1p
Nem meglepetés az előzmények ismeretében, hogy a Honvédelmi Minisztérium és a honvédség teremti meg az állami tulajdonú gépjárműpark baleseteinek kárrendezési hátterét. Hende Csaba rendeletben szabályozta, mi lesz a teendő, ha a kgfb hatálya alól kivont kocsik baleseteznek.

Hogy került képbe a honvédelmi tárca?

A Honvédelmi Minisztérium illetékes szervei járnak majd el az állami autók ügyében, ha azok balesetet okoznának. Az Országgyűlés korábban döntött arról, hogy az állami tulajdonú gépjárműveknek nem kell kgfb-t fizetniük. A cél nem a baleseti adó megspórolása volt, melyet a kgfb-díj mértékéhez kötöttek. Eredetileg a honvédelmi tárca jelezte, hogy az állományában lévő gépjárművek után sokallja a biztosítási díjat, azok nagy része ugyanis nincs használatban, így kárt sem okoz. A tárcánál úgy okoskodtak, hogy olcsóbb ha maga a minisztérium rendezi ezeket a károkat, a biztosítási díjat pedig így megspórolják. A baleseti adó már csak hab a tortán.

Ez a magyarázat arra, hogy többek között miért Hende Csaba honvédelmi miniszter rendelete szabályozza az állami autók kárrendezési hátterét.

A tulajdonos állam feladatait az MH Logisztikai Ellátó Központ (MH LEK) végzi jnauár 1-től. A legfontosabb, hogy a központ fog naprakész nyilvántartást vezetni az állami autókról. Ez azért is fontos, mert egyrészt kiderül, hogy pontosan, hány gépjárművet is használ az állam; illetve mert le kell jelenteni a kgfb fizetési kötelezettség alá nem tartozó járműveket az Európai Bizottságnak.

Nagyjából 30-40 ezer darabos "állami flotta" egészét vonja ugyanis ki a törvény a fizetési kötelezettség alól - nemcsak azokat a honvédségi járműveket, melyek biztosítását korábban drágállották. Nagy kérdés persze, hogy miért nem készített csak ezekről a járművekről jegyzéket a tárca, és küldte meg a Bizottságnak, hogy ezen gépjárműveket kivonja a kgfb hatálya alól - erre lett volna lehetősége, több európai állam járt már el hasonlóan.

A honvédség és a HM kezében a kárügyintézés

A kár megtérítésére kötelezett szervezet feladatait a HM Közgazdasági és Pénzügyi Hivatal (HM KPH)
végzi majd, vagyis a károsult a kártérítési igényét a kárrendezõ szervezetnél vagy a HM KPH-nál jelentheti be. A "kárrendező szervezetet" a HM választja majd ki, erről közelebbit nem tudunk meg a rendelet szövegéből.

A mentesített gépjárművek által Magyarországon okozott, személyi sérüléssel nem járó károk esetében a kár mértéké a HM KPH által megbízott kárrendezõ szervezet méri fel és a kártérítés jogalapjára és összegszerűségére javaslatot tesz a HM KPH részére. A személyi sérüléssel járó károk esetében mind a vagyoni, mind a nem vagyoni kár mértékét is a HM KPH állapítja meg.
A mentesített gépjárművek által külföldön okozott károk esetében a teljes kárrendezést – a kárkifizetés kivételével – a HM KPH által megbízott kárrendezõ szervezet végzi.

Kárügyintézés - egyezés és nem egyezés
A HM KPH köteles a kárrendezéshez "nélkülözhetetlen dokumentumok" beérkezésétõl számított 15 napon belül, de ezek beérkezésének hiányában is legkésõbb a kártérítési igény
benyújtásától számított három hónapon belül a károsultnak:
  • kellően megindokolt kártérítési javaslatot tenni azokban az esetekben, amelyekben a felelõsség nem vitás és a kárt jogcímenként (beleértve a kamatra vonatkozó tájékoztatást) összegszerûen megállapította
  • vagy indoklással ellátott választ adni a kárigényben foglalt egyes követelésekre, azokban az esetekben, amikor a felelősséget nem ismeri el, vagy az nem egyértelmű, vagy a teljes kárt összegszerűen nem állapította meg.
  • A HM KPH a kártérítési követelések jogosságát az üzemben tartó vagy a vezető vonatkozó nyilatkozatában foglaltak és a rendelkezésre álló tények és adatok összevetése alapján, az üzemben tartó kártérítési felelősségéhez mérten köteles megállapítani
  • A HM KPH egyösszegû pénzbeli kártérítés esetén köteles a megállapított összeget a kártérítési javaslat elfogadását, vagy a kártérítés jogerõs megítélését követõ 15 napon belül a károsultnak megfizetni.


Csak látszólag nyer az állam

A biztosítási díj kiesésével csak látszólag nyer a kormányzat. Három szempontból is problémás ugyanis, hogy a biztosításon igyekszik spórolni a kormány. Egyrészt, a biztosításnak éppen az a lényege, hogy a jövőben bekövetkező esetleges káreseményre biztosítékul szolgáljon. Csak reménykedhet benne a kabinet, hogy az állami géppark nagyjából 40 ezres tagsága nem fog több balesetet okozni mint idén. Akár egy baleset is elég hozzá, hogy a tavalyi kifizetett biztosítási díj többszörösét is kifizesse a kormányzat - de ne fessük az ördögöt a falra.

Az állami "kötelékbe" tartoznak a honvédség járművei is - ezek egy része pedig külföldön fut.

Európában a Zöld-kártya Egyezmény garantálja az autós külföldön okozott kárának megtérítését, amelynek az ellenértéke szerepel a kgfb-ben. A kgfb-ből kivett állami járműre az országhatáron határbiztosítást kell kötni. Ez viszont drága, így akár egy heti külföldi tartózkodás biztosítása több lehet egy éves kgfb díjnál.

Az EU-ban kötelező nemzetközi kárrendezési hálózatot fenntartani, hiszen minden kárt szenvedett a saját országában intézheti a kártérítést, akkor is ha külföldi a károkozó. Ezt kiépíteni néhány tízezer járműre fajlagosan igen drága

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Biztosítás Nem fagyott szét a nyaralód? Ekkora károkat okoztak az ónos esők
Privátbankár.hu | 2017. február 4. 09:34
Az elmúlt napokban az ónos esők jelentős károkat okoztak az országban, a károk bejelentése, felmérése még mindig zajlik – közölték a biztosítók. A nyaralókban keletkezett fagyási károk nagy része valószínűleg még csak ezután fog kibukni.
Biztosítás Kivéreztetett munkanélküliek országa vagyunk - pedig lenne megoldás
Nagy László Nándor | 2015. április 29. 10:35
A munkavállalók döntő része volt már munkanélküli, ötödük már háromszor volt álláskereső. Miután komoly tartalékokkal nem rendelkeznek, ezért a korábbi megtakarítások felélése után nőnek a fizetési késedelmek a hiteleknél, a rezsinél. Ilyen helyzetben meglehetősen nagy gond, hogy a megkérdezettek 82 százaléka nem is hallott a jövedelempótló biztosításokról.
Biztosítás Meddig fúj a viharos szél? Mi lesz május elsején?
Privátbankár.hu | 2015. április 29. 08:48
A viharos szél miatt tizennégy megyére és a fővárosra továbbra is elsőfokú figyelmeztetést adott ki a meteorológiai szolgálat. A másodfokú riasztásokat viszont már mindenhol visszavonták. Az ország nagy részén szerdán is erős, viharos széllökésekre kell számítani.
Biztosítás Ezekre figyeljen, és a nyaralóját legközelebb is épségben találja
Privátbankár.hu | 2015. április 28. 18:40
Számos veszély fenyegeti a nyaralónkat, amelyekre érdemes felkészülni, ha nem akarunk csúnyán meglepődni a szabadságunk kezdetén. Az ingatlanokkal kapcsolatos visszatérő hibák nagyon könnyen betörők kezére adhatják a menedéket, de nem csak tőlük kell félni. Az időjárás is okozhat kellemetlen perceket, ha nem látogatjuk és tartjuk karban a nyaralót. Éppen ezért még mindig jól jöhet a lakásbiztosítás.
Biztosítás A fél országra figyelmeztetést adtak ki: jön a szélvihar
Privátbankár.hu | 2015. április 28. 07:27
A viharos szél miatt négy megyére másodfokú, hét megyére és a fővárosra elsőfokú figyelmeztetést adott ki a meteorológiai szolgálat. Emellett több megyében a várható sok eső miatt is figyelmeztetés van érvényben.
Biztosítás Ezért nem mindegy, hol javítják meg az autót - változás jöhet a kötelezőnél
Privátbankár.hu | 2015. április 24. 07:39
Módosítaná a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról (kgfb) szóló törvényt a Magyar Autóklub.
Biztosítás A Lombard Lízingnek május elejéig kell fizetnie az ügyfeleknek
Privátbankár.hu | 2015. április 23. 16:40
Május elejéig kell visszafizetnie a Lombard Lízing Zrt.-nek az érintett ügyfelek felé azt az összesen 380 millió forintot, amelyet a beépített casco-biztosításnál árfolyam-különbözetként jogtalanul szedett be tőlük.
Biztosítás Aggódik a magyar az autójáért, de sokkal drágább lett biztosítani
Privátbankár.hu | 2015. április 22. 14:18
Megugrottak a kgfb-díjak az első negyedévben: átlagosan 25 100 forint volt a személygépkocsikra kötött kgfb-szerződések éves díja. Ez az érték az évközi díjhirdetés két évvel ezelőtti bevezetéséhez képest 26 százalékkal magasabb. Tavaly ilyenkor ez az eltérés még mindössze 5 százalék volt.
Biztosítás Eddig két turista nem tudott elutazni a botrány miatt
Privátbankár.hu | 2015. április 21. 07:41
A Kun-Mediátornak az Union Biztosítóval van szerződése, de csak utazási tevékenységre. Eddig ezzel kapcsolatban csupán két kárbejelentés érkezett.
Biztosítás Iszonyatos profitgyárra bukkant a régióban az egyik biztosító
Nagy László Nándor | 2015. április 14. 16:55
Nyereségének közel kétharmadát már a régiós leányvállalataitól szerzi a Vienna Insurance Gruop. Az osztrák biztosítócsoport nyeresége 46 százalékkal ugrott tavaly.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG