Szállítmánybiztosításból a magyarországi biztosítók évente összesen 2-3 milliárd forintos díjbevételt érnek el, miközben a károkra fordított összeg évi 1-1,5 milliárd forint között mozog - derült ki a CIG Pannónia EMABIT Zrt. összesítéséből.
A társaság az elmúlt évben átlagosan 400 ezer forintot fizetett ki egy-egy káreseményre. A biztosítónál a legtöbb pénzt - a károk mintegy 80%-a - közlekedési baleset, helytelen rakodás, illetve a hűtőberendezés meghibásodása miatt fizették ki az ügyfeleknek. A legtöbb kárt a megfelelő szállítmánybiztosítás megléte esetén a biztosító megtéríti.
A biztosító tapasztalatai szerint a káresemények eredete a szállított áru jellegétől is nagyban függ. Darabáru - ilyenek például az élelmiszer-, textil-, papír-, faipari cikkek - szállításánál a mechanikai igénybevételből származó károk a legjellemzőbbek. Gyakoriak az áru rázkódásából, leeséséből adódó sérülések. Ezen kívül az is előfordul, hogy a szállítmány egy részét, vagy mindet ellopják.
Ahogy a Privátbankár megírta, az Európai Bizottság átrajzolná a kamionokat. A cél, hogy kevésbé szennyezzék a levegőt, de a javaslat készítői szerint a gyalogos gázolások száma is csökkenne. |
Az ömlesztett termékeknél - például gabonaszállítmányoknál - ezzel szemben azért keletkezik sok kár, mert az áru leszóródik a teherautóról. Vagy nem takarják le és elázik, illetve a belső páralecsapódás, valamint a mikroorganizmusok okoznak penészesedést. Emellett a baktériumok, rovarok, rágcsálók is veszélyforrást jelentenek.
Mindenre fel kell készülni
Megfelelő óvintézkedésekkel a károk többsége megelőzhető, vagy a gyakoriságuk csökkenthető – mondta Tengelics Helga, a CIG Pannónia EMABIT Zrt. termékmenedzsere. Szerinte a biztonságos fuvarozás egyik elengedhetetlen feltétele a megfelelő szállítmánybiztosítás megléte. A káreseményeknél a biztosító szakemberei azt is vizsgálják, hogy a biztosított fél eleget tett-e kármegelőzési kötelezettségének.
Nemcsak a küllem miatt fontos a csomagolás
A szakértő szerint a károk elleni védekezési mód nagymértékben függ a szállítás módjától és az áru jellegétől is. Általánosságban elmondható, hogy a mechanikai igénybevételből adódó sérüléseket az áru jellegének megfelelő csomagolással, megfelelő rakodással és rögzítéssel, vagy például a páratartalom szabályozásával lehet megakadályozni. Csomagolás esetén különösen nagy szerepet játszik az úgynevezett paletta, valamint zsugorfólia használata.
Fontos lehet a károk megelőzése szempontjából az is, hogy az ömlesztett rakomány kirakása után a járművek és konténerek rakterét megfelelő módon kitisztították-e. A legszigorúbb védelmi előírásokat kétségtelenül a lopásérzékeny árucikkek szállítására alkalmazzák a biztosítók: a biztonsági ponyva vagy zárt fuvareszköz ma már minimumnak mondható, de az áru jellegétől, értékétől függően szükséges lehet váltott sofőr alkalmazása, vagy őrzött parkolók igénybevétele is.