Szállítmánybiztosításból a magyarországi biztosítók évente összesen 2-3 milliárd forintos díjbevételt érnek el, miközben a károkra fordított összeg évi 1-1,5 milliárd forint között mozog - derült ki a CIG Pannónia EMABIT Zrt. összesítéséből.
A társaság az elmúlt évben átlagosan 400 ezer forintot fizetett ki egy-egy káreseményre. A biztosítónál a legtöbb pénzt - a károk mintegy 80%-a - közlekedési baleset, helytelen rakodás, illetve a hűtőberendezés meghibásodása miatt fizették ki az ügyfeleknek. A legtöbb kárt a megfelelő szállítmánybiztosítás megléte esetén a biztosító megtéríti.
A biztosító tapasztalatai szerint a káresemények eredete a szállított áru jellegétől is nagyban függ. Darabáru - ilyenek például az élelmiszer-, textil-, papír-, faipari cikkek - szállításánál a mechanikai igénybevételből származó károk a legjellemzőbbek. Gyakoriak az áru rázkódásából, leeséséből adódó sérülések. Ezen kívül az is előfordul, hogy a szállítmány egy részét, vagy mindet ellopják.
|
Ahogy a Privátbankár megírta, az Európai Bizottság átrajzolná a kamionokat. A cél, hogy kevésbé szennyezzék a levegőt, de a javaslat készítői szerint a gyalogos gázolások száma is csökkenne. |
Az ömlesztett termékeknél - például gabonaszállítmányoknál - ezzel szemben azért keletkezik sok kár, mert az áru leszóródik a teherautóról. Vagy nem takarják le és elázik, illetve a belső páralecsapódás, valamint a mikroorganizmusok okoznak penészesedést. Emellett a baktériumok, rovarok, rágcsálók is veszélyforrást jelentenek.
Mindenre fel kell készülni
Megfelelő óvintézkedésekkel a károk többsége megelőzhető, vagy a gyakoriságuk csökkenthető – mondta Tengelics Helga, a CIG Pannónia EMABIT Zrt. termékmenedzsere. Szerinte a biztonságos fuvarozás egyik elengedhetetlen feltétele a megfelelő szállítmánybiztosítás megléte. A káreseményeknél a biztosító szakemberei azt is vizsgálják, hogy a biztosított fél eleget tett-e kármegelőzési kötelezettségének.
Nemcsak a küllem miatt fontos a csomagolás
A szakértő szerint a károk elleni védekezési mód nagymértékben függ a szállítás módjától és az áru jellegétől is. Általánosságban elmondható, hogy a mechanikai igénybevételből adódó sérüléseket az áru jellegének megfelelő csomagolással, megfelelő rakodással és rögzítéssel, vagy például a páratartalom szabályozásával lehet megakadályozni. Csomagolás esetén különösen nagy szerepet játszik az úgynevezett paletta, valamint zsugorfólia használata.
Fontos lehet a károk megelőzése szempontjából az is, hogy az ömlesztett rakomány kirakása után a járművek és konténerek rakterét megfelelő módon kitisztították-e. A legszigorúbb védelmi előírásokat kétségtelenül a lopásérzékeny árucikkek szállítására alkalmazzák a biztosítók: a biztonsági ponyva vagy zárt fuvareszköz ma már minimumnak mondható, de az áru jellegétől, értékétől függően szükséges lehet váltott sofőr alkalmazása, vagy őrzött parkolók igénybevétele is.
Közös megegyezéssel szűntetik meg az adásvételt.




