál csak néhány ezer kötésük és felmondásuk volt, a nettó változás nem érte el az 1.500 szerződést. A Generalinál nullásra adják az évet, míg a portfólió konszolidációt végrehajtó Uniqánál annak örülnek, hogy az alacsony számú váltó miatt kisebb mértékű csökkenéssel zártak, mint azt tervezték. A Genertelnél ugyan összességében mintegy 14 000 szerződéssel csökkent az állomány, de a növekvő átlagdíj hatására a biztosító meg tudta őrizni az állománya díját.
Nem lesz elég az állománydíj-emelkedés?
Az állománydíj-növekedés tekintetében szintén eltérő a biztosítók teljesítménye. Míg a Signalnál a január 1-jei évfordulós állományon 5 százalék feletti volt az átlagos díjemelkedés, addig a Genertelnél a teljes portfolióra vonatkoztatva 11 százalékot meghaladó mértékben változott az átlagdíj. Simon Zsolt, a Generali gépjármű- és lakossági vagyonbiztosítási igazgatója szerint tekintettel arra, hogy a kampányban kevés szerződés mozgott, a távozók és az érkezők átlagdíja között nem volt nagy különbség, ezért az átlagdíj portfólió szinten érdemben nem változott.
Miután az Unionnál a magasabb díjú, egyben kárveszélyesebb szegmensek felől a kisebb díjú, de statisztikailag stabilabban viselkedő, így kiszámíthatóbb kategóriák felé mozdultak, így a teljes portfólión az átlagdíjuk abszolút értelemben csökkent, annak ellenére, hogy a kategórián belüli átlagdíjak emelkedtek.
Érdemes ugyanakkor figyelni Kurtisz Krisztián azon véleményére, amely szerint ugyan az átlagdíj a piaci változásokat lekövetve növekedett ugyan, ám - látva az üzemanyagárak jelentős mértékű csökkenését - csak részben fedezi majd a várhatóan megnövekedő kárszükségletet.
Már díjat emelnek
Ennek fényében érdkes lehet, hogy a Privátbankár.hu által megkérdezett biztosítók közül az Union már január végével, a K&H február 17-ével, az Uniqa pedig március elsejével módosítani fogja némiképp díjtábláját. (A biztosítóknak 60 nappal az aktuális változás előtt kell meghirdetniük új díjaikat.)
Csikós Dániel arról beszélt, hogy arra számítanak a Genertelnéál, hogy a kampányban még alacsony díjakat kínáló biztosítók is elkezdenek díjat emelni, így a piacon év közben 15-20 százalékos átlagdíj növekedést prognosztizálnak. Flamich Gábor szerint 5-10 százalékos növekedés borítékolható, de ha így folytatja a benzinár és az új traffipaxok későn állnak szolgálatba, akkor a Signal Biztosító szakértője szerint ennél sokkal többre lenne szükség.
Maják Viktor szerint az átlagdíj növekedése nem kizárólag a tarifák módosulásában keresendő, bár bizonyosan emel a díjon a tarifákban megtalálható, kampányidőszakra járó kedvezmények kifutása is. A fő ok azonban az, hogy az évközi évfordulós autók alapvetően újabbak, jobban motorizáltak, és jellemzően alacsonyabb bonus-fokozattal rendelkeznek. Perger Kálmán, az Aegon Magyarország gépjárműbiztosítási üzletágának igazgatója szerint az évközi váltóknak is van lehetősége kedvezményeket igénybevenni – például a gfb díját akár meg is felezheti, aki élet vagy lakásbiztosítását az Aegon-nál köti meg.